Hurtig browser-Java?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-02-04 15:14

Det er noget frustrerende at Suns JRE til os Linux-brugere er så
perverst langsomt.
Dog lader det til at Windowsudgaven er nogenlunde lige så langsom.
Windowsbrugerne har til gengæld mulighed for at bruge MS' egen Java VM,
der måske ikke er "standards compliant", men til gengæld loader og kører
mere hurtigere.

Et eksempel er <http://www.danskaudioteknik.dk/>, der er forsynet med
nogle Java-knapper i venstre side. Det tager lang tid her, men på
Windows XP med MS Java VM (og dermed IE) står siden der næsten
øjeblikkeligt på en maskine med næsten samme specs.

Hvad pokker gør man på Linux for at få en mere brugbar Java-ydelse i sin
browser (Mozilla etc.)?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Torben Frøberg

Dato : 07-02-04 18:56

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> øjeblikkeligt på en maskine med næsten samme specs.
>

> Hvad pokker gør man på Linux for at få en mere brugbar Java-ydelse i sin

Jeg synes nu min kører hurtigt nok. For mig virker det som om tiden går
på at downloade java-appletterne. Men siden er klar inden 5 sekunder.

Til gengæld fatter jeg ikke, hvorfor det er smart at bruge en java
applet til en knap-funktion.

Mvh. Torben

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-02-04 19:03

Torben Frøberg wrote:
> Steen Suder, privat wrote:
<KLIP>

> Jeg synes nu min kører hurtigt nok. For mig virker det som om tiden går
> på at downloade java-appletterne. Men siden er klar inden 5 sekunder.

Jeg sidder med en Celeron 1300 hvilket egentligt er fint nok, men det
piner mig at Javaappletter startes hurtigere på en mindre maskine med
Windows og IE.

> Til gengæld fatter jeg ikke, hvorfor det er smart at bruge en java
> applet til en knap-funktion.

Absolut enig

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-04 19:07

Den Sat, 07 Feb 2004 19:02:41 +0100 skrev Steen Suder, privat:
><KLIP>

>Jeg sidder med en Celeron 1300 hvilket egentligt er fint nok, men det
>piner mig at Javaappletter startes hurtigere på en mindre maskine med
>Windows og IE.

Med MS-"Java", eller med Sun "we need to sell more E10ks" Java?

Mvh
Kent

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-02-04 19:40

Kent Friis wrote:
> Den Sat, 07 Feb 2004 19:02:41 +0100 skrev Steen Suder, privat:

<KLIP>

> Med MS-"Java", eller med Sun "we need to sell more E10ks" Java?

MS' "Java".
SUNs JRE er også langsomt på Windows.

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 08-02-04 00:42

Jeg tror at den langsomme start tid skyldes mere omfattende
sikkerhedsframework i SUN's jdk. Eller nærmere den plugin, de har skrevet
til IE.

Hvis i har dem vil jeg gerne se benchmark tal der viser, at Suns jdk1.4.2 er
langsommere end M$ både som std, app og til applets. Jeg tror ikke i finder
dem

Men du kan jo altid prøve en af de alternative LINUX jdk'er som Blackdown,
kaffe eller Jikes

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 08-02-04 01:26

Hej,

Af nysgerighed min egen (ikke videnskabelige, men fingerpegs givende) test:

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 2/8/2004, 00:49:12
Operating System: Windows 2000 Professional (5.0, Build 2195) Service
Pack 3
Language: English (Regional Setting: Danish)
System Manufacturer: ASUSTeK Computer INC.
System Model: A7N8X
BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG
Processor: AMD Athlon(tm) XP 2700+, MMX, 3DNow, ~2.2GHz
Memory: 1024MB RAM
Page File: 129MB used, 2332MB available
Windows Dir: C:\WINNT
DirectX Version: DirectX 9.0b (4.09.0000.0902)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.0001.0902 32bit Unicode

----------------------
Test Benchmark Applet:
----------------------

http://www.ibiblio.org/javafaq/newsletter/TakApplet.html

--------------
Microsoft WM
--------------
IE 6.0 Microsoft VM - Integer

Completed 10000 passes in 4.516 seconds
2214.3489813994684 calls per second

IE 6.0 Microsoft VM - Float

Completed 10000 passes in 6.234 seconds
1604.1065126724413 calls per second

IE 6.0 Microsoft VM - Integer

Completed 100000 passes in 45.578 seconds
2194.0409846855937 calls per second

IE 6.0 Microsoft VM - Float

Completed 100000 passes in 62.875 seconds
1590.4572564612326 calls per second

----------------
SUN J2SDK 1.4.2
----------------

IE 6.0 SUN VM - Integer

Completed 10000 passes in 4.125 seconds
2424.242424242424 calls per second

IE 6.0 SUN VM - Float

Completed 10000 passes in 7.719 seconds
1295.5045990413266 calls per second

IE 6.0 SUN VM - Integer

Completed 100000 passes in 41.047 seconds
2436.231636904037 calls per second

IE 6.0 SUN VM - Float

Completed 100000 passes in 76.844 seconds
1301.3377752329395 calls per second

Mozilla Firebird - Integer

Completed 100000 passes in 40.969 seconds
2440.869926041641 calls per second

Mozilla Firebird - Float

Completed 100000 passes in 77.375 seconds
1292.4071082390954 calls per second

Det ser ud som om, at Microsofts har en svag fordel ved floating point
operationer. De har sikkert en subrutine, der er tættere integreret med
windows i denne situation. Til gengæld har Suns en svag fordel ved integer
operationer. Generelt set har de ikke meget at lade hinanden høre.

Så min konklusion er, at Microsofts VM ikke er hurtigere end Suns.

Det kunne være interessant med en LINUX test i mozilla for at sammenligne,
hvis der er nogen af jer, der har mod på det?

- Nikolaj Hansen

Fra : frank damgaard

Dato : 08-02-04 11:26

Nikolaj Hansen wrote:

> [...]
> operationer. Generelt set har de ikke meget at lade hinanden høre.

> Så min konklusion er, at Microsofts VM ikke er hurtigere end Suns.

kan det tænkes at det er "load" time på java plugin der tager
længere tid med Sun's JRE end MS's VM som måske loades og er integreret
med windows/IE ?
dvs. når man skal åbne en ny java side så er VM kørende og klar,
hvorimod Sun's JRE først skal loades.

> Det kunne være interessant med en LINUX test i mozilla for at sammenligne,
> hvis der er nogen af jer, der har mod på det?

men for at sammenligne skal testen helst gøres på samme hardware,
så det nytter jo ikke noget hvis jeg poster en test på linux
med end K6-2 300MHz .

--
no signature :)

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 08-02-04 11:59

> [...]
> med windows/IE ?
> dvs. når man skal åbne en ny java side så er VM kørende og klar,

Ja, netop min tanke.

> men for at sammenligne skal testen helst gøres på samme hardware,
> så det nytter jo ikke noget hvis jeg poster en test på linux
> med end K6-2 300MHz .

Korrekt, det var lidt derfor jeg postede min HW spec. Måske sidder der en
derude med nogenlunde samme CPU / motherboard, der samtidig har en LINUX
installation. Der er trods alt solgt en del AMD cpu'ere på det sidste

Fra : frank damgaard

Dato : 08-02-04 18:44

Nikolaj Hansen wrote:

> Korrekt, det var lidt derfor jeg postede min HW spec. Måske sidder der en
> derude med nogenlunde samme CPU / motherboard, der samtidig har en LINUX
> installation. Der er trods alt solgt en del AMD cpu'ere på det sidste

Kunne du ikke blot prøve med en knoppix fra CD?
(jeg ved ikke om Sun JRE er med, men mozilla er...)

--
no signature :)