Mail og ÆØÅ domæner
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-02-04 01:59

Jeg har lige fået mit danske domæne som indeholder et ø. Det virker fint
under apache, dog bruger jeg i virtual host definitionen xn-- navnet.
Som sagt så virker det fint (Mozilla/Firebird) - selvfølgelig ikke i
Microsoft Internet Explorer - uden Verisigns plug-in

Spørgsmålet er om man kan få det til at virke i postfix, eller man skal
vente indtil standarderne for æøå i domæne og mail er på plads ? Eller
er problemet ikke postfix men på klient siden ?

Jørn

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-02-04 02:25

In article <DhhTb.2015$mU3.672@news.get2net.dk>, Jørn Hundebøll wrote:

> Spørgsmålet er om man kan få det til at virke i postfix, eller man skal
> vente indtil standarderne for æøå i domæne og mail er på plads ? Eller
> er problemet ikke postfix men på klient siden ?

Klientsiden. Det her er netop designet saadan at de underliggende
protokoller ikke behoever at pille i noget og skal aendres. Det er dog
stadig noget (noedvendigt) pis.

--
j.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-02-04 15:27

Jesper Louis Andersen wrote:

> Klientsiden. Det her er netop designet saadan at de underliggende
> protokoller ikke behoever at pille i noget og skal aendres. Det er dog
> stadig noget (noedvendigt) pis.

Dvs. man bruger "bare" xn-- også i postfix config ?
Kender du en klient som virker - altså med æøå ?

PS Hvad er det som er noget pis ?

Jørn

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 02-02-04 15:44

Jørn Hundebøll wrote:

> PS Hvad er det som er noget pis ?

At man skal lave krumspring for at tilgode se sælgere, marketingsdroider og
andre folk som absolut synes at nu skal de tjene penge på de 3 danske bogstaver
æøå.

--
Morten!

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-02-04 18:55

Morten Kjaer Nielsen wrote:

> At man skal lave krumspring for at tilgode se sælgere, marketingsdroider og
> andre folk som absolut synes at nu skal de tjene penge på de 3 danske bogstaver
> æøå.

Som dansker med et af de specielle bogstaver i navnet, er jeg da glad
for at det går et lille skridt i den rigtige retning. For 10-15 år siden
var brugen af øØ på matrix printere et stort problem, og jeg har selv
skiftet ERPOM'er for at få disse karaktere frem. At vi stadig skal lide
under at nettet blev "foedt" over-there, og de ikke tænkte på andre
bogstaver end dem de selv bruger mener jeg vi skal have løst. Den slags
koster lidt, men jeg forventer at omkostninger ikke behøver at blive
særlig høj. Først skal standarden godkendes, også bliver det sikkert
implementeret i næste udgave af de forskellige klienter. De 60 kroner
til dk-hostmaster finder jeg ok - med mere effektiv drift burde prisen
kunne halveres.

Jeg gætter på at din dåbsattest ikke siger Kjaer ?

Jørn

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-02-04 23:36

In article <slrnc1sohq.99l.usenet.20040117@flaf.gummiand.dk>,
Morten Kjaer Nielsen wrote:

> At man skal lave krumspring for at tilgode se sælgere, marketingsdroider og
> andre folk som absolut synes at nu skal de tjene penge på de 3 danske bogstaver
> æøå.

Fortael du det til asiaterne der saa gerne vil have at de kan skrive
navne i deres egne tegnsaet. At man saa forsoeger at tjene penge paa
det er noget andet.

--
j.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 03-02-04 09:45

Jesper Louis Andersen wrote:

> Fortael du det til asiaterne der saa gerne vil have at de kan skrive
> navne i deres egne tegnsaet.

Jeg tvivler på at ret mange asiater er interesseret i bogstaverne æøå (og de
få andre som er kommet med).

Som IT forgangs-lang er det mærkværdigt at vi ønsker at tilbyde en løsning,
som kun virker halvt.

> At man saa forsoeger at tjene penge paa
> det er noget andet.

Det er ok at tjene penge, men produktet bør være iorden inden.

- og sad jeg selv i situationen ville jeg såmænd nok også selv sælge det.

--
Morten!

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 03-02-04 12:11

In article <slrnc1unsk.99l.usenet.20040117@flaf.gummiand.dk>,
Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Jeg tvivler på at ret mange asiater er interesseret i bogstaverne æøå (og de
> få andre som er kommet med).

Faa andre? xn-- er en encoding af Unicode.

> Som IT forgangs-lang er det mærkværdigt at vi ønsker at tilbyde en løsning,
> som kun virker halvt.

Hvordan kun virker halvt?

> Det er ok at tjene penge, men produktet bør være iorden inden.
> - og sad jeg selv i situationen ville jeg såmænd nok også selv sælge det.

Hvad er det konkret der goer at produktet ikke er i orden?

--
j.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 03-02-04 12:26

> Faa andre? xn-- er en encoding af Unicode.

Jeg tvivler på vi snakker om det sammen, jeg snakker om TLD´et .dk

> Hvordan kun virker halvt?

Man tilbyder et domæne/host produkt, det virker kun via browsere som selv
decoder RACE/puny til noget folk ikke fatter.

(Rygtet siger så et enkelt mailklienter har et plugin som også kan det samme)

Det virker ikke via smtp, http, ssh, pop, o.sv.
Man kan altså ikke benytte det som et normalt host navn.

Det er da defekt.

> Hvad er det konkret der goer at produktet ikke er i orden?

Det virker kun fordi klienterne omskriver det, rent teknisk virker det ikke.

--
Morten!

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-02-04 23:35

In article <f7tTb.2119$UO7.1350@news.get2net.dk>, Jørn Hundebøll wrote:

> Dvs. man bruger "bare" xn-- også i postfix config ?
> Kender du en klient som virker - altså med æøå ?

Ja.

> PS Hvad er det som er noget pis ?

Det er ikke nogen koen loesning. Den oedelaegger en del ting, men den
er noedvendig.

--
j.

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 02-02-04 17:30

Jørn Hundebøll <spamnews1@dblue.dk> writes:

> Kender du en klient som virker - altså med æøå ?

Vistnok nyeste version af Gnus.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen
Valby Langgade 272, 1. tv., 2500 Valby

Fra : Jesper Harder

Dato : 03-02-04 12:42

Jørn Hundebøll <spamnews1@dblue.dk> writes:

> Kender du en klient som virker - altså med æøå ?

Gnus:

,----[ New features in Gnus 5.10 ]

`----

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-02-04 20:25

Jeg har forsøgt at sende en mail til mig selv, med æøå før @ og det virker

|220 milli.dk ESMTP Postfix (2.0.13) (Mandrake Linux)

Men efter at have logget på CyberCity's webmail, og forsøgt at sende, så fik jeg
en fejl

,----[ ]
> [...]
20:17:25 +0100 (CET)
| <<< 250-user6.cybercity.dk Hello localhost [127.0.0.1], pleased to meet you
| <<< 250-ENHANCEDSTATUSCODES
| <<< 250-PIPELINING
| <<< 250-8BITMIME
| <<< 250-SIZE
| <<< 250-DSN
| <<< 250-ETRN
| <<< 250-DELIVERBY
| <<< 250 HELP
| <<< 250 2.1.0 <[censur] @ vip cybercity dk>... Sender ok
| <<< 501 5.1.3 Syntax error in mailbox address "??? snabela mit^domæne dk"
(non-printable character)
`----

Så jeg må konkludere at nogen mailserver kan håntere æøå, men andre ikke kan ,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt