osx-programmer på linux?
Fra : Claus Larsen

Dato : 03-02-04 13:36

Kan man køre programmer fra osx på linux-pchardware?

Jeg har søgt og set at det kan lade sig gøre ved hjælp af MOL på
powerpc, men findes der et eller andet til x86?

Hilsen Claus

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 03-02-04 14:55

Claus Larsen wrote:
> Kan man køre programmer fra osx på linux-pchardware?
>
> Jeg har søgt og set at det kan lade sig gøre ved hjælp af MOL på
> powerpc, men findes der et eller andet til x86?
>

> Hilsen Claus

Hej Claus

Der er såvidt jeg ved ikke lavet nogen OSX, eller PowerPC emulator der
kan køre på Linux på en PC.
MOL (Mac On Linux) gør det rigtigt nok muligt at køre Mac OS9/OSX på en
Mac med Linux på i et vindue, men det er skrevet speciel til Mac
versionerne af Linux (YelloDog Linux osv.)

Hvis du vil køre OSX, så køb en brugt PowerMac G3/G4, eller iMac/eMac
med min. 256MB RAM og min. 10GB HD

Disse maskiner benytter standard IDE diske og SDRAM, så de er nemme at
havde med at gøre.

Jeg har selv en PowerMac G3 350MHz incl DVD der køre OSX, samt en iBook,
500Mhz der også køre OSX.
De to er mine primære maskiner, når jeg da ikke "hænger" foran min Sun
Blade 100.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 03-02-04 14:39

Kent Wormsdorf wrote:
> Hvis du vil køre OSX, så køb en brugt PowerMac G3/G4, eller iMac/eMac
> med min. 256MB RAM og min. 10GB HD

Har du nogen ide om hvad man må give for sådan en ?

--
/Sv-Erik

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 03-02-04 15:56

Svend-Erik Kjær Madsen wrote:

> Har du nogen ide om hvad man må give for sådan en ?

Hej Svend-Erik

Hmmm.. jeg kan ikke huske hvad jeg gav for min G3 350MHz, men prøv at
spørge over i dk.marked.privat.edb.mac.
Du kan også chekke www.mediamac.dk på deres "marked", eller på
www.macnyt.dk i deres "krambod".
Husk dog at få Mac OSX med! ellers kal du købe en ny OSX ver. 10.3 og
den koster vistnok 1295,-
Du skal også huske tastatur og mus! (Men både logitech og M$ laver USB
mus, der fungere fint på Mac.)

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 03-02-04 16:04

Kent Wormsdorf wrote:
> Husk dog at få Mac OSX med! ellers kal du købe en ny OSX ver. 10.3 og
> den koster vistnok 1295,-

Hmmm, skulle jeg få fat i en, havde jeg tænkt mig at installere BeOs på den

--
/Sv-Erik

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 03-02-04 17:12

Svend-Erik Kjær Madsen wrote:

> Hmmm, skulle jeg få fat i en, havde jeg tænkt mig at installere BeOs på den

Hej igen

BeOS siger du!

Det var vist kun de gamle PowerMac's med 603e og 604 CPU'er (ikke G3/G4)
der kunne køre BeOS, såvidt jeg kan huske, men jeg ved ikke hvad de
laver idag med BeOS. Prøv at spørge i dk.edb.mac

Jeg har prøvet at eksperimentere med BeOS Personal Edition 5 på en PC,
og det kørte fint på den dengang.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Anders

Dato : 03-02-04 18:38

Kent Wormsdorf wrote:

> [...]
> laver idag med BeOS. Prøv at spørge i dk.edb.mac
>
> Jeg har prøvet at eksperimentere med BeOS Personal Edition 5 på en PC,

Der er en ny BeOS på vej, der skulle være bygget over Linux.

http://www.blueeyedos.com/

der er også en anden, som snart skulle være klar meget snart, men den kan
jeg ikke huske hvad hedder

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-02-04 20:42

Korrekt. Kun PPC 603/4 PCI maskiner. Der er sådanset ikke noget ivejen
for at BeOS kunne køre på en PPC750 maskine bortset fra at Apple har
hemmeligholdt interfaces til deres I/O-controller i G3 maskinerne -
hvilket fik Be til at skifte til x86.

Eller dk.edb.system.beos
Be er opløst. Palm har købt alle rettigheder inkl. udviklingsafdeling.
Angiveligt skulle Be teknologi have fundet vej ind i det kommende
PalmOS 6

Anders wrote:
> Der er en ny BeOS på vej, der skulle være bygget over Linux.
>
> http://www.blueeyedos.com/

Nej. Det er bare et projekt, der forsøger at lave en implementering af
BeOS API på Linux.
Der er flere andre projekter. Bl.a. OpenBeOS, der forsøger at
reimplementere hele systemet binært kompatibelt. Det er en enorm opgave,
men de får da lavet noget kode. Bl.a. har de re-implementeret hele
filsystemet ganske fornuftigt.

> der er også en anden, som snart skulle være klar meget snart, men den kan
> jeg ikke huske hvad hedder

Det der mest kan siges at være BeOS's efterfølger er "Zeta" fra
YellowTAB (http://yellowtab.de/) De har på mystisk vis hold på den
originale BeOS og ser ud til også at have kildeteksten. Om de har
rettighederne ved ingen, men de opfører sig da som om de har og har
opdateret systemet bl.a. med vigtig ny hardware som USB2.

Peter

Fra : Anders

Dato : 05-02-04 13:36

> Nej. Det er bare et projekt, der forsøger at lave en implementering af
> BeOS API på Linux.

BeOS API, er det det der svarer til Wine?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-02-04 13:17

Anders wrote:

> BeOS API, er det det der svarer til Wine?

Njarhh... men tæt på. Wine er et projekt, der implementerer Windows
API'et på Linux, så man kan køre Windows-programmer samtidig med normal
Linux.

BlueeyedOS er et selvstændigt operaivsystem, men det er lavet på ca.
samme måde, nemlig ved at implementere (en forbedret version) af BeOS's
API oven på Linux-kernen og XF86.

Du kan iøvrigt se BeOS's API her:
http://bang.dhs.org/be/bebook.html

Det er et af de bedre objektorienterede C++ API'er.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-04 15:30

Claus Larsen wrote:

> Kan man køre programmer fra osx på linux-pchardware?
>
> Jeg har søgt og set at det kan lade sig gøre ved hjælp af MOL på
> powerpc, men findes der et eller andet til x86?

Selv hvis du havde en PowerPC-emulator havde du ikke Aqua - den grafiske
brugerflade i OS X - så det kan du godt opgive.

Hvad er det du gerne vil?
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Claus Larsen

Dato : 03-02-04 16:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Claus Larsen wrote:

> Hvad er det du gerne vil?

Jeg ville såmen bare lege med osx på linux. Se om man kunne få nogle af
programmerne til at køre.

Hilsen Claus og tak for svarerne.