Min ukendte far
Fra : Anonymous Me

Dato : 20-01-04 14:40

Hej alle - Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe at spørge i, men here
goes...

Jeg er vokset op "uden" en far, da min mors og fars veje skiltes, mens min
mor var gravid med undertegnede.

Jeg ved jeg i sin tid har set to dåbsattester på mig. Én med min fars navn
på - og én uden min fars navn på!
Jeg er kun i besiddelse en den uden min fars navn på, og nu vil jeg gerne
finde frem til hvem han er... Og helst uden at involvere min mor.

Hvor skal jeg henvende mig?

Med venlig hilsen
mig

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-01-04 15:21

"Anonymous Me" <nope@noname.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg er kun i besiddelse en den uden min fars navn på, og nu vil jeg gerne
> finde frem til hvem han er... Og helst uden at involvere min mor.

Kære anonyme.
Du henvender dig på kirkekontoret i det sogn, hvor du bor nu, og beder om at
få udskrevet en ny dåbsattest. Her skulle din far meget gerne stå på.
Husk legitimation!
www.folkekirken.dk kan du gå ind og finde ud af, hvilket sogn, du bor i,
hvis du ikke lige er sikker på det.
Der hænger nemlig sådan sammen, at:
Når en mor er gift på fødselstidspunktet, er det dejlig nemt: ægtemanden
bliver automatisk anset for at være far (indtil det modsatte er bevist, men
det er jo en anden historie).
Hvis moderen ikke er gift (anset om hun er samlevende med faderen eller ej),
skal der foreligge et papir fra statsamtet, en afgørelse af faderskabet,
inden en far kan skrives ind i barnets papirer. Og især før i tiden kunne
det altså godt tage sin tid - især hvis der skulle føres en regulær
faderskabs-sag om det.
Derfor vil man nogle gange opleve, at der mangler en far på de tidligste
attester på et barn - men bare rolig, han er efter al sandsynlighed blevet
skrevet ind i kirkebogen på din stamside senere.
En dåbs- eller anden attest er ikke specielt 'hellig' eller 'bedre', bare
fordi den er gammel. Den viser bare, hvad der stod i kirkebogen om personen,
på det tidspunkt, attesten blev udstedt.
Jeg håber, det løste dit problem.

Venlig hilsen Dikte
---
http://www.netby.dk/Syd/Salmevej/73/

Fra : Friberg

Dato : 24-01-04 01:18

og gider du ikke det beder du om en udskrift fra CPR-registret (står i
alle telefonbøger)

/søren