ALARMERING. Søventiler er blevet meget ri~
Fra : PKJ

Dato : 29-01-04 20:36

(Ved søventil-sæt skal der herunder forstås: Søventilen selv,
Skroggennemføring, slangestuts og evt. bøjning)

Gennem mere end 40 års sejlads har jeg aldrig oplevet problemer med
søventiler under vandlinjen.
De sidste 2 sæsoner er vandet strømmet ind i båden 3 gange grundet brud i
søventil-sættet.
Det er en meget ubehagelig oplevelse. Min båd er nu 7 år gammel

Jeg har lavet grundig research og fundet årsagen.

I dag laves søventil-sæt af messinglegeringer der ikke er søvandsbestandige.

Typisk anvendes en legering som "CuZn40Pb2" (=58% Kobber, 40% Zink, 2%
Bly)

Civ.Ing Piet Jansen, ForceTechnology ( Tidligere KORROSIONCENTRALEN)
skriver: "Messing med over ca. 35% Zn
er ikke bestandige i saltvand og angribes af afzinkning. Herved mister
materialet hele sin styrke og kan
let brække i stykker. Angrebet vil typisk ske med en korrosionshastighed på
ca. 0,5 mm pr. år.
Det andet problem med messinglegeringer er deres følsomhed overfor
spændingskorrosion. I kontakt med fugt og ammoniak dampe kan de revne uden
varsel, såfremt
de er udsat for mekaniske spændinger. Dette sker jævnligt med
messingfittings også andre steder."

Rødgodslegeringer (Rg5) f.eks. CuSn5Zn5Pb5 har ikke disse katastrofale
egenskaber og kan
forventes at holde i lang tid. Det var den legeringstype, der tidligere blev
anvendt til både og skibe
med stor succes.

"Rustfrit stål kan holde, men er også udsat for korrosion i form af spalte-
og tildækningskorrosion.
Levetiden kan derfor ofte være begrænset til 5-10 år"
.....Citat slut.

Rødgods (Bronze) kendes også som GUN METAL. Begge er dog en
fællesbetegnelse for flere forskellige legeringstyper.
Her er Cu (84%), Tin (Sn) 5% , Zn 5% og Pb 5%. EU standarden er:
EN 1982 CC491K

I min jagt på at finde komponenter af Rg5 har jeg søgt i 6 kataloger fra de
store danske
forhandlere/-kæder. Alle disse har kun de forkerte og helt uegnede
messinglegeringer i katalogerne.
De fleste katalogoplysninger er desværre direkte usande og vildledende. Jeg
opdagede at store anerkendte
bådværfter generelt bruger den uegnede kvalitet, fordi man "ikke er klogere"
i værftets indkøbsafdeling.

Kontroller dine søventil-sæt inden der kommer LIG på bordet.

Jeg har nu fået udskiftet 20 søventilsæt og kan fortælle at 6 stk heraf var
ved at falde fra hinanden. 2 af
disse sæt havde en styrke og en struktur der var lig bagerens "MARENGS"

Med venlig hilsen PKJ

Fra : Per J

Dato : 30-01-04 08:13

I meddelse: 40196059$0$27398$edfadb0f@dread16.news.tele.dk.
Skriver PKJ via sin e-mail <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)>:

> [...]
> heraf var ved at falde fra hinanden. 2 af
> disse sæt havde en styrke og en struktur der var lig bagerens

Du må gerne oplyse, hvor rødgods fittings kan erhverves

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com

Fra : PKJ

Dato : 30-01-04 11:15

"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> I meddelse: 40196059$0$27398$edfadb0f@dread16.news.tele.dk.

"MARENGS"
////////////////////////////////////////

> Du må gerne oplyse, hvor rødgods fittings kan erhverves
>
> --
> Mvh

Den italienske producent GUIDI laver igen Rødgods. Jeg fik mine fittings
leveret gennem ITALNORDIC, Henån, Sverige. Man var ikke lagerførende der i
nov 2003, men ville tage produkterne op igen fordi et stort værft krævede
det. I Danmark ser det ikke ud til at nogen af de store (NAUTISK UDSTYR;
MASNEDØ; WATSKI, MARINEWORLD; GOTTHARD og PALBY) gider at gøre noget ved
problemet uanset jeg har haft fat i dem. PALBY ville jeg nok prøve at gå
løs på/ presse idet man der som det eneste firma har sagt undskyld over den
helt usande materialespecifikation der bringes i kataloget. Palby er
vistnok også den
leverandør der leverer til danske bådværfter.

Mail mig direkte hvis du se/ha' 3 af de "grufulde .jpg billeder" ( under i
alt 500 KB) jeg har taget af søventil-sættene.

mvh PKJ

Fra : Jan

Dato : 30-01-04 21:14

> [...]
>
> Mail mig direkte hvis du se/ha' 3 af de "grufulde .jpg billeder" ( under i
> alt 500 KB) jeg har taget af søventil-sættene.

Fra UK kan man kjøpe dette fra http://www.tnorrismarine.co.uk/index.php.
Viser ikke på hjemmesiden men send en mail til salgsavdelingen. De har et
stort utvalg.
mvh
Jan

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 31-01-04 01:50

Det er sgu da foruroligende læsestof :-/

Leon Hulstrøm
www.fourwinds.dk

Fra : TunFisker

Dato : 31-01-04 08:43

Skifte Søventilsæt 3 gange pr. sæson. Med den forsigtighed skulle man så
ikke hellere campere. Min båd ligger i vandet året rundt og har nu gjort det
i 15 år, uden der er skiftet "søventilsæt"
Man skal selvfølgelig vedligeholde sine sager; men pas nu på ikke at det
blive en mani.

MVH/JøN

Fra : "Troels Hansen

Dato : 31-01-04 09:47

TunFisker wrote:
> Skifte Søventilsæt 3 gange pr. sæson. Med den forsigtighed skulle man så
> ikke hellere campere.

Det er der da vist heller ikke nogen der har sagt at der er blevet gjort??

> Min båd ligger i vandet året rundt og har nu gjort det
> i 15 år, uden der er skiftet "søventilsæt"

Kunne jo måske være forklaringen når båden er "så" gammel. Netop at dine
er lavet af rødgods.

Fra : TunFisker

Dato : 31-01-04 11:32

PKJ skrev 29/1-04
"Min båd er 7 år gammel"
"Jeg har nu udskiftet 20 søventilsæt"

Det får jeg til 3 pr. år, hvad får du det til?
Selvfølgelig skal båden og dens udstyr vedligeholdes; men hvor kraftigt skal
man råbe "Ulven kommer"
MVH/JøN

Fra : Eenpaalaaget

Dato : 31-01-04 12:42

"TunFisker" <jorgen@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det får jeg til 3 pr. år, hvad får du det til?
> Selvfølgelig skal båden og dens udstyr vedligeholdes; men hvor kraftigt

Tillad mig at være naiv, men da jeg læste det tænkte jeg da at enten var PKJ
professionel eller en hjælpsom herre.

Samtidigt vil jeg opfordre PKJ til at sende hans erfaringer til et større
forum, Bådmagasinet og Båd-nyt da det tydeligvis har almen interesse.
Mvh
Jan R

Fra : PKJ

Dato : 31-01-04 13:13

"Eenpaalaaget" <rambo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Samtidigt vil jeg opfordre PKJ til at sende hans erfaringer til et større
> forum, Bådmagasinet og Båd-nyt da det tydeligvis har almen interesse.

Mit indlæg var et uddrag/bearbejdning af en artikel der har været bragt i
TRÆFPUNKT. (langturssejlernes blad for måske
3.000 medlemmer). Jeg vil overveje at skrive artikel til de omtalte blade,
men blade vil helst ikke have "gamle artikler" der har været bragt i andre
blade.

Problemerne med søventiler kendes andre steder. Har netop set en rapport
fra US forsikringsselskaber som beretter om at
antallet af skibe der synker er forårsaget af brud i søventiler mv. 50
% hidrører fra ventiler under vandlinjen, 18 % hidrører
fra ventiler anbragt op til 1 fod over vandlinjen.

Den engelske havarikommission har lavet flere rapporter og har flere gange
henvendt sig til EU kommissionen for at få
præciseret kravene : se her uddrag af en "Flooding Report"

"CITAT START"
4. The brass through-hull fittings removed from Random Harvest did
not meet the requirements of the international standard for
metallic seacocks and through-hull fittings on small craft, ISO
9093-1:1994.

5. The durability of the fitting would have been enhanced if it
had been made from a superior quality metal, one not susceptible
to de-alloying.

6. The guidance offered on the selection of corrosion-resistant
material in ISO 9093-1:1994, Small craft - Seacocks and
through-hull fittings, is vague and of little practical help.
"CITAT SLUT"

Det var så lidt mere for at holde debatten i gang.

mvh PKJ

Fra : PKJ

Dato : 31-01-04 12:46

> [...]
>
> Det får jeg til 3 pr. år, hvad får du det til?
> Selvfølgelig skal båden og dens udstyr vedligeholdes; men hvor kraftigt

De blev nu udskiftet alle på en gang i november 2003.
Gennemsnitsbetragtninger hjælper lidt når vandet strømmer ind i båden.
Prøv at læse teksten omhyggeligt igen.

PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-01-04 13:03

Jeg synes da det er nogle meget spændende overvejelser. Som med alle andre
forhold her i livet, så skal man selvfølgelig bevare fornuften når man
forholder sig til livets udfordringer og ikke ryge i hverken den ene eller
anden "grøft".

Hvis PKJ sender en samlet tekst med billeder til mig, så stiller jeg gerne
www plads til rådighed på www.MAXImalt.dk, så vi kan læse og se
oplevelserne.

/Bjarke

Fra : TunFisker

Dato : 31-01-04 19:17

Bjarke, er det her ikke lidt selvtægt??
Hvorfor går i ikke til myndighedderne??
"Forøvrigt er nye ventiler idag underlagt EUs maskindirektiv der gør
fabrikanten ansvarlig for hans korrekte anvendte produkt" så du skal som
køber sikre dig at produktet er beregnet til det du vil anvende det til. Det
må vi jo gå udfra at PKJ har sikret sig og hvis han så har overholdt
Søfartsstyrelsens terminer for eftersyn af "Søventilsystemet" vil han stå
stærkt i en erstatningssag mod fabrikanten.
MVH/JøN

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-01-04 21:17

Selvtægt ?? det forstår jeg ikke ??

/Bjarke

Fra : PKJ

Dato : 01-02-04 11:07

Jeg skrev et seriøst indlæg om faktuelle forhold der berører en del sejlere,
især folk med nyere både. Jeg havde ingen forventning
om at faktuelle indlæg kunne starte en debat i NG. Dette skete dog ret så
hurtigt.
Da livet er for kort til at bruges på trakasserier og sandkassesnak ophører
min deltagelse i gruppen dk.fritid.sejlads omgående.

mvh. PKJ

Fra : Leon \(4220\)

Dato : 02-02-04 16:01

> [...]
ophører
> min deltagelse i gruppen dk.fritid.sejlads omgående.

Det syntes jeg da ville være synd og skam for gruppen, jeg syntes så absolut
at du har været en af de mere seriøse debatører i gruppen.
I alle grupper er den nogle der "bare skal gøre sig bemærket" eller har en
holdning som ikke er værken til at stikke heller hugge i. Man ser også i
nogle grupper, at det faktisk er prof'er, der føler sig trådt på og så
bliver det tit mudderkastning, desværre.
Man kan efter kort tid se hvem, i en gruppe, der er seriøs og hvem der er
selvbestaldigt "net-politi/modorater".

På Usenet bliver "Netikette" brugt og misbrugt flittigt.

Mvh
Leon Hulstrøm

Ps. Længe leve "filter"

Fra : TunFisker

Dato : 31-01-04 18:57

PKJ jeg kan se hvad du skriver, men ikke læse hvad du tænker.
Jeg har citeret hvad du skrev. Gennemsnitberegningen er foretaget af mig,
idet jeg ikke havde fantasi til at forestille mig et skib hvor man på en
gang kan udskifte 20 "søventilsæt" på en gang.
Jeg er ikke modstander af omhyggelig vedligehold og synes også man her i
gruppen skal gører hinanden opmærksom på dårlige komponenter.
Det er måden det gøres på jeg er imod. Du er sikkert et seriøst menneske der
ikke vil skabe unødvendig frygt; men er det ikke det du gør?
Skulle du ikke "råbe" Søfartsstyrelsen og klassefikationsselskaberne op
istedet?
Du henviser til egne erfaring og amerikanske forsikringsselskabers
statistik.
Vi har adskillige tusinde "søventilsystemer" i Dk. Mig bekendt er der ikke
registreret nogen forlis på grund af dårlige "søventilsystemer".
Selvfølgelig er det bedre at forebygge end at helbrede; men det du er lidt
ligesom at udrydde alle danske fugle pga fuglepesten i Thailand.

MVH/JøN