Børnecheck
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 16-01-04 18:07

Kommer børnechecken automatisk eller skal man gøre sin kommune opmærksom
på, at man har fået barn ?

Venlig hilsen
Henriette Døssing

Fra : Kim

Dato : 16-01-04 20:18

Den skulle meget gerne komme dumpene helt automatisk.

Kim B. Steffensen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-01-04 20:11

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse
> Kommer børnechecken automatisk eller skal man gøre sin kommune opmærksom
> på, at man har fået barn ?

Glæd dig, hvis du ellers har født før 31.12.03, så kommer den helt
af sig selv d. 20.1.04.
Mvh.Bodil.

Fra : Henrik Jensan

Dato : 18-01-04 15:55

Den kommer helt automatisk. Hvis du ikke har brug for den, kan du jo bare
købe 3-4 flasker Brixtofte rødvin og hygge dig. Den kommer uanset hvor
svinerig du er!

Fra : Chr. L.

Dato : 19-01-04 18:20

"Henrik Jensan" <jensan@ofir.dk> wrote in message
> Den kommer helt automatisk. Hvis du ikke har brug for den, kan du jo bare
> købe 3-4 flasker Brixtofte rødvin og hygge dig. Den kommer uanset hvor
> svinerig du er!

Sjovt nok er det sådanne at dem som er 'svinerige' betaler jo meget mere i
skat end fabriksarbejder-hansen....skal dem som betaler mest have
mindst??...eller skal alle der betaler have det samme?, selvom nogle betaler
meget mere end andre...

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-01-04 20:14

Chr. L. wrote:
> [...]
>>
> Sjovt nok er det sådanne at dem som er 'svinerige' betaler jo meget
> mere i skat end fabriksarbejder-hansen....skal dem som betaler mest

Ja. Det er formålet med den danske skattepolitik: at foretage en
indkomstudjævning fra rig til fattig, fra dem der har rigeligt til dem
der mangler. Og det gælder i øvrigt i alle sammenhænge, hvor sociale
ydelser er skattefinancierede. De eneste undtagelser fra denne regel
jeg kan komme på er skolen, sygehusvæsenet og folkepensionens
*grund*beløb.

<snip>

Men det falder lidt uden for gruppens formål. Derfor FUT til
dk.politik.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Chr. L.

Dato : 21-01-04 16:03

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> ydelser er skattefinancierede. De eneste undtagelser fra denne regel
> jeg kan komme på er skolen, sygehusvæsenet og folkepensionens

hvis vi som udgangspunkt siger at om man er 'rig' eller 'fattig' så er man
ligeglad eller asocial med de 'andre',-det vil jo i princippet så bevirke at
dem som er 'fattige' vinder mest.. ...at være asocial og fattig,-så få
mere end man yder til samfundet, man snylter sig i princippet til mere end
man selv kan frembringe og yde.

Chr.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-01-04 08:14

On Sun, 18 Jan 2004 15:55:29 +0100, "Henrik Jensan" <jensan@ofir.dk>
wrote:

>Den kommer helt automatisk. Hvis du ikke har brug for den, kan du jo bare
>købe 3-4 flasker Brixtofte rødvin og hygge dig. Den kommer uanset hvor
>svinerig du er!

Jantelov? Dem der tjener mere, har efter min mening også fortjent
det. De fleste er jo ikke kommet sovende til det!

Og da de jo nok har flere udgifter end os fattigrøve, så er det da
helt i orden at de også får en børnecheck.

Fra : Anita

Dato : 20-01-04 11:25

"Brian B. Christensen" <not_for_public@invalid.address> skrev
> Og da de jo nok har flere udgifter end os fattigrøve, så er det da
> helt i orden at de også får en børnecheck.

Jeg kender en velhavende familie, som siden deres datter blev født, har sat
børnechecken ind på en opsparing til datteren, da de jo slet ikke har brug
for den.

Det er fint nok at de får den, checken, men at påstå at de har brug for den,
fordi de har flere udgifter er noget fis.

/Anita

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-01-04 11:59

On Tue, 20 Jan 2004 11:24:52 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>Det er fint nok at de får den, checken, men at påstå at de har brug for den,
>fordi de har flere udgifter er noget fis.

Ok? En familie med en indkomst på 2 million om året har vel et hus som
koster mere end en familie med en indkomst på 1 million? Måske er de
så svineheldige at tillade sig 2 biler istedet for 1. Måske børnene
har et par heste der skal betales for hver måned. Osv. osv.

Det er da normalt at leveomkostningerne følger indtægterne. Så jeg
forstår ikke hvorfor det er noget fis.

/Brian

Fra : Anita

Dato : 20-01-04 12:09

> [...]

> har et par heste der skal betales for hver måned. Osv. osv.
>
> Det er da normalt at leveomkostningerne følger indtægterne. Så jeg

Ja det er meget normalt. Men når man har så stor en indtægt at et par
tusinde fra eller til ikke længere gør en forskel, så har man jo ikke brug
for de ekstra penge. Og ja, familien jeg kender til, har skam både villa til
5 mio, 2 dyre biler og sommerhus i Blokhus. De lider vist ingen nød. Moren
sagde selv engang, at det var lidt fjollet, at de fik den børnecheck. Men
når de nu fik den, kunne de jo lige så godt lade den komme datteren til
gode. Så når hun bliver 18 har hun en fin opsparing.

Venligst Anita

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-01-04 12:19

On Tue, 20 Jan 2004 12:08:41 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>når de nu fik den, kunne de jo lige så godt lade den komme datteren til
>gode. Så når hun bliver 18 har hun en fin opsparing.

Og det kan jeg ikke have ondt i rø... af. Fint for datteren.

Men din holdning er vist meget normal, hvilket også er helt i orden
med mig. Bare vi får vores børnecheck, så er jeg glad. Den er da
ihvertfald med i budgettet her i huset og kunne nødigt undværes, da
den giver mulighed for at gå ud og spise, måske tage på en rejse osv.
osv.

Fra : Anita

Dato : 20-01-04 12:50

"Brian B. Christensen" <not_for_public@invalid.address> skrev

> Og det kan jeg ikke have ondt i rø... af. Fint for datteren.

Undskyld mig, men jeg har på ingen måder givet udtryk for at have ondt i
røven over det. Jeg synes da det er helt fint, at de får en børnecheck som
alle andre med børn.

> Men din holdning er vist meget normal, hvilket også er helt i orden
> med mig.

Gad vide hvad det er for en holdning du tror jeg har?

> [...]
> ihvertfald med i budgettet her i huset og kunne nødigt undværes, da
> den giver mulighed for at gå ud og spise, måske tage på en rejse osv.

Hvilket er helt fint med mig. Og sådan vil det formentlig også blive her i
huset når der komme småfolk til. Men jeg tror ærligt talt, at der er folk i
dette land som har mere brug for den ekstra skilling end familien som jeg
omtalte før, mig selv og jer. Men jeg mener ikke man skulle udligne dette
ved at fjerne børnechecken.

Et eksempel: Min veninde er enlig mor på 26, hun har nu 2 gange forsøgt at
påbegynde en videregående uddannelse, men det er simpelthen umuligt for
hende, at få det til at hænge sammen. Tro mig, hun har ikke råd til at gå ud
at spise eller tage på ferie for den sags skyld. Ja noget så elementært som
tøj er der yderst begrænset råd til. Igår nævnte hun for mig at de havde
1600 kr at leve for om måneden. Det er virkelig ikke mange penge. Hvordan
skal der blive penge til skolebøger og studieaktiviteter i dette budget? Jeg
har svært ved at se det. Ja faktisk har hun 2000 kr. mere at leve for om
måneden, ved at være på bistand end på SU+lån.

Nå, det blev en lang snak som ikke er så pokkers relevant i denne gruppe.
Venligst Anita

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-01-04 12:58

On Tue, 20 Jan 2004 12:49:32 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>Gad vide hvad det er for en holdning du tror jeg har?

Den er ret nem at gennemskue. Så det vil jeg ikke kommentere
yderligere.

>Hvilket er helt fint med mig. Og sådan vil det formentlig også blive her i
>huset når der komme småfolk til.

Så forstår jeg bedre din holdning. Den ændrer sig måske når du får
børn.

> [...]
>har svært ved at se det. Ja faktisk har hun 2000 kr. mere at leve for om
>måneden, ved at være på bistand end på SU+lån.

Og hvad har det med børnechecken at gøre? Det er da yderst trist, men
jeg kan ikke se hvor at min familie f.eks. skal miste børnechecken
pga. det. Penge til enlige mødre på SU kunne da ligeså godt komme fra
mange andre steder (skatter på øl, spiritus, cigaretter osv. - og jo,
jeg både ryger og drikker øl/vin).

Fut: dk.politik

Fra : Anita

Dato : 20-01-04 15:50

"Brian B. Christensen" <not_for_public@invalid.address> skrev i
dk.familie.barn

> Den er ret nem at gennemskue. Så det vil jeg ikke kommentere
> yderligere.

Måske tager du fejl.

> Så forstår jeg bedre din holdning. Den ændrer sig måske når du får
> børn.

Ja det er klart. For folk med børn ved jo bedst, det glemmer jeg altid. Men
jeg ved stadig ikke, hvad det er for en holdning du tror jeg besider og som
jeg så vil ændre når jeg får børn.

Jeg

> Og hvad har det med børnechecken at gøre?

Det har en del med børnechecken at gøre. Nemlig det faktum at nogle
forældre, i nogle situationer, har mere brug for ekstra (økonomisk) hjælp
end andre.

> [...]
> pga. det. Penge til enlige mødre på SU kunne da ligeså godt komme fra
> mange andre steder (skatter på øl, spiritus, cigaretter osv. - og jo,

Det var præcis hvad jeg skrev tidligere. At den udjævning ikke nødvendigvis
skulle komme fra børnechecken.

> Fut: dk.politik

Hvor du sikkert ikke følger med. Jeg gør i hvert fald ikke.

/Anita

Fra : Mette

Dato : 20-01-04 16:04

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> at

> ud
> som
Hvordan
> Jeg

Pudsigt. Jeg er også 26 år, og også jeg bor alene med min datter. Forskellen
mellem hende og jeg er, at jeg er igang med en videregående uddannelse - på
SU.
Du har ret - der er ikke råd til byture, fine dining, ferier og nyt tøj.
(Mit seneste tøj-indkøb var et par busker til 64,50 i Føtex). Men ved du
hvad? Folk kan rent faktisk godt overleve uden disse ting. Og man kan endda
overleve ganske fint. Vi har mad på bordet hver dag (og nej, vi spiser ikke
vandgrød vi går i pænt og ordentligt tøj, og jeg har faktisk også luft i
budgettet til a købe en lille ting for min datter og undetegnede hver
måned - lidt make-up til mig og lidt legetøj til datteren.
Jeg forstår ikke, hvordan hun kun kan have 1600,- at leve for om måneden.
Mig bekendt får man en del tilskud, når man er eneforsørger - herunder
boligsikring, børnebidrag og den famøse børnecheck + ekstraordinært tillæg.
Er man under uddannelse får man ca. 1200 kr. ekstra hvert kvartal oveni
børnechecken.

Tricket er naturligvis, at man ikke spenderer hele møllen samme måned man
får checken, men spreder den udover kvartalet, så det bliver en ekstra
indtægt. I mit tilfælde 2000,- pr. mdr. Ganske rart. Uden børnechecken og
studietilskuddet i forbindelse hermed, ville jeg også kun have 1600 om
måneden at spise/køre i bus for.

Min pointe er: det kan lade sig gøre. Men man skal leve fornuftigt.
Spørgsmålet er, hvad man vil med sit liv. Min afhængighedsperiode er slut,
så snart jeg har afsluttet udd. og fået job, hvorefter mine indtægter
stiger. Bistandssumpen sidder man i, indtil man kan få et underbetalt
ufaglært arbejde.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-01-04 16:44

On Tue, 20 Jan 2004 15:49:34 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>Hvor du sikkert ikke følger med. Jeg gør i hvert fald ikke.

Det gør jeg heller ikke. Men det hørte ikke til i dk.barn mere.

Fra : Friberg

Dato : 24-01-04 01:21

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> wrote in

> Ja det er klart. For folk med børn ved jo bedst, det glemmer jeg
> altid. Men jeg ved stadig ikke, hvad det er for en holdning du
> tror jeg besider og som jeg så vil ændre når jeg får børn.

Heller ikke jeg?

S Friberg

Fra : Mette

Dato : 20-01-04 16:05

Fra : Anita

Dato : 20-01-04 19:01

"Mette" <nospam@hotmail.com> skrev

> [...]

> (Mit seneste tøj-indkøb var et par busker til 64,50 i Føtex).
> Men ved du hvad? Folk kan rent faktisk godt overleve uden disse ting.

Det ved jeg skam alt om. Er selv studerende. Men vi har ikke de samme
vilkår, hende og jeg. Slet ikke.

> [...]
> budgettet til a købe en lille ting for min datter og undetegnede hver
> måned - lidt make-up til mig og lidt legetøj til datteren.

Mange af de ting du nævner har hun yderst sjældent råd til. Hun kæmper for,
at der er råd til en lille ting til datteren og lidt tøj i ny og næ. Men det
er hårdt gang på gang at skulle sige "nej, skat. Det har vi desværre ikke
råd til". Især når der stort set aldrig er råd. Hver en krone bliver vendt
og drejet, det ved jeg.

> [...]
tillæg.
> Er man under uddannelse får man ca. 1200 kr. ekstra hvert kvartal oveni

Det kan hun pga. de omstændigheder hun er i. Hun har ingen der hjælper
hende. Hverken hendes familie eller barnets far er mange potter pis værd.
Hun har skiftevis været på SU og bistand siden hun var 18 så der har aldrig
været luft i økonomien til at få gæld ud af verdenen. Alt foregår som afdrag
på afdrag (fx. indskud til lejlighed, efteregning ved fraflytning osv.).

> [...]
> indtægt. I mit tilfælde 2000,- pr. mdr. Ganske rart. Uden børnechecken og
> studietilskuddet i forbindelse hermed, ville jeg også kun have 1600 om

Men hvad hjælper det, hvis børnechecken bliver inddraget til de faste
udgifter, afdrag mv.? Når hun får børnechecken, får hun (så vidt jeg husker)
ca. 1200 kr. til forbrug, resten går til udgifter. Og for de penge er der
ofte mange ting der skal købes.

> Min pointe er: det kan lade sig gøre. Men man skal leve fornuftigt.

Det kan det. Og det gør hun.
Men i 8-10 år? Jeg tror systemet kunne spare mange penge på, at gøre livet
økonomisk lettere for studerende som hende.

> Spørgsmålet er, hvad man vil med sit liv.

Det er klart. Men hvis nu man bare gerne vil have en uddannelse?

> Min afhængighedsperiode er slut,
> så snart jeg har afsluttet udd. og fået job, hvorefter mine indtægter
> stiger. Bistandssumpen sidder man i, indtil man kan få et underbetalt
> ufaglært arbejde.

Det er helt sandt, og det ved hun. Og det piner hendes sjæl, når det ikke
lykkes for hende. Men det piner hendes sjæl lige så meget, at sige "Nej,
skat. Det har vi ikke råd til" hver evig eneste gang datteren spørger om hun
må få ét eller andet. Det går jo ud over de kære små, når de voksne har det
svært. Uanset på hvilken måde de har det svært.

Nå, endnu engang lykkedes det at lave et off-topic indlæg her.
Beklager.
Anita

Fra : Mette

Dato : 20-01-04 19:53

> [...]
> råd til". Især når der stort set aldrig er råd. Hver en krone bliver vendt

Sådan lyder det også her. Og det er da ærgeligt. Men jeg døde heller ikke af
at få nej til legetøj, da jeg var barn.
Min datter lærer (forhåbentligt) at plageri ikke skaber flere penge i mors
pung...

> Det kan hun pga. de omstændigheder hun er i. Hun har ingen der hjælper
> hende. Hverken hendes familie eller barnets far er mange potter pis værd.

Faderen her er også ude af billedet. Men så kommer kommunen jo ind og dækker
hans børnebidrag - knap 1000/mdr.

> [...]
afdrag
> på afdrag (fx. indskud til lejlighed, efteregning ved fraflytning osv.).

Jeg har pt. en SU gæld på langt over 100.000 plus anden gæld til TV,
boligindskud, og diverse regninger, jeg deler i 3 (telefon og el-regninger
betales også via afdrag).

> [...]
husker)
> ca. 1200 kr. til forbrug, resten går til udgifter. Og for de penge er der

Før min bankrådgiver fandt på den fantastiske idé, at jeg fik sat
børnechecken (6000 kr/kvartal) ind på en konto jeg ikke kunne hæve fra, var
pengene også forsvundet ud i den blå luft netop til telefonregningen og el.
Men nu hæves der hver måned 2000,- på kontoen til min forbrugskonto. Af de
2000 betaler jeg så de afdrag jeg skal til faste udgifter.
Så det hele kommer aldrig på én gang, men er spredt ud i mindre portioner.
Så er der bare mere tilovers end hvis jeg skulle betale det hele på én gang.

> Det kan det. Og det gør hun.
> Men i 8-10 år? Jeg tror systemet kunne spare mange penge på, at gøre livet
> økonomisk lettere for studerende som hende.

Ja, det ville da være skønt med en fordobling af SU. Har dog regnet ud, at
når skatten er trukket fra, så står jeg tilbage med samme beløb som nu...så
deeet...

> Det er klart. Men hvis nu man bare gerne vil have en uddannelse?

Så må man planlægge sit budget derefter. Det er dødhårdt at tage en
universitetsuddannelse mens man er enlig forsørger, men det kan altså lade
sig gøre.
Jeg har dog kun selv mulighed for at tage en bachelor, da min SU så er
opbrugt...

> [...]
hun
> må få ét eller andet. Det går jo ud over de kære små, når de voksne har

Som sagt: det dør børn ikke af. Det kan i mange tilfælde være sundt..

Fra : Anita

Dato : 21-01-04 12:19

> [...]

> at få nej til legetøj, da jeg var barn.
> Min datter lærer (forhåbentligt) at plageri ikke skaber flere penge i mors

Og det ved hendes datter også. Hun plager heller ikke, men ved at "nej"
betyder "nej". Men hun er så stor nu, at hun godt ved at de ikke lever under
samme vilkår som alle de andre børn i skole og dus/sfo. Den anden dag da jeg
inviterede dem ud at spise, ville pigen pludselig ikke have noget, da det
var alt for dyrt. Det mener jeg ikke er spekulationer en lille pige bør ha'.

> Jeg har pt. en SU gæld på langt over 100.000 plus anden gæld til TV,
> boligindskud, og diverse regninger, jeg deler i 3 (telefon og el-regninger
> betales også via afdrag).

Det ligner meget hendes billede. Jeg vil bare tro at hun skylder så meget
hist og pist at det er årsagen til at hun har så lidt i overskud.

> [...]
> Så det hele kommer aldrig på én gang, men er spredt ud i mindre portioner.
> Så er der bare mere tilovers end hvis jeg skulle betale det hele på én

Det lyder meget smart. Men jeg tror desværre hun efterhånden har så lidt
luft i budgettet at der ikke kan flyttes så meget som en krone. Men jo, hun
har da budgetkonto og den slags.

> Ja, det ville da være skønt med en fordobling af SU. Har dog regnet ud, at
> når skatten er trukket fra, så står jeg tilbage med samme beløb som
nu...så
> deeet...

Jeg synes heller ikke en fordobling af SU'en er en holdbar løsning. Men det
er i hvert fald temmelig usmart at det ligefrem kan betale sig at være på
bistand frem for SU.

> [...]
> sig gøre.
> Jeg har dog kun selv mulighed for at tage en bachelor, da min SU så er

Ja og den situation havner hun også i. Det gør bare det hele endnu mere
uoverskueligt. Hvorfor begynde hvis man ved det bliver umuligt at fuldføre?
(Hendes studie er 4-årig uden mulighed for at afslutte med noget værdifuldt
før tid.)

> Som sagt: det dør børn ikke af. Det kan i mange tilfælde være sundt..

Jeg ved ikke hvor sundt det er i dette tilfælde. Jeg synes det er for surt
og stramt. Og hvis der sker noget "spændende" så sker det altid kun når
nogen en sjælden gang forbarmer sig over dem og inviterer på en biograftur
eller lignende. Men hun er god og klog pige der forstår hvordan tingene
hænger sammen, hun forstår hvornår hun ikke skal spørge mere og hun forstår
at sætte pris på gratis glæder osv. Så på den måde er det sundt. Men som jeg
ser det kan man også sagtens leve på denne måde for en tid, men over en så
lang periode er det uhyre svært. Tøjdepoterne drænes, køkkenudstyr, møbler
eller andre ting der kunne trænge til en udskiftning eller noget man
mangler - jamen det er der bare ikke gøre noget ved. Og det betyder at
alting lige så langsomt falder fra hinanden.

Venligst Anita

Fra : Gitte

Dato : 21-01-04 13:13

Hej

> [...]
>så svineheldige at tillade sig 2 biler istedet for 1. Måske børnene
>har et par heste der skal betales for hver måned. Osv. osv.

Det er i høj grad nogle "selvvalgte" ekstra udgifter, man selvfølgelig
sagtens kan tillade sig med en høj indtægt - men noget der langt fra
er nødvendigt. Jeg kender utroligt mange, der er vokset op uden at
have hest - og alligevel har haft en lykkelig barndom, og er blevet
harmoniske voksne mennesker. Det er altså ikke omkostninger, der
"automatisk" følger med at have børn.....

>Det er da normalt at leveomkostningerne følger indtægterne. Så jeg
>forstår ikke hvorfor det er noget fis.

Og hvis indtægterne så falder, må man indrette sine omkostninger efter
det....

MVH
Gitte

PS: IMO behøver man ikke være "svineheldig" og tjene 2 mio om året for
at have 2 biler - det kan man også have med 2 "almindelige" indtægter.
Naturligvis ikke begge (eller nogen af dem overhovedet) nye og i
luksusklassen - men der findes også andre biler end dem.

Fra : Anita

Dato : 21-01-04 16:19

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev:
> [...]
> Naturligvis ikke begge (eller nogen af dem overhovedet) nye og i
> luksusklassen - men der findes også andre biler end dem.

So true :)

/Anita

Fra : Friberg

Dato : 22-01-04 20:40

> Det er fint nok at de får den, checken, men at påstå at de har
> brug for den, fordi de har flere udgifter er noget fis.

Undskyld,, den der check, som er ER en check er blot for meget
indbetalt skat. Hvad du bruger dine penge til er jo din families
problem eller glæde. Det gamle fradrag for børn var et væsentligt bedre
princip. Husk lige på, hvem der holder samfundet kørende. Ja. de næste
10-50 år er det mine unger. Det er derfor at jeg meget logisk må regne
med mindre pension!!!

S Friberg