Hente fra DB til tekstfelt
Fra : Martin Jensen

Dato : 06-02-04 19:56

Jeg har brug for en måde til at hente data fra DB til et
tekstfelt. Er der nogle der her forslag? eller kender et sted
hvor man kan læse om det...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 06-02-04 21:15

"Martin Jensen" skrev
> Jeg har brug for en måde til at hente data fra DB til et
> tekstfelt. Er der nogle der her forslag?
<%
'åben database forbinedsel
strSQL = "Select mitfelt From tabel Where felt = 'noget'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)%>
<textarea name="tekst" rows="6" cols="20"> <% =rs("mitfelt") %>
</textarea>

> eller kender et sted
> hvor man kan læse om det...

hvad med HTML.dk ?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Martin Jensen

Dato : 06-02-04 22:03

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> <%
&gt; 'åben database forbinedsel
&gt; strSQL = "Select mitfelt From tabel Where felt = 'noget'"
&gt; Set rs = Conn.Execute(strSQL)%>
> <textarea name="tekst" rows="6" cols="20"> <% =rs("mitfelt") %>
> </ textarea>

Jeg ved ikke om jeg blander for meget html kode sammen med asp...
Jeg er ikke så meget inde i asp endnu... Jeg har mine textbokse
liggende i tabeller, og hvis jeg skal lave det på ovenstående
måde kommer jeg til at åbne og lukke forbindelsen til hver
textboks... Det er ikke særligt smart jo.

Fra : pepss

Dato : 06-02-04 22:16

"Martin Jensen" skrev
> pepss wrote

[snip kode]

> [...]
> måde kommer jeg til at åbne og lukke forbindelsen til hver
> textboks... Det er ikke særligt smart jo.

hvis det hele er fra samme database kan du bare hente det du skal bruge en
gang og så duskrive det.

'åben database forbinedsel
strSQL = "Select mitfelt1, minfelt2, mitfelt3 From tabel Where felt =
'noget'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
%>
<textarea name="tekst1" rows="6" cols="20"> <% =rs("mitfelt1") %>
</textarea>
<textarea name="tekst2" rows="6" cols="20"> <% =rs("mitfelt2") %>
</textarea>
<textarea name="tekst3" rows="6" cols="20"> <% =rs("mitfelt3") %>
</textarea>
<%
'luk databaseforbindelse
%>

håber det var det du mente!

Fra : Martin Jensen

Dato : 06-02-04 23:09

> hvis det hele er fra samme database kan du bare hente det du skal bruge en
> gang og så duskrive det.

Det er samme DB

> 'åben database forbinedsel
> strSQL = "Select mitfelt1, minfelt2, mitfelt3 From tabel Where felt =
> 'noget'"

mitfelt er tabelnavnet i DB... IK?

> håber det var det du mente!
Det lyder som noget jeg kan bruge, men den melder fejl.

Jeg bruger:

<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/db/stats.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From brugere Where id = " & Request.Querystring("id")
strSQL = "Select username, Fornavn, Efternavn, password, Adresse,
Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde"
Response.Write "SQL-sætning bliver: " & strSQL
Set rs = Conn.Execute(strSQL) %> <------------Linie 18

Og så melder den tilbage:

SQL-sætning bliver: Select username, Fornavn, Efternavn, password, Adresse,
Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 12.

/retdata.asp, line 18

Hvad betyder "Too few parameters. Expected 12." ??

Fra : pepss

Dato : 06-02-04 23:33

"Martin Jensen" skrev
> pepss wrote

> mitfelt er tabelnavnet i DB... IK?

jo!

> strSQL = "Select * From brugere Where id = " & Request.Querystring("id")
> strSQL = "Select username, Fornavn, Efternavn, password, Adresse,
> Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde"

det er her det går galt. der skal stå:

strSQL = "Select username, Fornavn, Efternavn, password, Adresse,
Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde Where id = " &
Request.Querystring("id")"

alt sammen på en line.

du kan godt bruge Select * men det er ikke altig godt.
det kan du lære om her:
http://asp-faq.dk/article/?id=63

> SQL-sætning bliver: Select username, Fornavn, Efternavn, password,
Adresse,
> Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde

det er en rigtig god ting at udskrive sql kaldet som du har gjort!
her kan du også se at der ikke står noget om hvor username fornavn osv. skal
hentes fra. heller ikke din Where er kommet med.

> Hvad betyder "Too few parameters. Expected 12." ??

det skal jeg ikke kunne sige dig! jeg kan ikke læse UK
men det der er gået galt er at sql kaldet er forkert og at du overskrev din
variable (strSQL).

det du gør når du hentet noget fra din tabel er at du kommer det ind i
variablen (her var det så strSQL men det kunne også være "hest")
hvis du skriver:
strSQL = 1
strSQL = 2
så bliver 1 overskrevet og der kommer til at stå 2 i strSQL

håber du kan bruge det og at jeg ikke har gjort dig mere forvitret

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-02-04 02:34

On Fri, 6 Feb 2004 23:33:11 +0100, "pepss" <olefriis@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>strSQL = "Select username, Fornavn, Efternavn, password, Adresse,
> Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde Where id = " &

Og så skal man lige huske hvilken tabel det er fra (samt fjerne det
sidste "):

strSQL = "SELECT username, Fornavn, Efternavn, password, Adresse," & _
" Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde" & _
" FROM tabelnavn" & _
" WHERE id = " & Request.Querystring("id")

- Denne skal til gengæld skrives på 4 linier
NB: Jeg synes det hjælper på overblikket at skrive SQL-sprogets
komamndoer med store bogstaver. Det er selvfølgelig smag og behag -
det virker lige så godt med små bogstaver.

>håber du kan bruge det og at jeg ikke har gjort dig mere forvitret

Også mig

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : pepss

Dato : 07-02-04 10:02

"Jørn Andersen" skrev
"pepss" wrote:

> Og så skal man lige huske hvilken tabel det er fra (samt fjerne det
> sidste "):

P.. ja det var en smutter!

> Også mig

ja det tog lidt overhånd med at forklare

Fra : Martin Jensen

Dato : 07-02-04 10:14

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> " Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde" & _
> " FROM tabelnavn" & _
> " WHERE id = " & Request.Querystring("id")

Det sidste i hver linie "& _" er det for at markere linieskift?

Det gider ikke gøre som det skal...

strSQL = "SELECT username, password, Fornavn, Efternavn, Adresse," & _
" Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde" & _
" FROM brugere" & _
" WHERE id = " & Request.Querystring("id")
Response.Write "SQL-sætning bliver: " & strSQL
Set rs = Conn.Execute(strSQL) %> <--------------linie 19

Sender tilbage:

SQL-sætning bliver: SELECT username, password, Fornavn, Efternavn, Adresse,
Foedselsdag, Telefon, Mobil, Email, Posision, Vagt, Hojde FROM brugere WHERE
id = 81
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.

/retdata.asp, line 19

Tror at det er det sidste

Fra : pepss

Dato : 07-02-04 10:46

"Martin Jensen" skrev
> pepss wrote

> Tror at det er det sidste

sorry
så får du et eks. du bare kan komme ind!

'//henter id og kommer det over i bID
bID = Request.QueryString("id") & ""
'//tjekker om bID er et tal og om det er der
If (Not IsNumeric(bID)) OR bID = "" Then
'//hvis ikke er bID = 0
bID = 0
End If

'// laver dit SQL kald du kan med fordel skifte * ud med det du vil hente
strSQL = "SELECT * FROM brugere WHERE id = " & bID
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

så håber jeg det det var beder denne gang!

Fra : Martin Jensen

Dato : 07-02-04 11:57

> så håber jeg det det var beder denne gang!

Det virker bare... Takkker...