Linksys Wireless Access Point WAP54G
Fra : Kim S

Dato : 06-02-04 20:46

Hej I gruppen

Vi har prøvet at lave et trådløst netvært med Linksys Wireless Access Point
WAP54G
Der er brugt 1 stk 5,5 DBI Omni antenne (højt siddende) og 12 m med RG58 fra
acces point

Den ene pc står tæt på acces point, alligevel er signalet fra access point
til pc "svagt"

Til pc 2
Der er 50 m fri udsigt til pc 2, ligeledes med Linksys Wireless pca adapter,
1 stk 5,5 DBI Omni antenne (højt siddende) og 16m RG58

Til PC 2 er der overhovedet intet signal!
Hvad har vi gjort forkert, eller kan man bare ikke forvente at få signal på
50 m

MVH Kim S

Fra : Jan Bachman

Dato : 06-02-04 23:27

> [...]

>Der er 50 m fri udsigt til pc 2, ligeledes med Linksys Wireless pca adapter,
>1 stk 5,5 DBI Omni antenne (højt siddende) og 16m RG58

Jeg gætter på at det er ledningerne, der spiller jer et puds. Enten er
de for lange, for dårlig kvalitet, eller også er de ikke lavet
ordentligt.

50m i friudsigt burde ikke være et problem. Selv uden eksterne
antenner. Jeg kører fint 30m mellem to boligblokke gennem glasruder
uden ekstraudstyr.

/Jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 06-02-04 23:33

Her er et link til lidt om signaltab.
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/SignalLoss

Der går ca. 3 fod på en meter.

/Jan

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 07-02-04 09:25

Kim S wrote:
> [...]
>
> Til PC 2 er der overhovedet intet signal!
> Hvad har vi gjort forkert, eller kan man bare ikke forvente at få signal på

Hej Kim

RG-58 dæmper ca. 25dB ved 2450 MHz og 100 fod. Ved 36 fod/ca.12 meter
dæmper antenekablet 9 dB (mere end hvad antennen giver: 5,5dBi (over
isotropisk antenne) ca.= 3,36dBd (over dipol)):
http://www.timesmicrowave.com/cgi-bin/calculate.pl

Du burde få noget signal igennem, så måske mangler forbindelsen et sted?

Check kablets ledere uden antenne og accesspunkt med et ohm-meter eller
et lille batteri og en glødepære (eller lysdiode med modstand).

-

Ved frekvensen 2450 MHz bør du anvende kvælstof/nitrogen opskummet
antennekabel (satellitkabel - billigt i dag) eller det dyre teflon
isolerede antennekabel for at få et lille tab.

Det allerbedste er at købe et accesspoint med Power-over-Ethernet, PoE,
IEEE802.3af, 48V, så kan du sætte op til 100 meter TP-kabel på og sætte
accesspunktet hvor du vil - evt. med ekstern antenne. Der findes også
accesspoint til udendørsplacering. På denne måde undgås det lange
antennekabel.

mvh/Glenn

Fra : oz1alf

Dato : 07-02-04 19:29

"Kim S" skrev d. 06-02-04 20:46 dette indlæg :

> [...]
>
> Til PC 2 er der overhovedet intet signal!
> Hvad har vi gjort forkert, eller kan man bare ikke forvente at få

Hej Kim, er du sikker på du har brugt den rigtige antenne udgang, der er
noget der tyder på du har valgt den modsatte af den du har sat antennen
på. 12m. RG58 på 2.4GHz. er ikke noget du bliver belønnet for, men det
er der jo en der har skrevet, jeg kan fortælle dig at jeg i øjeblikket
kører internet via 2 stk. Linksys WAP 11 der står ca 6.7 Km. fra
hinanden, men jeg har også kun brugt ca. 0.5m. teflon kabel, og det ene
accespoint sidder 27m. oppe i en gittermast med en 24DBi. antenne, og
herhjemme sidder den anden i ca. 6m. højde med en antenne magen til, så
der må være et eller andet helt galt hos dig (ud over det lange kabel)
Du skal vælge den højre eller den venstre ant. udgang og sætte din ant.
på den respektive, det er lidt forvirrende hvor højre og venstre er på
enheden, men prøv at pinge mens du forsøger med den modsatte udgang!

MVH
Kresten

http://www.kandu.dk/

Fra : oz1alf

Dato : 07-02-04 19:29

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 10:44

"oz1alf" <oz1alf.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> accespoint sidder 27m. oppe i en gittermast med en 24DBi. antenne, og
> herhjemme sidder den anden i ca. 6m. højde med en antenne magen til, så

Hmm og der er åbentbart lag på den forbindelse for du sendte indlæget 2
gange :)
he nok om det.. det jeg er mest interiseret i og høre om er hva for antenne
det er du har brugt.
har du et link til en site om den ? :)

Fra : Kim S

Dato : 08-02-04 12:08

Hej og 1000 tak for alle svarene

>he nok om det.. det jeg er mest interiseret i og høre om er hva for antenne
> det er du har brugt.
> har du et link til en site om den ? :)
http://www.dmtonline.dk/ 5,5dBi omni antenne

Jeg har en lille formodning om at der har været en kortslutning i et af
antennestikkene
så der er noget der er brændt af! Kan det være sandsyndligt?
Der er stadig et ganske lille signal tilbage!
Hvis jeg havde haft et SWR meter kunne jeg jo måle signalet, men det har jeg
jo ikke!

MVH Kim

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-02-04 20:53

kører de alle samme frekvens?
mvh
kurt

Fra : Kim S

Dato : 08-02-04 22:15

Hej Kurt
Hvis man køre i "infrastructure mode" kan man da ikke skrifte kanal???
Var det det du tænkte på?
MVH Kim S