Vil godt prøve mig med Debian
Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-04 13:15

Hejsa.

Jeg vil godt prøve mig med Debian igen igen efter et par år med pause.
Men hvilken skal jeg hente?

Den sidste nye stable? En ustable?

Jeg har en 2mbit linje så det ville egentligt være rart at kunne kører
installationen via netværk.

I må meget gerne give direkt link til hvor jeg skal hente Debian henne.
Debian.org er lidt uoverskueligt ved første øjekast.

På forhånd mange tak
Mvh
Stig Sørensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-02-04 13:27

On 2004-02-05, Stig Sørensen <kontakt@dontdoitFJERN.dk> wrote:
> Den sidste nye stable? En ustable?

Afhænger af hvad du vil lave. Hvis du skal køre en produktion server, så
skal du vælge stable. Vil du bare lege og se debian (måske) køre med det latest
and greatest oss software, så skal du vælge unstable. Testing ligger midt
imellem.

> Jeg har en 2mbit linje så det ville egentligt være rart at kunne kører
> installationen via netværk.

Kan sagtens lade sig gøre.

> I må meget gerne give direkt link til hvor jeg skal hente Debian henne.
> Debian.org er lidt uoverskueligt ved første øjekast.

http://www.debian.org/CD/netinst/

Thomas

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-04 13:32

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> [...]
latest
> and greatest oss software, så skal du vælge unstable. Testing ligger midt

Hej Thomas.
Jeg er igang med at uddanne mig som IT-supporter iførste omgang og vil gerne
have mere kendskab til unix verden da det kun kan komme mig til gode pået
senere tidspunkt.
Så det er egentligt kun til at lege med og sætte mig nogle mål inden for
unix, hvor jeg skal lærer dit og dat.

> Kan sagtens lade sig gøre.

> http://www.debian.org/CD/netinst/

Stable er det afprøvet og færdiglavet software ikke?
Testing er blevet afprøvet men ikke færdigt?
Unstable er en beta/aplha version?

Tak for svar.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 05-02-04 14:04

Stig Sørensen wrote:

> [...]
> senere tidspunkt.
> Så det er egentligt kun til at lege med og sætte mig nogle mål inden for
Fornuftig taktik

> Stable er det afprøvet og færdiglavet software ikke?
Rigtig, den hedder woody for tiden, og lider allerede af en høj alder
(programmernes alder), men den er stabil !

> Testing er blevet afprøvet men ikke færdigt?
Yeps, jeg kører denne her de fleste steder, og jeg vil også anbefale dig
at hoppe på den her først.

Du kan både vælge at køre den som 2.4.23 eller 2.6.0 kerne hvis du er
til den slags.

> Unstable er en beta/aplha version?
Yeps, hvis du kan klare at dit system ikke virker ordenligt og skal
reconfigureres af og til, er det den verison du skal kører, men det er
nok ikke godt til en først gangs bruger.

/BL

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-02-04 14:19

Bo Lorentsen <bl@nospam.lue.dk> writes:

> Yeps, hvis du kan klare at dit system ikke virker ordenligt og skal
> reconfigureres af og til, er det den verison du skal kører, men det er
> nok ikke godt til en først gangs bruger.

Well, jeg har kørt unstable noget tid nu, det er meget lang tid siden
at jeg sidst har måtte lave noget som helst ved den som var direkte
relateret til at den var unstable. Den bliver dog opgraderet mindst et
par gange om ugen, men udover det så er der ikke meget vedligehold af
den.

Rigtigt at den har været meget risikabel at køre (specielt når de
finder på at opgradere libc eller dpkg eller lign) men nu hvor den er
ved at være gammel (i program term) så er det ikke nær så farligt
mere. Men jeg vil da give dig ret i at den ikke lige er for
nybegyndere, der vil testing nok være et godt bud.

Problemet med at køre stable er som regel at programmer ikke bliver
opgraderet hvis der kommer nye versioner. På en server der bare skal
lege server er det fint nok, men som arbejdstation er det rart at
kunne apt-gette nye versioner af de programmer man bruger.

Mvh
Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-04 14:27

"Bo Lorentsen" <bl@nospam.lue.dk> wrote in message

> Fornuftig taktik

> Yeps, jeg kører denne her de fleste steder, og jeg vil også anbefale dig
> at hoppe på den her først.

Ok. Jeg har tænkt mig at installere Debian som testing, ´Sarge´ så vidt jeg
har kunne læse mig til.
Så vidt jeg husker så kan man inden installationen går igang vælge
installationskilde.

Kan jeg ikke vælge netværk her?
Så åbnes sources listen (eller hvad den nu hedder. Den har et par adresser
til ftp steder med Debian stable osv).
Kan jeg ikke bare smide et par link ind der til testing og så kører det
ellers bare derud af?

Jeg har gjort det før men det er jo et par år siden. Ved ikke hvor meget de
har ændret det der på den front :)

Lige et spørgsmål jeg må have svar på inden jeg går igang:

Jeg har dynamisk ip ved Tele2ADSL.
Der leaser man en ip adresse.
Jeg kører WinXP pt og få et par dage siden prøvede jeg at installere Win2000
for at lege lidt med det.
Her fik mit netkort så en ny mac adresse og jeg skulle vente 2 timer inden
jeg fik en ip fordi jeg glemte at release ip'en inden jeg formaterede
C-drevet og lagde Win2000 ind.

Vil dette også ske ved Debian? Debian skal installeres på en ny partition så
jeg både har WinXP og Debian.
Vil jeg kunne skifte frit mellem disse to og stadig have internet lige
efter?

Altså vil jeg have samme mac adresse i Debian som i WinXP?

Ellers bliver det ret håbløst at skulle sidde og venter timer for at komme
på nettet hver gang :)

mvh
Stig Sørensen

og lige et sidste:
Jeg skal bare hente Woody-i386-1.iso herfra ikke ?
http://www.phy.olemiss.edu/debian-cd/

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-02-04 14:42

Stig Sørensen wrote:

> Ok. Jeg har tænkt mig at installere Debian som testing, ´Sarge´ så vidt jeg
> har kunne læse mig til.

Det er ikke en god ide fordi testingpakkerne ikke vedligeholdes særligt
godt mht. sikkerhed.

Det gør woody derimod. Og eftersom mange af udviklerne selv kører sid
bliver de pakker også enten opdateret hurtigt eller får fixet problemer.

citat fra debianudvikleren Makholm:
"Jeg ville aldrig smide en testing på nettet".

Følg www.debianguiden.dk

sæt en woody op med en /etc/preferences så den kan opdatere enkelte
pakker til unstable.

Det står altsammen meget udførligt i guiden.

Hilsen Claus

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-04 14:46

"Claus Larsen" <brev@linuxwaves.com> wrote in message

> [...]
>
> Følg www.debianguiden.dk
>
> sæt en woody op med en /etc/preferences så den kan opdatere enkelte

Åh ja. Det var vidst også det jeg mente :)

Altså installere Debian Woody og derefter apt-get all ved testing.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-02-04 13:11

Stig Sørensen wrote:
> Ok. Jeg har tænkt mig at installere Debian som testing, ´Sarge´ så vidt jeg
> har kunne læse mig til.

Ja. Og et udemærket valg. Jeg har kørt Debian Sarge med kerne 2.6.1 og
XF86 4.3 i snart 14 dage på en ASUS M2400N laptop. (skriver fra den nu)
Jeg har praktisk taget ikke oplevet et eneste problem, der kan siges at
være Debians skyld. Det eneste problem jeg har er noget netværksrod, men
det ser ud til at skyldes min Firewall.

> Så vidt jeg husker så kan man inden installationen går igang vælge
> installationskilde.
>
> Kan jeg ikke vælge netværk her?

Jo, Jeg foretrækker at installere Debian via netværket. Download et
minimalt 3.0r2 (woody) CD-image og skift /etc/apt/sources.list til
testing efter at det grundliggende system er installeret.

> [...]
> til ftp steder med Debian stable osv).
> Kan jeg ikke bare smide et par link ind der til testing og så kører det

jep. Her er min:
----
deb http://http.us.debian.org/debian/ experimental main non-free contrib
deb http://mirrors.sunsite.dk/debian/ testing main non-free contrib
deb-src http://mirrors.sunsite.dk/debian/ testing main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main contrib
non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main
contrib non-free
deb http://security.debian.org/ testing/updates main contrib non-free
----

Den første linie står der fordi jeg skal have XF86 4.3 fra
"experimental". Hvorfor den er i experimental ved jeg ikke. Den er
klippestabil. Men det påvirker ikke din installation for APT tager kun
fra expeimental hvis den eksplicit bedes om det.

> og lige et sidste:
> Jeg skal bare hente Woody-i386-1.iso herfra ikke ?
> http://www.phy.olemiss.edu/debian-cd/

Hmm... Hvad med:
http://www.debian.org/CD/http-ftp/

Peter

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 07-02-04 23:26

Stig Sørensen wrote:

> Ok. Jeg har tænkt mig at installere Debian som testing, ´Sarge´ så vidt jeg
> har kunne læse mig til.
Hmm, start med en plain simple woody, og upgrade den til sarge !

> Så vidt jeg husker så kan man inden installationen går igang vælge
> installationskilde.
Rigtigt.

> Kan jeg ikke vælge netværk her?
Jo, hvis der er fundet et netkort Hvis der ikke er kan du ofte
installerer det "manuelt" og herefter kan du sætte dit netværk op og så
kan du lave en netværks installation.

> [...]
> til ftp steder med Debian stable osv).
> Kan jeg ikke bare smide et par link ind der til testing og så kører det
Tjoo, det ville jo være let, men dat kan af det jeg kan huske kun lade
sig gøære med woody, og jeg aner ikke hvilke tilstand den nye installer
er i, i Sarge.

> Jeg har gjort det før men det er jo et par år siden. Ved ikke hvor meget de
> har ændret det der på den front :)
Uha, ikke meget

> [...]
> Her fik mit netkort så en ny mac adresse og jeg skulle vente 2 timer inden
> jeg fik en ip fordi jeg glemte at release ip'en inden jeg formaterede
Hmm, hvis du beholder din mac addresse gætter jeg på at den vil
fortsætte med at virke som under Winslows.

> [...]
> jeg både har WinXP og Debian.
> Vil jeg kunne skifte frit mellem disse to og stadig have internet lige
Jeg forstår, og jeg fatter ikke hvorfor din netkort har fået ny MAC
adresse, det er ikke noget man går og ændre nu og da !

> Altså vil jeg have samme mac adresse i Debian som i WinXP?
Jeg kan ikke se hvorfor ikke, er det er meget særligt netkort ?

> Ellers bliver det ret håbløst at skulle sidde og venter timer for at komme
> på nettet hver gang :)
Yeps !

> Jeg skal bare hente Woody-i386-1.iso herfra ikke ?
> http://www.phy.olemiss.edu/debian-cd/
Gør du det, og så installer et minimalt system, og følg opdaterings
vejledningen som Thomas S. Iversen sendte !

/BL

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-02-04 10:55

"Stig Sørensen" <kontakt@dontdoitFJERN.dk> writes:

> Ok. Jeg har tænkt mig at installere Debian som testing, ´Sarge´ så vidt jeg
> har kunne læse mig til.

Jeg ved jeg har sagt det før, også i denne tråd, men jeg vil absolut
fraråde folk at bruge Debian Testing på maskiner der er forbundet til
netværket, specielt hvis der er bare det mindste hul igennem til
maskinen.

Debian Testing bliver ikke understøttet af Debians Sikkerhedsgruppe og
der bliver ikke lavet egentlige sikkerhedsopdateringer til den. På
grund af afhængigheder kan det tage temlig lang tid før en pakke der
er bygget på Debian Unstable bliver inkluderet i Debian Testing selvom
den løser et sikkerhedsproblem.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-02-04 14:51

> [...]

grund af afhængigheder kan det tage temlig lang tid før en pakke der
er bygget på Debian Unstable bliver inkluderet i Debian Testing selvom

Der er mulighed for sikkerhedsopdateringer i Testing, men de facto
bliver de ikke brugt.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-02-04 14:47

On 2004-02-05, Stig Sørensen <kontakt@dontdoitFJERN.dk> wrote:

> Jeg er igang med at uddanne mig som IT-supporter iførste omgang og vil gerne
> have mere kendskab til unix verden da det kun kan komme mig til gode pået
> senere tidspunkt.

Fint synspunkt. Praktiserer det selv. Jeg er Unix mand med stort U, men
kan sagtens finde vej i windows. Jeg er bare ikke nær så produktiv i
windows, derfor unix.

> Stable er det afprøvet og færdiglavet software ikke?

Stable er, som navnet angiver, en distribution med fokus på stabilitet.
Dvs. man har frosset softwaren og laver kun fejlrettelser. Dette er godt
til en server: når den kører bliver den ved med at køre og opdateringer
kommer kun for at rette fejl og/eller lukke sikkerheds huller.

> Testing er blevet afprøvet men ikke færdigt?

Testing er den distribution der skal blive til den næste stable. Hvornår
det sker vil jeg ikke spå om!

> Unstable er en beta/aplha version?

Unstable er legetøj. Det er her du finder alle de nyeste pakker og
kan opleve at _mange_ pakker bliver fornyet _meget_ jævnligt.
Når det er sagt, så vil jeg sige, at debian/unstable er mere stabil
end navnet lader til at angive!

Mvh Thomas, 2720 Vanløse

Fra : Rolf Ehrenreich Thor~

Dato : 05-02-04 15:57

Thomas S. Iversen wrote:
> [...]
[SNIP]

> [...]
> kan opleve at _mange_ pakker bliver fornyet _meget_ jævnligt.
> Når det er sagt, så vil jeg sige, at debian/unstable er mere stabil

Men nyttigt legetøj! Jeg lod mig i lang tid holde tilbage af unstable
mærkatet og det behøves man altså ikke. Stable er ikke ret sjov at køre
som desktop, hvor der jo er fokus på desktop-eyecandy etc og så fedt er
det altså ikke at køre Gnome 1.4. Unstable er stabil nok til min desktop.

Pakkerne til unstable bliver opdateret hele tiden, så hvis man kører
apt-get upgrade jævnligt (3-7 gange om ugen) får man da hentet en del
pakker, men det behøver man jo på den anden side heller ikke.

Unstable kan godt knirke lidt i fugerne en gang imellem (har prøvet to
gange), eksempelvis dependencies hvor apt-get må give op, men jeg har
altid kunne løse problemerne vha. dselect.

Jeg vil til hver en tid vælge Debian unstable fremfor den seneste nye RH
(Fedora), Mandrake eller Suse (kan man overhovedet få den gratis mere?).

Der har været et link allerede, men vil lige gentage:
www.debianguiden.dk, så går du ikke helt galt i byen.

/Rolf

--
As a Slashdot thread on a programming language progresses, the
probability of someone claiming that "Lisp already does that" approaches

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-02-04 16:32

On 2004-02-05, Rolf Ehrenreich Thorup <rolfrolf@hotmail.com.invalid> wrote:
> [...]
> som desktop, hvor der jo er fokus på desktop-eyecandy etc og så fedt er
> det altså ikke at køre Gnome 1.4. Unstable er stabil nok til min desktop.

Jeg kunne ikke være mere enig i ovenstående. Kører også unstable her på
min workstation, men til serverbrug vil jeg være betænkelig med unstable.
Specielt hvis mit job hang tæt sammen med serverens oppetid! Som
du selv skriver så kan der "ryge noget i svinget" i unstable. Det bliver
hurtigt fikset, men jeg tror ikke det dutter at man siger "apache virker
desværre ikke lige p.t. p.g.a. en dependency problematik" til sin chef
der tilfældigvis har ansvaret for f.eks. jubii.dk eller lign

> www.debianguiden.dk, så går du ikke helt galt i byen.

Støtter jeg også op om.

Thomas

Fra : Claus Alboege

Dato : 05-02-04 15:59

Thomas Rasmussen <simpsons@invalid.kom.auc.dk> writes:

> [...]
> lege server er det fint nok, men som arbejdstation er det rart at
> kunne apt-gette nye versioner af de programmer man bruger.

Her kunne enkelte pakker fra backports eventuelt komme paa tale.

"You are running Debian stable, because you prefer the stable Debian
tree. It runs great, there is just one problem: the software is a
little bit outdated compared to other distributions. That is where
backports come in.

Backports are recompiled packages from testing (mostly) and unstable
(in a few cases only, e.g. security updates), so they will run without
new libraries (wherever it is possible) on a stable Debian
distribution. I recommend you to pick out single backports which fits
your needs, and not to use all backports available here."

http://backports.org/

/Claus A

Fra : andy

Dato : 05-02-04 15:13

Stig Sørensen skrev:
> [...]
>
> I må meget gerne give direkt link til hvor jeg skal hente Debian henne.
> Debian.org er lidt uoverskueligt ved første øjekast.

her er et iso fil på ca 180 mb som du henter og så laver et netinstall
fra. det er langt nemmer end at lave en floppy disk efter min mening.

http://www.phy.olemiss.edu/debian-cd/woody-i386-1.iso

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-04 16:03

[snip]

Nu er jeg igang med at hente woody-i386-1.iso filen. Den kører ret langsom
:(
Men nu er jeg da blevet i tvivl?

Unstable / Testing / Stable

Hvordan skal Debian installeres? I er jo ret uenige :)

Jeg havde tænkt mig:

Installere Debian Stable. Derefter en apt-get update på Testing og så
apt-get upgrade (mener jeg den hedder).

Hvad siger I ? :)
mvh
Stig Sørensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-02-04 16:28

On 2004-02-05, Stig Sørensen <kontakt@dontdoitFJERN.dk> wrote:
> Installere Debian Stable. Derefter en apt-get update på Testing og så

Du behøver kun installere minimalt af debian stable, og derefter rette
til i /etc/apt/sources.list

Undgå at vælge nogle pakker i debian stable (dem skal du jo så bare også
opgradere efterfølgende = mere båndbredde/tid brugt på opgraderingen).
Du kan altid installere det du vil have med et par simple kommandoer.

Jeg kører selv unstable (p.g.a. desktop som andre har påpeget).
Min sources.list ser ud som:

deb http://ftp.us.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib
#deb-src http://ftp.us.debian.org/debian/ stable main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free
#deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free

#deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free

> apt-get upgrade (mener jeg den hedder).

Du retter i /etc/apt/sources.list og kører derefter (som root):

apt-get update
apt-get dist-upgrade

husk dist-upgrade når du går fra f.eks. stable til unstable.
Derefter kan du med jævne mellemrum holde din maskine up-to-date med

apt-get update
apt-get upgrade

Mvh Thomas

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 07-02-04 23:16

Thomas S. Iversen wrote:

> Du behøver kun installere minimalt af debian stable, og derefter rette
> til i /etc/apt/sources.list
Jeg vil lige sige at jeg er enig, så Stig kan se at det også er muligt i
disse krede

/BL