Spørgsmål til weekend fædre
Fra : Per Henriksen

Dato : 25-01-04 14:21

- Og andre!

Hvilket tidspunkt er rimeligt for aflevering af barn om søndagen?

Jeg har vores 5 1/2 årige datter hver anden weekend og hver torsdag. Om
torsdagen henter jeg hende i børnehaven og aflevere hende kl. 19.
Vi bor rimelig tæt på hinanden!

Fra : Heidi

Dato : 25-01-04 22:08

Per Henriksen wrote:
> [...]
>
> Jeg har vores 5 1/2 årige datter hver anden weekend og hver torsdag.
> Om torsdagen henter jeg hende i børnehaven og aflevere hende kl. 19.

Jeg ved ikke om det er hvad der er rimeligt, men når vi har min kærestes
6-årige søn hver anden weekend, så afleverer vi ham (eller de henter
ham) som regel sidst på eftermiddagen, så han kan spise aftensmad
hjemme, og derefter komme i seng ret hurtigt.

Før han begyndte i børnehaveklasse havde vi ham altid til mandag, da min
kæreste først skal arbejde mandag aften, men det kan du jo nok ikke
bruge til så meget

Anyway - det afhænger vel af hvordan pigens program ellers ser ud ? -
skal
hun i børnehave mandag morgen, hvor tidligt skal hun så op, (og dermed,
hvor tidligt skal hun i seng) osv.

P.S. Håber det er ok jeg svarede, selvom jeg "kun" er weekend-bonusmor

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-01-04 22:15

Per Henriksen wrote:
> - Og andre!

dvs mødre også må svare??*G*

> Hvilket tidspunkt er rimeligt for aflevering af barn om søndagen?

det synes jeg kommer an på forskellige ting.... dels familiernes ritualer og
dels barnets liv.....

> Jeg har vores 5 1/2 årige datter hver anden weekend og hver torsdag.
> Om torsdagen henter jeg hende i børnehaven og aflevere hende kl. 19.
> Vi bor rimelig tæt på hinanden!

de ting vi tager i betragtning når vi skal aflevere et af vores unger (jeg
har en søn som bor her, og min kæreste har en datter som bor hos sin mor) er
feks sengetid, spisetid, aftaler som den anden forælder evt har, aftaler som
vi evt har, og barnets "aklimatiseringstid"...
med "aklimatiseringstid" mener jeg den tid det tager for barnet lige at
aklimatisere sig stederne imellem og vænne sig til at være hvor det nu
engang er....

min kæreste 6 årige datter afleveres oftest kl 17-18 stykker om søndagen....
hendes sengetid er kl 21...
vi har valgt at hun skal spise aftensmad hjemme hos sin mor de fleste gange
fordi hun har en forholdsvis høj aklimatiseringstid......

min søn rejser langt med tog imellem hans far og os, men har også en
forholdsvis høj aklimatiseringstid, så han kommer somregel ikke senere hjem
end kl 19 om søndagen..... han er dog 9 år, og har også sengetid kl 21....

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 26-01-04 07:48

Per Henriksen wrote:
> [...]
>
> Jeg har vores 5 1/2 årige datter hver anden weekend og hver torsdag.
> Om torsdagen henter jeg hende i børnehaven og aflevere hende kl. 19.

Du har med andre ord 3 dage ud af hver 14. Jeg ville egentlig mene, at
det skulle betyde 3 x 24 timer. Ikke nødvendigvis som 1 x 24 timer
plus 2 x 24 timer, men samlet over tid, således at du *også* får tre
gange godnatlæsning og tre gange morgenmad.

Det betyder (hvis vi holder fast i den "korte" torsdag), at jeg ville
se dem som fuldstændig rimeligt, at din datter overnatter hos dig fra
søndag aften til mandag morgen og at det er dig, der afleverer i
børnehaven mandag. Da I bor tæt på hinanden er der heller ingen
praktiske problemer i dette.

Kristian
Som ikke har noget i klemme i den retning.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Milea

Dato : 26-01-04 08:52

"Per Henriksen" <birdieno2@hotmail.com> wrote in news:qaWQb.20488
$d25.13485@news.get2net.dk:

> - Og andre!
>
> Hvilket tidspunkt er rimeligt for aflevering af barn om søndagen?

Det kommer jo helt an på hvad der passer bedst for den enkelte
'familie', både barn og voksne.

> Jeg har vores 5 1/2 årige datter hver anden weekend og hver torsdag. Om
> torsdagen henter jeg hende i børnehaven og aflevere hende kl. 19.
> Vi bor rimelig tæt på hinanden!
>
> Mvh

Mine 2 piger på 7 og 10 år er hos deres far hver 2.week. Om søndagen
afleveres de kl. 17 (han henter dem i skolefritter fredag eftermiddag),
da jeg gerne vil have dem hjem før aftensmaden. De har en sengetid senest
kl. 20.30, og da der både skal gives oplysninger forældre imellem,
tjekkes op på lektier (i de tilfælde hvor de har glemt at lave dem hos
far), 'falde til jorden', og lege med lillesøster på 3 år, kan
afleverings tidspunktet næsten ikke være senere.

Jeg og min ex bor også tæt på hinanden, 7 km = 5 min. i bil.

Når min mand afl. sin datter om søndagen, er aftalen kl. 16, men der er
også 30 km. imellem bopælene.

Hvis I bor i samme by, kunne din datter så ikke overnatte hos dig til om
mandagen, hvor du afl. hende i børnehaven?

Mvh. Milea

Fra : Jacob

Dato : 27-01-04 19:39

"Milea @hotmail.com>" <mileamillz<REMOVE> skrev i en meddelelse
> [...]
> afleveres de kl. 17 (han henter dem i skolefritter fredag eftermiddag),
> da jeg gerne vil have dem hjem før aftensmaden.

DU vil gerne.... Hvad vil børnene?? Har du spurgt dem om det, eller tænkt
over det.
Jeg synes bare altid at mødrene tror de har de helt rette holdninger til
disse hente/aflever situationer. Hvad synes faderen??

Fra : Milea

Dato : 27-01-04 22:14

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> Jeg synes bare altid at mødrene tror de har de helt rette holdninger
> til disse hente/aflever situationer. Hvad synes faderen??

De få gange hvor mine pigerne har haft lyst, har de spist aftensmad hos
deres far, inden de kom hjem.
Et par gange har jeg spurgt dem, om de vil tidligere eller senere hjem,
hvor de prompte fortæller, at de gerne vil hjem som de plejer, så de kan
få tid til at hygge med mig, lillesøster og min mand.

Mht. til hvad min ex synes. Da vi i sin tid (tilbage i 1998) lavede vores
samværsordning, fik han valget imellem flere afleveringstidspunkter, og
kl. 17 syntes han lød til at være det ideelle.

Hermed må jeg også hellere lige indskyde, at vi har fælles
forældremyndighed, og at vi aldrig har haft problemer med vores
samværsweekender. Han har dem fast hver 2. week, 2 uger på sommerferie,
efterårsferie, påske, jul osv.(Og så er der de dage, som ikke ligger i
det system, men som vi selv finder ud af) Vi har det dog også sådan, at
godtnok er tingene fastlagt, men ikke mere fastlagt, end at skal vi bytte
eller andet, så finder vi selv ud af det. Statsamtet har aldrig bestemt
hvornår faderen skulle ha lov til at have sine børn, dog at han havde
krav på at have dem i ferier og de obli. weekender.

Ofte hører man jo kun om alle skrækhistorierne, at forældrene ikke kan
enes, og at det altid er faderen der er 'taberen'. Som forældre til 2
piger, skilsmissebørn - lagde vi begge vægt på, at det ikke skulle gå ud
over dem, at vi ikke boede sammen. Vi er begge lige engagerede i deres
hverdag, og jeg har især lagt vægt på, at både børn og far skal ha
mulighed for at kunne besøge hinanden, uden det skal foregå under lang
transporttid, derfor bor vi også så tæt på hinanden, da faderen har lige
så stor betydning i deres liv, som jeg har.

Hvorvidt det så kommer dertil, at lade børnene bestemme hvornår de skal
afl. efter samværsweekend. Her er vi begge enige om, at det er ikke noget
de skal bestemme, men noget som vi forældre bestemmer - men selvfølgelig,
har de lyst til at komme 1 time senere hjem, så ringes der besked om
dette I bund og grund kan det siges, at afl.tidspunktet kl. 17 mere
er en form for den ideelle løsning, både for mig og ex, men derfor kan
det sagtens lade sig gøre at give sig i begge ender, så det også passer
efter hvad børnene har lyst til

Jeg kom nok lidt ud på et sidespor, men for mere at kunne forklare at
dette ikke kun er min holdning, men en aftale vi har lavet i fællesskab,
ligesom de børn vi har fået/lavet sammen

Mvh. Milea

Fra : Jacob

Dato : 28-01-04 22:11

Fint, fint. Og undskyld min mistro, men det skyldes jo nok min egen
skilsmisse for fem år siden. Det er en så gruopvækkende historie, som jeg
vil skåne jer for idet den indeholder alt fra statsamt, civilretsdirektorat,
politi, falske anmeldelser, advokater og fogedsager. Jeg kender hver en
afkrog af det system, samt alt hvad der kan gå galt i en forsmået, forkælet,
skilt kvindes hjerne.

Dog skal det siges, at det ser ud til at være end nogenlunde lykkeligt, da
vi i dag er på absolut talefod og i videst mulig omfang begge varetager
børnenes interesser.

Jacob

Fra : Kim Høegh-Guldberg

Dato : 09-02-04 23:10

Jeg synes det ville være rimeligt at aflevere ved 17-18 tiden. Så kan barnet
spise ved sin faste bopæl....Og lige komme inden for døren, før det er
sengetid.

Kim