Sata
Fra : Peter Hansen

Dato : 06-02-04 06:55

Hej til gruppen

Vil gerne ha et råd. Jeg har købt 2 WD harddiske der kører 10,000
omdrejninger og vil tilslutte dem til en raid 0 på mit bundkort. Jeg kører
Windows XP og på nuværende tidspunkt med en harddisk på 160 gb. der sidder
normalt på ide porten.

Jeg har tænkt mig at tage harddisken på ide porten fra i første omgang og så
tilslutte de 2 sata diske ( Har driver på en diskette ).

Nu er spørgsmålet jeg vil jo gerne stadig kunne bruge min store ide harddisk
ved siden af skal den så sættes som slave på en ide port og vil XP så kunne
finde den ??

Vil gerne høre om der er eventuelle problemer med det

På forhånd tak

Peter

Fra : Tommy

Dato : 06-02-04 08:20

> [...]

harddisk
> ved siden af skal den så sættes som slave på en ide port og vil XP så

Hej Peter

Ud fra min erfaring om SATA så skal du slutte dem til, starte maskinen og så
installere driver. Dit bunkort skulle selv kunne detecte at der er noget på
dem når SATA er enabled i Bios. Din alm disk kan du bare lade sidde på Ide 1
som primær. (Master og slave er politisk ukorret at sige ) Så kan du så
formatere og installere OS som du lyster. Dog hvis du skal køre OS ind på
SATA, skal du bruge din diskette. Under indlæsning af XP filer (Den fine blå
skærm) spørger den om du vil installere third party hardware or RAID og der
skal man hvis presse F6.

Du kan også bare lade din IDE køre OS uden problemer.

Din MOBO manual burde også kunne fortælle dig en masse samt producentens
hjemmeside

hvis jeg har taget fejl i noget så bare ret mig

Hilsen
Tommy

Fra : Peter Hansen

Dato : 06-02-04 08:58

Tak for rådet jeg vil prøve mig frem det bliver spændende

Peter