Barnets køn
Fra : HappyHenrik

Dato : 31-01-04 12:49

Som nævnt i et tidligere indlæg, var vi til scanning for at par dage siden,
og havde egentlig håbet på at kunne få barnets køn at vide - men det kunne
vi ikke.

Er det normalt at man ikke kan se kønnet i 18. uge ?

Kan man senere hen fastslå kønnet, evt ved en selvbetalt scanning ?

Mvh

Henrik

Fra : Jie

Dato : 31-01-04 13:03

"HappyHenrik" <ask@me.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det normalt at man ikke kan se kønnet i 18. uge ?

Jeg tror det er meget forskelligt - og kommer meget an på hvem der scanner,
nogen vil af princip ikke fortælle det, men jo længere man kommer hen, jo
tydeligere kan man se kønnet.

Jeg blev scannet i uge 34 ca, og der fik vi at vide, at vi fik en pige.
Jeg fødte her den 22'ende...en pige ;)

> Kan man senere hen fastslå kønnet, evt ved en selvbetalt scanning ?

Du kan godt blive scannet ved selvbetaling, og derved få kønnet at vide.
Kender flere der selv har betalt, og fået kønnet at vide.

-Jie

Fra : HappyHenrik

Dato : 31-01-04 13:16

Jie wrote:
> vide. Kender flere der selv har betalt, og fået kønnet at vide.

Har du nogen idé om hvad det koster ?

Henrik

Fra : Rasmus Lundgaard Nie~

Dato : 31-01-04 13:45

"HappyHenrik" <ask@me.invalid> skrev i en meddelelse
> Jie wrote:

> Har du nogen idé om hvad det koster ?

Min kone blev scannet på privat klinik for at at fastslå kønnet og det
kostede 1000,- på Ultralydskliniken i København. Det kan efter sigende gøres
billigere, men det kender jeg ikke noget til.

Fra : Anja

Dato : 31-01-04 21:24

> Har du nogen idé om hvad det koster ?
>
> Henrik

Jeg blev scannet i Nykøbing Falster for 350.- det var incl. en dvd

Anja - som venter endnu en dreng

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : HappyHenrik

Dato : 31-01-04 22:31

Anja wrote:

> Jeg blev scannet i Nykøbing Falster for 350.- det var incl. en dvd

Hej Anja

Hvor langt var du henne på det tidspunkt ? Og var det på Nykøbing Falster
sygehus ?

henrik

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 01-02-04 08:22

Og var det på Nykøbing Falster
> sygehus ?

Nu er jeg ikke Anja, men mon ikke det var hos "Sydhavslægen"?
http://www.sydhavslaegen.dk/pub/viewinfo/default.asp?customerid=1477

MVH Mette

Fra : HappyHenrik

Dato : 01-02-04 10:30

Mette Svangren Guttesen wrote:
> Nu er jeg ikke Anja, men mon ikke det var hos "Sydhavslægen"?
> http://www.sydhavslaegen.dk/pub/viewinfo/default.asp?customerid=1477

Hej Mette

Det lyder næsten for billigt til at være sandt. I Herning skal vi give
2400,- for en ekstra scanning...

Henrik

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 01-02-04 11:00

"HappyHenrik" <ask@me.invalid> skrev...

> Det lyder næsten for billigt til at være sandt. I Herning skal vi give
> 2400,- for en ekstra scanning...

I Århus kan I få det gjort for 1000 kr. Jeg blev selv scannet på Ciconia
(www.ciconia.dk) i uge 25 (så vidt jeg husker) for at få kønnet at vide
og berolige en bekymret mormor, som fik lov at være med. Jeg fik en lang
stribe scanningsbilleder med derfra, og lægen tog sig virkelig god tid
til undersøgelsen.

Med hensyn til kønnet: den lille ville ikke rigtigt vende sig, så man
tydeligt kunne se, om det var en dreng eller pige, men efter at have
scannet på kryds og tværs i knap en time, hvorder på intet tidspunkt
havde vist sig den mindste smule "tap", mente lægen, at det nok var en
pige. Dog ville de ikke refundere indkøbt pigetøj, hvis det nu var en
dreng alligevel, sagde han. Det var klogt! For det *var* nemlig en
dreng...

Christina

Fra : Anja

Dato : 01-02-04 15:05

> [...]
>
> Hej Anja
>
> Hvor langt var du henne på det tidspunkt ? Og var det på Nykøbing Falster

Hej Henrik

Jeg var vist i 21- 22 uge - før vil de vist ikke sige det. Ja det er ham
sydhavslægen som Mette har fundet. Jeg kan klart anbefale ham. Alle jeg
kender har efterhånden lige været forbi. Han er vældig flink og giver sig
rigtig god tid til at forklare og fortælle.

Hilsen
Anja
--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 31-01-04 13:45

HappyHenrik wrote:

> [...]
> vi ikke.
>
> Er det normalt at man ikke kan se kønnet i 18. uge ?

Vi fik at vide at man kunne være heldig at se om det var en dreng, hvis
han sad med pungen i vand. Ved en senere scanning kan man se om der er
tale om en med tap eller skamlæber.

> Kan man senere hen fastslå kønnet, evt ved en selvbetalt scanning ?

Sikkert, men i sidste ende er det vel ogå ligegyldigt og det er en pige
eller en dreng. Hospitalerne scanner ikke for at afgøre kønnet, men for
at finde ud af om der er alvorlige fysiske problemer f.eks bygmarvsbrok.

Marianne Feddersen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 31-01-04 14:00

Marianne Feddersen wrote:

> Sikkert, men i sidste ende er det vel ogå ligegyldigt og det er en pige
> eller en dreng. Hospitalerne scanner ikke for at afgøre kønnet, men for
> at finde ud af om der er alvorlige fysiske problemer f.eks bygmarvsbrok.
                      ^^^^^^^^^^^
Jeg fandt lige min gamle staveplade, der skulle selvfølgelig stå
rygmarvsbrok.

Marianne Feddersen

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 31-01-04 14:07

Marianne Feddersen wrote:

> ^^^^^^^^^^^
> Jeg fandt lige min gamle staveplade, der skulle selvfølgelig stå
> rygmarvsbrok.

Det går slet ikke det her, men jeg håber at meningen er der

Marianne Feddersen

Fra : Brian

Dato : 31-01-04 16:28

Begge gange jeg er blevet scannet har jeg været heldig at få at vide hvilket
køn det blev. MEN jeg har flere veninder, som er blevet scannet mange gange
ved samme barn, hvor man ikke har kunnet se kønnet. Nogle af børnene har
næsten virket "generte" ved scanningerne og drejet sig lige meget hvor meget
man har forsøgt at rykke på dem.
Men held og lykke med scanningerne, det er nu sjovt at vide hvad det bliver

Fra : Kevin

Dato : 31-01-04 17:42

31/01/04 16:28Brian Skrev

> det er nu sjovt at vide hvad det bliver

Hvorfor?
Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Mette

Dato : 31-01-04 18:06

"Kevin" <skovaleen10nospam@nospamos.dk> skrev i en meddelelse
> 31/01/04 16:28Brian Skrev

> Hvorfor?
> Vh kevin

Så kan man begynde at forholde sig mere virkeligt til det barn, man skal
have. Man kan tænke i mere konkrete navneforslag, købe "de rigtige" farver
osv.
Jeg syntes i hvert fald, at det var rart at vide, at min datter blev en
pige. Det gjorde det mere virkeligt og det var dejligt at være forberedt

Fra : Kevin

Dato : 31-01-04 20:08

31/01/04 18:06Mette Skrev

> købe "de rigtige" farver
> osv.

Men hvis de ikke får de rigtige farver på ved man jo ikke om det er en dreng
eller pige alligevel, og den måde vi tiltaler dem på er jo netop kun hængt
op på farverne, så hvordan kan man vide om det er de rigtige farver? og
hvordan har vi fundet ud af at det er lyserød og lyseblå osv?
Og hvilken betydning har det for dig og mig at vi blev opfattet som køn i
stedet for personer?
Er vi ikke mennesker før vores køn, og hvorfor er der så vigtigt at man ved
hvad kønnet er? det er vel meget vigtigere at vide hvem man selv er og
hvorfor man ligger så stor vægt på det, at man vil belaste sundhedsvæsnet
med en scanning.
Hvis det er et normalt svangerskab, burde der ikke scannes, man fanger stort
set ingen problemer ved scanninger aligevel.

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Rikke Mors

Dato : 01-02-04 07:36

Kevin wrote:
> [...]
> Hvis det er et normalt svangerskab, burde der ikke scannes, man fanger stort
> set ingen problemer ved scanninger aligevel.

HØRT!!!!

Rikke Mors, der også er stor modstander af rutinemæssige scanninger i
normale svangerskaber.

Fra : Mette

Dato : 01-02-04 11:57

> [...]
> op på farverne, så hvordan kan man vide om det er de rigtige farver? og
> hvordan har vi fundet ud af at det er lyserød og lyseblå osv?

Det var også derfor jeg skrev "rigtige farver" i gåseøjne. For farverne på
tøjet er jo uendeligt ligegyldigt. Det var blot et eksempel.

> [...]
> stedet for personer?
> Er vi ikke mennesker før vores køn, og hvorfor er der så vigtigt at man

Jo. Vi er mennesker før vores køn. Det er jeg helt enig i. Og der er jo
ingen tvivl om, at man elsker sin barn - ikke pga. af kønnet, men pga.
barnet.
Jeg har nu aldrig opfattet min datter som "pige" før "menneske".
Men jeg er en meget nysgerrig person. Jeg ønskede at kende mit barns køn for
kunne begynde seriøst at undersøge navne, jeg kunne referere til barnet inde
i mig som "hun" og ikke bare "den", jeg begyndte at gøre tanker om hvem hun
ville være som person på en mere konkret måde, netop fordi jeg kendte hendes
køn.
Der er intet forkert i ikke at ville kende sit barns køn. Jeg er vist den
eneste i familien, der har kendt barnets køn på forhånd - jeg var gravid og
fødte i USA.
Men jeg mener så heller ikke, at det er uetisk og forkert at ville vide det.

>det er vel meget vigtigere at vide hvem man selv er og
> hvorfor man ligger så stor vægt på det, at man vil belaste sundhedsvæsnet
> med en scanning.

Nu er det jo aldrig formålet med en scanning at finde ud af kønnet. Det ER
for at undersøge evt. problemer i forhold til vækst, indre organers
udvikling og mængden af fostervand. At man så ind i mellem kan se om det er
en dreng eller pige er jo bare, hvad det er.
Hvis man ikke ønsker at belaste sundhedssystemet, kan man jo betale sig fra
det.

Jeg vil gerne scannes næste gang - af både sundhedsmæssige og
nysgerrrighedsmæssige årsager...

Fra : Søren

Dato : 02-02-04 14:29

> [...]
> Jeg syntes i hvert fald, at det var rart at vide, at min datter blev en
> pige. Det gjorde det mere virkeligt og det var dejligt at være
Eftersom man ikke kan være 100% på kønnet alene ud fra scanninger, men
maksimalt kan komme med et (til tider yderst) kvalificeret gæt, er det et
ikke helt "ufarligt" spil at sætte alt op til et bestemt køn inden fødslen.

Hvad hvis det alligevel var blevet en dreng ?

--

Søren

Fra : Nette

Dato : 31-01-04 20:43

"HappyHenrik" skrev i en meddelelse
> Er det normalt at man ikke kan se kønnet i 18. uge ?

Vi fik at vide, at man skulle ud over 19. uge for at kunne sige det med
nogenlunde sikkerhed, da de fleste fostre derunder ligner drenge.

> Kan man senere hen fastslå kønnet, evt ved en selvbetalt scanning ?

Måske, måske ikke. Det er ikke altid en scanning kan vise kønnet.
Under alle omstændigheder har jeg hørt om et par stykker, hvor scanningen
tydeligt viste det ene, men hvor det altså blev det andet der kom ud.
Scanning af kønnet skal som vægtscanningerne tages med et gran salt.

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 08:33

Hejsa

Har i slet ikke lyst til at blive overrasket over hvilket køn det er.
(Det gælder for alle der er gravide)

Da vi skulle have vores datter for 5 år siden blev moderen ikke
skannet for hvad skulle det bruges til? Det kunne give problemer som
ikke var der og hvis der var problemer hvad kunne der så gøres ved
dem!

Angående farve: Brug dog nogle farver som kan bruges både af en pige
og en dreng det gjorde vi.

Moderen blev først scannet da der opstod problemer, men stadig ikke
noget om hvilket køn

Held og lykke med graviditeten.

Leif

Fra : Mette

Dato : 01-02-04 12:02

"Leif" <news (AT) leifs dot dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Har i slet ikke lyst til at blive overrasket over hvilket køn det er.
> (Det gælder for alle der er gravide)

Hey - man bliver da overrasket! Det sker bare 5 mdr tidligere end normalt!
Da jeg blev scannet og fik en stribe billeder med hjem var det som om jeg
allerede havde fået et barn. Det var ikke blot "et eller andet", der lå og
skvulpede inde i mig. Men en rigtig lille pige. Og dét betød altså meget for
mig.

> [...]
> skannet for hvad skulle det bruges til? Det kunne give problemer som
> ikke var der og hvis der var problemer hvad kunne der så gøres ved

Man kan foreberede sig mentalt...

> Moderen blev først scannet da der opstod problemer, men stadig ikke
> noget om hvilket køn

Men måske kunne man blive scannet inden, der opstod problemer?

Det lyder lidt som om du føler sig som et bedre menneske, fordi I valgte
ikke at kende barnets køn trods scanning?
Jeg kan ærligt talt ikke se problemet.

Fra : Søren

Dato : 02-02-04 14:34

> Hey - man bliver da overrasket! Det sker bare 5 mdr tidligere end normalt!
Du går her ud fra at scanningen er mere end hvad det er...et kvalificeret
gæt, uden sikkerhed.

> Man kan foreberede sig mentalt...

På hvad ? Kønnet kan stadigvæk ikke siges med 100% sikkerhed.

> Men måske kunne man blive scannet inden, der opstod problemer?

Forhindrer sjældent problemerne, så hvorfor skulle man scannes før ?

--
Søren

Fra : Anja

Dato : 01-02-04 15:19

> [...]
> og en dreng det gjorde vi.
>
> Moderen blev først scannet da der opstod problemer, men stadig ikke

Hej Leif

Jo første gang jeg fødte var det en overraskelse hvad køn det blev men jeg
blev fortalt af det blev en pige fra "de kloge veninder" og bedstemødre i
familien. Ikke at det gjorde den store forskel men det var en meget lang
fødsel som endte med at de tog min søn på Neonatal. Da jeg vågnede efter
nogle timers søvn ville jeg jo se mit barn og gik selv ned på Neonatal men
kunne ikke finde mit barn. Jeg ledte efter en pige... først 3. gang jeg kom
var der en sygeplejerske som fik spurgt mig hvem jeg ledte efter. Jeg sagde
at jeg vist havde fået en datter få timer før. Dette forstod hun ikke for de
havde kun fået en dreng ind på afdelingen...efter lidt søgen fandt de så ud
af jeg havde fået en dreng Jeg er vildt glad for at have fået en dreng
og en til og en mere på vej. Men jeg svor at jeg aldrig mere ville stå i den
situation igen hvor jeg ikke kunne finde mit barn.

Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Kevin

Dato : 01-02-04 17:49

01/02/04 15:18Anja Skrev

> Men jeg svor at jeg aldrig mere ville stå i den
> situation igen hvor jeg ikke kunne finde mit barn.

Kære Anja
Jeg er helt med på at det har været em katasrofal oplevelse for dig, og det
gør mig meget ondt at du skulle igennem det.
På den anden side virker det som om du mener at det kunne være forhindret
hvis du var blevet scannet og dermed vidste kønnet? Det tvivler jeg meget
på.
Den opgørelse der er over antal fødsler viser at der blev født 63300 børn
juli02-juli03, skulle de så have valgt at blive scannet for at undgå den
situation du beskriver?
VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Anja

Dato : 02-02-04 14:25

> [...]
> juli02-juli03, skulle de så have valgt at blive scannet for at undgå den

Hej Kevin

Jeg ved ikke om den situation kunne være foregået meget anderledes - det
tror jeg ikke. Dog satte det en angst i mig for ikke at kunne finde mit barn
og dette ønske jeg ikke at opleve igen, måske vores reaktioner ikke altid er
så rationelle... Det jeg beskrev tror jeg ikke mange oplever så det var ikke
som fortaler for at alle skal scannes. Det var et svar til hvorfor jeg havde
valgt at vide kønnet . For mig har det ikke været vigtigt om jeg får en
pige eller en dreng, for mig er det vigtigt at jeg får et barn for det er
det jeg vil.
Så til en vis grad er jeg også tilbøjelig til at lade en graviditet gå sin
gang men jeg har en lille angst som jeg prøver at slippe over, kan en
scanning give mig det så er det sådan jeg gør det - jeg er faktisk så
gammel at jeg får "det hele" tilbudt men her har jeg til gengæld valgt
fra... det en anden diskussion en anden gang...

Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Søren

Dato : 02-02-04 14:37

> [...]
den
> situation igen hvor jeg ikke kunne finde mit barn.

Den situation undgår du jo ikke med sikkerhed ved at få jordemoderen til at
gætte på barnets køn.
Hvis jordemoderen siger en pige, og det viser sig at blive en dreng, bliver
chocket da endnu større for dig denne gang.

--

Søren

Fra : Nette

Dato : 01-02-04 21:47

"Leif" skrev i en meddelelse
> Har i slet ikke lyst til at blive overrasket over hvilket køn det er.
> (Det gælder for alle der er gravide)

Det blev vi da også, bare nogen tid før fødslen. Personligt ville jeg ikke
synes det var nogen overraskelse, jeg kunne få spor glæde af lige da han kom
ud. Jeg var bombet og ville slet ikke blive så glad og overrasket over det
på det tidspunkt, som jeg blev da jeg blev scannet og fik kønnet at vide.

> Da vi skulle have vores datter for 5 år siden blev moderen ikke
> skannet for hvad skulle det bruges til?

For at forebygge visse sygedomme og risici.

>Det kunne give problemer som
> ikke var der

Hvilke?

>og hvis der var problemer hvad kunne der så gøres ved
> dem!

En abort eller måske den rette medicin/behandling af evt.
sygdomme/problemer.
Jeg ville i hvert fald nødigt gå med et barn i maven i ni måneder, som ikke
kunne fungere udenfor i dne friske luft. Dette gjorde min veninde, netop
fordi hun nægtede scanning. Siden har hun fortrudt.

> Angående farve: Brug dog nogle farver som kan bruges både af en pige
> og en dreng det gjorde vi.

Det gør vi da også. Men jeg syntes da det var rart, da jeg kunne begynde at
strikke bluser med biler på og vide at det vilel blive til en dreng, i
stedet for til en pige.

> Moderen blev først scannet da der opstod problemer, men stadig ikke
> noget om hvilket køn

Det er jo så jeres valg.

> Held og lykke med graviditeten.

Takker men den er nu lykkeligt overstået forrige lørdag.*G*

nette

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-04 22:56

Hej

Jamen dog sikke et postyr man kan lave *G*

On Sun, 1 Feb 2004 21:46:37 +0100, "Nette"
<nettesnetpost@hotmailsletdette.com> wrote:

> [...]
>på det tidspunkt, som jeg blev da jeg blev scannet og fik kønnet at vide.

>For at forebygge visse sygedomme og risici.

Jeg ved eksempler som rygbrok (Årrr jeg kan ikke huske det rigtige
navn, men i forstår sikkert hvad jeg mener) som den gravide og hendes
mand så gik og brugte resten af graviditeten til at tænke på som ikke
var der. Barnet fejlede ikke noget.

> [...]
>kunne fungere udenfor i dne friske luft. Dette gjorde min veninde, netop
>fordi hun nægtede scanning. Siden har hun fortrudt.

Nej der er en scanning også på sin plads. Selvfølgelig bliver vi nød
til at stå ved de valg som vi laver og ind i mellem må vi konstaterer
at vi valgte forkert.

>Det gør vi da også. Men jeg syntes da det var rart, da jeg kunne begynde at
>strikke bluser med biler på og vide at det vilel blive til en dreng, i
>stedet for til en pige.

Det skal lige nævnes at moderen fik svangerskabsforgiftning og pigen
ikke fejlede noget ud over at veje 1900 g. født 1,5 uge for termin.
Idag er hun lige så stor som alle andre i hendes alder.

>Det er jo så jeres valg.

>Takker men den er nu lykkeligt overstået forrige lørdag.*G*
>
>nette

Jamen så hjertelig til lykke.

Leif

Fra : Nette

Dato : 03-02-04 02:54

"Leif" skrev i en meddelelse
> Jamen dog sikke et postyr man kan lave *G*

- Hvis man uden grund er nervøs for at ens barn ikke er ok derinde, eller
hvis man vil have kønnet at vide, så synes jeg skam kun, det er rimeligt, at
man selv betaler for en scanning.

Under denne graviditet er jeg f.eks. scannet ikke mindre end fire gange. Jeg
havde aldrig prøvet en scanning før, min kæreste insisterede og derfor gik
jeg med til den obligatoriske uge 12 scanningen.
De to næste scanninger var jordemoders beslutning og egentligt efter min
mening, ganske unødvendige, da jeg sagtens selv kunne mærke, hvordan den
lille vendte. Den sidste var af den læge, som bagefter skulle sætte fødslen
i gang.

HVIS vi skal spare et sted, så må vi også alle deltage, og derfor mener jeg
det rette sted, ville være netop de overflødige scanninger, når de nu taler
om, at de er SÅ dyre.

Derfor synes jeg den vinkel af debatten er ret interessant, og derfor
"prikkede" jeg lidt til dig.

> [...]
> navn, men i forstår sikkert hvad jeg mener) som den gravide og hendes
> mand så gik og brugte resten af graviditeten til at tænke på som ikke

Nej, men det er naturligvis noget man må tage op inden scanningen. HVAD nu
HVIS.....

Jeg havde f.eks. bestemt mig for, at uanset om der var mulighed for Dawns
syndrom eller ej, så ville jeg beholde barnet, og var derfor mere
interesseret i om barnet havde ti fingre og ti tæer. Min kæreste havde det
lige omvendt.
Men inden scanningen fandt sted, måtte vi komme frem til en fælles løsning,
for HVIS nu.....

> Nej der er en scanning også på sin plads.

Men det vidste hun jo ikke, da hun takkede nej til den.

>Selvfølgelig bliver vi nød
> til at stå ved de valg som vi laver og ind i mellem må vi konstaterer
> at vi valgte forkert.

Selvfølgelig må vi det, men alligevel,- HVIS hun nu....

Det hele er fyldt med "hvis´er", og sådan er det ofte, når vi skal træffe
valg i livet. Men som min kæreste brugte som argument, så ville han havde
det skidt bagefter - midt i al smerten over tabet, med tanken om, at han
sagde nej tak til en mulighed.
Det er trods alt i de færreste tilfælde, hvor der bliver diagnogstiseret
noget skidt, som viser sig at være en fuser.

> Jamen så hjertelig til lykke.

Takker

Nette

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 03-02-04 15:15

On Sun, 01 Feb 2004 08:33:01 +0100, Leif wrote:

> Har i slet ikke lyst til at blive overrasket over hvilket køn det er.
> (Det gælder for alle der er gravide)

Jeg hører i hvert fald til dem der ikke ønsker at få et kvalificeret
scannings-gæt på kønnet.

Har nu 4 drenge og synes, og vil altid, at lige netop dét at man ikke ved
kønnet før barnet bliver født, er en del af det helt ubeskriveligt
store ved en fødsel. Ved godt det ikke er meget andet end en romantisk
holdning, men det er nu sådan jeg føler det - Heldigvis var min kæreste
(mor til min yngste søn på 7½ måned) helt enig med mig - Min eks.
pressede jeg måske nok lidt for at vi ikke skulle få det at vide

At nogen så ønsker at høre hvilket køn jordemoderen mener det er, det
er jo deres valg, hvilket jeg har fuld respekt for - Vil bare aldig
nogensinde kunne forstå det (tror jeg)

Men jeg forstår nu heller ikke, hvordan det kan være svært at forholde
sig til det lille menneske in spe der er i maven, og at det skulle være
nemmere fordi der er sat køn og navn på (og så må man jo håbe der
ikke er gættet forkert)?
Det er jo under alle omstændigheder et barn der er på vej, og et barn er
jo vel et barn uanset køn, og et barn kan man vel altid forholde sig til
skulle jeg mene.

Og så lige en bemærkning til kommentaren om, at det er rart at vide
hvorvidt man skal strikke en bil på trøjen til barnet i tilfælde af at
det blev en dreng:
Hvorfor i HHH må pigen ikke få en trøje med bil på????? Allerede her
bliver der jo lagt grunden til et senere fastlagt, traditionelt
kønsrollemønster, for den holdning vil jo skinne igennem på resten af
opdragelsen også

Mvh. Jan

Fra : Nette

Dato : 03-02-04 21:27

"Jan Allan Andersen" skrev i en meddelelse
> Jeg hører i hvert fald til dem der ikke ønsker at få et kvalificeret
> scannings-gæt på kønnet.

Hos mig, var det nu ikke et gæt. Det var helt tydeligt, hvilket køn det var.
Vi så det inden lægen nåede at sige noget.

> At nogen så ønsker at høre hvilket køn jordemoderen mener det er,

Det er aldrig en jordemoder der scanner, altså en læge eller en
scanningssygeplejerske. I hvert fald på Skejby sygehus.

> [...]
> det blev en dreng:
> Hvorfor i HHH må pigen ikke få en trøje med bil på?????

Det må hun da også godt. Men hvem siger vi taler om en enkelt trøje? Vi stod
f.eks. i den situation at vi havde rigeligt med familie, der gerne ville
donere alt tøj, hjemmegjort eller ej, samtidig med at vi skulle starte
forfra med tøj. Alt det gamle babytøj var røget ud.

Men helt ærligt, det er muligt du mener det giver grobund for et
fastkønsrollemønster senere, men en dreng i lyserødt, kunne jeg nu aldrig
finde på og ene af beigefarvet tøj synes jeg er ret intetsigende, når vi her
taler om garderobe til det næste år, som faktisk er tilfældet for os.

>Allerede her
> bliver der jo lagt grunden til et senere fastlagt, traditionelt
> kønsrollemønster, for den holdning vil jo skinne igennem på resten af
> opdragelsen også

Undskyld mig, men pladder....
Det bygger helt og holdent på, hvordan vi ellers præger knægten igennem
livet. Det afhænger ikke spor af om han har haft en bil på sin bluse som
spæd eller ej. Du rammer et meget ømt punkt her. Nu kender du os ikke, men
hvis du mener, vi lader et fast kønsrolle skinne igennem på vores
børneopdragelse, så tror jeg nu godt, vi kunne chokkere dig en hel del. Jeg
tror vi er ret atypiske, hvad den slags angår.

Nette

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 04-02-04 21:23

On Tue, 03 Feb 2004 21:26:54 +0100, Nette wrote:

> Hos mig, var det nu ikke et gæt. Det var helt tydeligt, hvilket køn det var.
> Vi så det inden lægen nåede at sige noget.

Som andre har sagt tidligere i denne diskussion, så er det jo "ikke andet"
end et, for det meste, yderst kvalificeret gæt.
Andre har fået et barn af et andet køn, end det som personen der scannede
sagde at det med 200% sikkerhed ville være.
At gættet for det meste holder vand, er ikke det samme som at gættet stort
set altid holder vand.

> Undskyld mig, men pladder....
> Det bygger helt og holdent på, hvordan vi ellers præger knægten igennem
> livet. Det afhænger ikke spor af om han har haft en bil på sin bluse som

Selvfølgelig gør det da det, ingen som helst tvivl om det.
Men når man læser et udsagn, der meget nemt læses som at drenge f.eks. har
trøjer med biler på, men det har piger til gengæld ikke, så kan det også
meget nemt læses som et udsagn om en holdning hos skriveren, der jo
sansynligvis også vil influere på hvordan skriveren i øvrigt præger sit
barn gennem opvæksten.
Det er i den forståelses-ramme min kommentar skal læses.

Mvh. Jan

Fra : Nette

Dato : 05-02-04 22:11

> Som andre har sagt tidligere i denne diskussion, så er det jo "ikke andet"
> end et, for det meste, yderst kvalificeret gæt.

Det ved jeg nu ikke helt. I nogle tilfælde er det virkeliget gæt, men i andr
emener jeg klart det er så tydeligt, at der ingen gætteri er med i det.

> [...]
> barn gennem opvæksten.
> Det er i den forståelses-ramme min kommentar skal læses.

Ok, men sådan fungere tingene ikke her i huset.

Nette

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 03-02-04 22:11

"Jan Allan Andersen" <akkernospam@ofir.dk> skrev...

> Har nu 4 drenge og synes, og vil altid, at lige netop dét at man ikke
ved
> kønnet før barnet bliver født, er en del af det helt ubeskriveligt
> store ved en fødsel.

Jeg sidder lige og funderer over, om den holdning kunne have med dit køn
at gøre... Jeg ved selvfølgelig godt, at der findes både kvinder og
mænd, der helst vil vente med at kende kønnet, til den lille er født, og
jeg har da heller ikke nogen officiel statistik at henvise til. Men i
min omgangkreds kan jeg mærke, at de, der ønsker at bevare
overraskelsesmomentet til fødslen, oftest er fædrene. Måske har mødrene
"overraskelser" nok i fødslen? Måske er de så drænede på det tidspunkt,
at de hellere vil have den store nyhed om kønnet på et tidligere
tidspunkt? Tja... Det var bare en tanke...

Omvendt kunne man måske argumentere, at det er mest forståeligt, at
fædrene gerne vil vide så meget som muligt inden fødslen, idet de jo på
det tidspunkt ikke har den direkte kontakt til barnet, moderen har.
Endnu mere tja...

Christina

Fra : Kevin

Dato : 04-02-04 10:38

03/02/04 22:10Christina Puhakka Egholm Skrev

> Jeg sidder lige og funderer over, om den holdning kunne have med dit køn
> at gøre...

Hvad skulle det ændre ved holdningen?
I dagens danmark er kvinder konstant udsat for at deres holdninger ikke
tæller bare fordi det er kvinder, eksempelvis diskussionerne om kvinders
overvægt på universiteterne.
Drop venligst den stereotype opfattelse af sammengænge i holdninger meninger
smag opfattelse osv, det er komplet ligegyldigt hvilket køn du har i den
forbindelse, det er argumenmtet der tæller.
VH kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 04-02-04 15:08

"Kevin" <skovaleen10nospam@nospamos.dk> skrev...

> 03/02/04 22:10Christina Puhakka Egholm Skrev

> Hvad skulle det ændre ved holdningen?

Intet. Det har jeg i hvert fald ikke på nogen måde antydet.

> [...]
den
> forbindelse, det er argumenmtet der tæller.

Først og fremmest vil jeg gerne have mig den fjendtlige tone frabedt!
Dernæst vil jeg bede dig genlæse mit indlæg, hvis dit umiddelbare
indtryk var, at jeg var af en "stereotyp opfattelse". Jeg argumenterer
faktisk både for og imod.

Jeg skal gerne medgive dig, at på visse områder er det ren og skær
nonsens at argumentere ud fra køn, men når det nu her drejer sig om
faderens kontra moderens følelser og fornemmelser for barnet under
graviditeten, kan du ikke bilde mig ind, at der ikke er forskel.
Selvfølgelig er der da det!

Christina

Fra : Kevin

Dato : 04-02-04 15:41

04/02/04 15:08Christina Puhakka Egholm Skrev

> [...]
> faderens kontra moderens følelser og fornemmelser for barnet under
> graviditeten, kan du ikke bilde mig ind, at der ikke er forskel.

Det som er afgørende er hvilken værdi foskellen får
og her leder du ligefrem efter en forskel for at legimitere kønnets
forskelle.
Hvis du læser alle imdlæggende vil du se at der er meget divergerende
opfattelser på tværs af kønnet, og det er det vigtigste.
Og jo jeg er nok lidt træt af at diskussioner hele tiden skal tage
udgangspunkt i eller konkluders i forhold til køn.
men fjendtlig er jeg bestemt ikke.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 04-02-04 21:41

On Tue, 03 Feb 2004 22:10:58 +0100, Christina Puhakka Egholm wrote:

> Jeg sidder lige og funderer over, om den holdning kunne have med dit køn
> at gøre... Jeg ved selvfølgelig godt, at der findes både kvinder og

Hmmm, kan jeg ikke lige se at det skulle have. I min omgangskreds kan man
ikke hæfte noget som helst kønsspecifikt på hvorvidt man ønsker kønnet
oplyst eller ej.

> Omvendt kunne man måske argumentere, at det er mest forståeligt, at
> fædrene gerne vil vide så meget som muligt inden fødslen, idet de jo på
> det tidspunkt ikke har den direkte kontakt til barnet, moderen har.

Og lige netop i mit eget tilfælde burde jeg da måske i højere grad ønske
at få kønnet at vide, af følgende grund;
Da jeg lærte min eks at kende, havde hun en dreng i forvejen, der hurtigt
blev som nærmest min egen dreng. Derfor ønskede jeg mig en pige da min eks
blev gravid, og det har jeg så gjort i alle hendes 3 graviditeter jeg har
været med i. Det samme var tilfældet da min kæreste blev gravid, jeg
ønskede mig virkeligt en pige, for nu havde jeg jo lis'som 3 drenge i
forvejen. Hvis jeg ville have forberedt mig på den "skuffelse" at jeg ikke
fik den datter jeg så længe har ønsket mig, så burde jeg jo have ønsket at
få kønnet at vide ved scanning.
Men nej, ikke for mig. For mig er det som sagt, en del af den store
oplevelse, at man først ved fødslen finder ud af kønnet. Og jeg er på
ingen måde blevet skuffet over at få drenge, selvom jeg har ønsket mig en
datter, så egentlig har jeg jo heller ikke skullet forberede mig til at
håndtere en evt. skuffelse.

Men at det skulle være kønsspecifikt kan jeg altså overhovedet ikke se.

Mvh. Jan

Fra : Musen

Dato : 02-02-04 22:23

> [...]
> vi ikke.
>
> Er det normalt at man ikke kan se kønnet i 18. uge ?

Det er vist meget normalt at man ikke kan se kønnet så tidligt. Faktisk
kender jeg ingen der har fået at vide med sikkerhed hvad det blev ved den
rutimemæssige scanning.

> Kan man senere hen fastslå kønnet, evt ved en selvbetalt scanning ?

Som andre har skrevet, er det vist forskelligt afhængig af den der scanner,
og hvordan barnet ligger.
Vi valgte at blive scannet på privatklinik i Århus (pris 1000,-) i uge 32.
Han ville æde sin gamle hat på at det blev en pige. Det kom han så til, for
det blev Anton der kom ud *GGG*

Held og lykke med scanninger og graviditeten

Venlig hilsen Mia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-02-04 22:25

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse news:401ebfa3$0$29390

> [...]
> Han ville æde sin gamle hat på at det blev en pige. Det kom han så til,

Tsk tsk - hvordan ku' I dog nænne at kalde en pige for Anton?

Hilsen Inger

Fra : Musen

Dato : 08-02-04 00:34

> Tsk tsk - hvordan ku' I dog nænne at kalde en pige for Anton?

*GGG*
/Mia

Fra : Michael-7500

Dato : 02-02-04 23:11

Vi venter nr. 2 ca. 21. marts. Jeg skal scannes igen for 4. gang i morgen
formiddag (jeg er over 35, så man får jo tilbudt i hoved og r....!) Jeg har
fra start ønsket at kende barnets køn, men det har min kæreste ikke. Vi har
en pige på næsten 2, og da vi ventede hende, kendte vi ikke til at det blev
en pige. Jeg kunne godt tænke mig denne gang at vide kønnet, for så har jeg
prøvet begge dele - jeg skal nemlig ikke have mere end de to børn! Så i
morgen har jeg tænkt mig at spørge om lægen kan se det ..... Uanset om min
kæreste vil vide det eller ej. Jeg ved det er egoistisk, men .... sådan har
jeg det bare.

Jeg er af natur også nysgerrig .... men jeg er også sygemeldt og har nogle
lange dage med ikke så meget indhold på grund af bækkenløsning. Man går her
og synes tiden går langsomt og så får jeg det sådan at jeg nærmest HIGER
efter at få noget at vide ... bare et eller andet, som jeg kan gå og hygge
mig med tankemæssigt den sidste laaaaange ventetid. Og så synes jeg det
ville være rart at vide om jeg skal gå ned og finde noget drengetøj og lade
datterens tøj forblive i papkassen, eller ... om jeg bare skal finde hendes
tøj frem og få vasket og gjort klart - for så kan jeg da hygge mig med det.

Det skal ingen hemmelighed være, at både min kæreste og jeg ønsker os en
pige mere, og det er IKKE fordi en dreng ikke er velkommen. Først og
fremmest gælder det om at få en sundt, normalt og velskabt barn, og derefter
tillader vi os at sige: "Fedt med en pige mere." Jeg har bare så svært ved
at forestille mig at vi får en dreng, og hvis det nu ER en dreng vi venter,
så tror jeg at jeg har brug for virkelig at vænne mig til tanken om en
dreng. Ja, det lyder måske strengt, men ... sådan er det bare.

Vi kan heller ikke finde et drengenavn vi begge kan lide - men pigenavne har
vi 2-3 stykker som vi er enige om. Underligt .....

Hilsen AL

Fra : Søren

Dato : 03-02-04 15:10

> [...]
min
> kæreste vil vide det eller ej. Jeg ved det er egoistisk, men .... sådan

Så må man håbe at du/familien/veninderne/naboerne (eller hvem du vil dele
nyheden med) kan lade være med at sige ham eller hun når din kæreste hører
det, for selvfølgelig har du ret til at vide kønnet på barnet (ikke at du
ved det efter en scanning...Du har egentlig bare fået et yderst kvalificeret
gæt), men din kæreste har samme ret til ikke at at få det at vide. Og
ja...Hvis andre end dig kommer til at snakke over sig vil jeg til hver en
tid sige at det er din skyld...Det er dig der har givet dem informationen
der gør det muligt for dem at snakke over sig !

Så held og lykke med at holde det en hemmelighed overfor din kæreste i så
mange måneder. Det gælder selvfølgelig også når din kæreste spørger om
hvorfor du er så insisterende på at børneværelset skal være lyserødt. !

Det er ikke kun dit barn og ikke kun din beslutning !

/Søren