Hjælp til formatering til linux
Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-04 22:52

Hejsa.

Jeg har én harddisk.
På denne harddisk er der 2 fat32 partitioner:

(C:) Primary
(* Extended) Primary
(D:) Logical

Nu har jeg så frigjort noget plads fra partition D: men her kan jeg kun
oprette 2 primary partioner og så kan jeg ikke bruge resten. Altså den
første boot og den næste til swap. Men jeg mangler jo lige den trejde til
resten.

Hvordan takler jeg dette? Jeg har fulgt hvad der står i debianguiden men den
siger at det sidste er unuseable (altså der hvor selve Debian skal ligge).

Både cfdisk i debian siger unuseable og PartionMagic 8.0 i XP siger og
unuseable.

Jeg er lost :(

mvh
Stig Sørensen

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-02-04 10:47

Stig Sørensen wrote:
> Hejsa.
>
> Jeg har én harddisk.
> På denne harddisk er der 2 fat32 partitioner:
>
> (C:) Primary
> (* Extended) Primary
> (D:) Logical

Du kan godt nøjes med 2 partioner, en til root / og en til swap, swap
på vel imellem 500 og 1000mb. Root skal så tilføjes et flag nemlig "boot".

Der er mange der synes det er en god ide med flere partioner, men du
behøver ikke mere end to. Faktisk er swap ikke "strengt nødvendigt" men
dog meget tilrådeligt.

Hilsen Claus

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-02-04 11:55

"Claus Larsen" <brev@linuxwaves.com> wrote in message

> [...]
>
> Der er mange der synes det er en god ide med flere partioner, men du
> behøver ikke mere end to. Faktisk er swap ikke "strengt nødvendigt" men

Hej Claus.
Hvis jeg prøver dit forslag siger den at DOS MBR kun må have én primary
partition boot.
Partion fat32 C: drevet har også et boot flag.

Jeg har også prøvet at gøre swap og root logical men giver samme resultat.

Kan jeg virkelig ikke have 2 fat32 partioner og 2 linux partioner på samme
harddisk??

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 06-02-04 12:13

On Thu, 5 Feb 2004 22:51:40 +0100
"Stig Sørensen" <kontakt@dontdoitFJERN.dk> wrote:

> [...]
> siger at det sidste er unuseable (altså der hvor selve Debian skal ligge).

Vi må hellere lige få et par ting på plads. Der kan kun være 4 primary
partitioner i en dos-partionatabel som er det mest almindelig og som du også
benytter. For at få flere pationer bruger man så at lave logiske partioner som
ligger inden i en extended patiton som også er en primery partition.

Du har kun brug for en primary partition ud over den extendede, nemlig den
som windows bruger. Linux behøvere ikke primary pattioner, den kan sagtens
fungere på logiske i modsætnig til windows.

Det vil sige at den extendede pation skal du lade fylde alt den resterende
plads, og så fylde den op med de logiske partitioner du skal bruge.

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk
http://www.pea.dk

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-02-04 13:42

"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> wrote in message

>Det vil sige at den extendede pation skal du lade fylde alt den resterende
>plads, og så fylde den op med de logiske partitioner du skal bruge.

Ok tak for det Poul.

Men hvad så med lilo konfigurationen? Når jeg kommer dertil hvad skal jeg så
vælge?
Den kan ikke sidde på C: drevet partitionen. Den skriver noget med cylinder
1023.
Altså C: drevet er for stort og den forslår en boot partition på 15mb - Men
dette kan jeg jo ikke.

Jeg vil meget gerne kunne vælge med en menu mellem windows og debian :)

Kan du hjælpe her?

mvh
Stig Sørensen

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-02-04 15:26

Stig Sørensen wrote:

> Ok tak for det Poul.
>
> Jeg vil meget gerne kunne vælge med en menu mellem windows og debian :)

Mit forslag ville være ( Poul Erik har sikkert et bedre han er en dreven
linuxmand ) i første omgang bare at få lavet en bootdiskette.

Så ville jeg sidenhen installere grub. Det ville jeg fordi jeg synes den
er lettere at få sat op. Desuden vil jeg mene at den er bedre end lilo (
så må jeg jo sidenhen tage øretæverne :)
fordi man altid kan få grub til at boote, blot man kan få en promt fra
grub ved opstarten. Og det plejer den at komme med hvis der er gået ged
i opstarten.

Men selvfølgelig kan lilo lave det samme. Det er bare efter min mening
lidt sværere at få den til det. Eller også har jeg været turen igennem
med grub og så foretrækker jeg den :)

Men læs først her:
http://tldp.org/HOWTO/LILO.html

Hilsen Claus

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-02-04 17:20

> Mit forslag ville være ( Poul Erik har sikkert et bedre han er en dreven
> linuxmand ) i første omgang bare at få lavet en bootdiskette.

Desværre. Jeg har ingen diskettedrev i maskinen. Jeg har ikke brugt det
siden WinXP kom på markedet faktisk :)

> [...]
>
> Men selvfølgelig kan lilo lave det samme. Det er bare efter min mening
> lidt sværere at få den til det. Eller også har jeg været turen igennem

Tak det vil jeg gøre :) Er dog ikke glad for at konfigurer lilo uden nogen
der virkelig har forstand på det fortæller mig hvad jeg skal gøre. Vil
nødigt ende med ikke, at kunne boote winXP op og skulle formatere drevet
:) - Det er sket før :)

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-02-04 18:38

Stig Sørensen wrote:

> [...]
> der virkelig har forstand på det fortæller mig hvad jeg skal gøre. Vil
> nødigt ende med ikke, at kunne boote winXP op og skulle formatere drevet

Du kan jo også vælge at sætte dualboot op i din eksisterende windows!

Hvis du søger på google dualboot+windows eller lign får du et vælg af
dokumentation om det frem.

Jeg har selv aldrig prøvet at sætte det op men jeg ved at det fint kan
lade sig gøre.

Hilsen Claus

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-02-04 20:01

> [...]
> dokumentation om det frem.
>
> Jeg har selv aldrig prøvet at sætte det op men jeg ved at det fint kan

Pyh. Jeg fik det hen :)

Fik Debian installeret (uden nogen pakker da jeg ikke kunne komme på nettet)
og har nu en LILO boot menu hver gang. Super!

Er der nogen der har erfaring med Tele2ADSL og Linux??

Jeg kan ikke komme på nettet med det. I Windows skal jeg bare lade den hente
ip og det automatisk uden at skulle angive dns, gateway osv.

Men Debian - niks?

Mvh
Stig

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-02-04 20:20

"Stig Sørensen" <kontakt@dontdoitFJERN.dk> wrote in message

> [...]
hente
> ip og det automatisk uden at skulle angive dns, gateway osv.

Ha! nevermind.. Fik det da til at virke :)

mvh
Stig Sørensen

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-02-04 20:26

Stig Sørensen wrote:

> Ha! nevermind.. Fik det da til at virke :)

Super.

Nu er debianguiden for alvor din ven, når du skal have plugins mplayer
fonte firewall og hvad ved jeg.

Hilsen Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-02-04 20:33

"Stig Sørensen" <kontakt@dontdoitFJERN.dk> writes:

> hente

> Ha! nevermind.. Fik det da til at virke :)

Så er det god skik lige at sige hvad der var galt og hvordan du løste
det. Det gør det lettere at hjælpe hvis folk har lignende problemer en
anden gang.

Selv hvis løsningen var noget så simpelt som at installere dhclient.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-02-04 23:30

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
> [...]
> anden gang.
>
> Selv hvis løsningen var noget så simpelt som at installere dhclient.

Selvfølgelig.

Som sagt så leaser man ip-adresser ved Tele2. Pt. er lease tiden vidst 3
timer.
Derfor skrev jeg ipconfig /release i cmd i WinXP.

Herefter virker det fint i debian.
Debian releaser åbenbart ip'en automatisk da jeg fint kan skifte fra
Debian -> WinXP uden probs.

Hver gang jeg skal fra WinXP -> Debian må jeg dog lige release ip'en.

Må bare have fået lavet et script der releaser og bagefter genstarter pc'en
så der ikke er så træls :)

mvh
Stig Sørensen

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-02-04 20:23

Stig Sørensen wrote:

> Fik Debian installeret (uden nogen pakker da jeg ikke kunne komme på nettet)
> og har nu en LILO boot menu hver gang. Super!

Herligt.

> [...]
>
> Jeg kan ikke komme på nettet med det. I Windows skal jeg bare lade den hente
> ip og det automatisk uden at skulle angive dns, gateway osv.

Joo. Har du konfigureret netkortet?

Ellers: gå i consol og skriv su enter.

skriv så modconf.

Der kan du finde og loade modulet til dit netkort.

Hilsen Claus

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 06-02-04 12:44

On Fri, 6 Feb 2004 11:55:22 +0100
> [...]

> Kan jeg virkelig ikke have 2 fat32 partioner og 2 linux partioner på samme

Jo Og du så men også have dem alle sammen som primryies men så skal du
slette din extendede partition før du opretter dem (og dermed også dit D:drev).

Det er kun en primry der kan være boot mærket i parttions tabellen og det skal
være Windowspationen. Linux behover ikke nogen boot partions markering. Jeg tror
det som Claus mener er at at den skal sættes til boot når lilo eller grup
intalleres, som er noget der foregår senere i instalationen.

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk
http://www.pea.dk

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 06-02-04 12:48

On Fri, 6 Feb 2004 12:44:29 +0100
Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> wrote:

Der var lige noget jeg glemte windows kan så hvidt jeg husker kun se en primary
partition, så hvis du vil have to partitoner til windows så er du nød til at
lave en extendet partiton, med flere logiske parttioner på.

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk
http://www.pea.dk