Lille server-projekt - hjælp!
Fra : HT

Dato : 01-02-04 21:45

Hej NG!

Jeg har erhvervet mig en gammel Pentium 75MHz maskine, som jeg vil have til
at køre Internet Gateway for mit lille lokalnetværk med 2-3 maskiner og ud
på en ADSL-linie. Jeg ved bare ikke hvordan, men folk siger, det skal være
med Linux/Unix.

Krav :
Må meget gerne kunne køre fra en floppy, alternativt med nedspinnet
harddisk, når først den er startet op. Skal helst være lydløs.
Skal være nem at opsætte/vedligeholde og helst bare passe sig selv. Den
kommer til at stå uden skærm og tastatur, så den skal kunne styres over
netværket.
Skal helst kræve meget lidt processorkraft, da beslaget til cpu-køleren på
soklen er knækket!
Skal agere gateway/firewall med en begrænsning på fx. 60-80 MB/uge, da
forbruget ellers løber løbsk!

Kan det lade sig gøre, også for en inkarneret Windows-mand, evt. med lidt
hjælp fra en erfaren Unix-mand?

HT

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-04 22:19

"HT" <ht6040@hotmail.com> wrote:

>Kan det lade sig gøre, også for en inkarneret Windows-mand, evt. med lidt
>hjælp fra en erfaren Unix-mand?

Alt ka' lade sig med Linux

Men det kan ikke betale sig at bruge tid og energi på det project, når
du kan få en bredbåndsrouter for 350 kroner....

<mlr>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-02-04 22:47

Michael Rasmussen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Alt ka' lade sig med Linux

Der findes jo JAVA til Linux, så den kan vel også lave kaffe, men hvad med Te?

> Men det kan ikke betale sig at bruge tid og energi på det project, når
> du kan få en bredbåndsrouter for 350 kroner....

Der er lige den med at begrænse forbruget til øhe 60-80MB ugentligt, hvor mange
bredbåndsrouter kan det?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-02-04 21:36

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

>Der er lige den med at begrænse forbruget til øhe 60-80MB ugentligt, hvor mange
>bredbåndsrouter kan det?

Undskyld, men 'Begrænse forbruget' findes slet ikke i min verden

Jeg mener prisforskellen mellem forbrugsafregnet og flatrate er så
lille at flatrate til hver en tid må foretrækkes...

<mlr>

Fra : HT

Dato : 02-02-04 21:43

> Undskyld, men 'Begrænse forbruget' findes slet ikke i min verden
>
> Jeg mener prisforskellen mellem forbrugsafregnet og flatrate er så
> lille at flatrate til hver en tid må foretrækkes...

Se, det kommer jo an på ens behov (og økonomi). Min regning ligger i omegnen
af 200-250 kr. pr. md., hvoraf de 139,- er abonnementet. Jeg har haft
dial-in, men gik hurtigt fra det igen, da jeg sidder alt for længe online
til den model - men jeg har alligevel et begrænset dataforbrug, så derfor
passer forbrugsafregning fint til mig.

HT

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-02-04 23:16

Michael Rasmussen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Undskyld, men 'Begrænse forbruget' findes slet ikke i min verden

Men den findes i HT's verden

> Jeg mener prisforskellen mellem forbrugsafregnet og flatrate er så
> lille at flatrate til hver en tid må foretrækkes...

Jeg finder det mere intersant hvad HT synes om forbrugsafregnet kontra flatrate
set i forhold til hans forbrug,,,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-02-04 21:03

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Der findes jo JAVA til Linux, så den kan vel også lave kaffe, men hvad med Te?

Jeg tror nu nok coffee-HOWTO'en på tldp.org er ret nem at udvide til
te

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : andy

Dato : 01-02-04 22:23

HT skrev:
> [...]
> forbruget ellers løber løbsk!
>
> Kan det lade sig gøre, også for en inkarneret Windows-mand, evt. med lidt

prøv at se på mandrake ligner meget win og nem at instalere og sætte op,
faktisk nemmer end win. jeg tror at mandrake 9.1 kan køre på din
maskine. ellers skal du nok over i noget med rent tekst. Jeg ved ikke om
du har mod på det. Der vil jeg forslå debian. Men det er ikke det
nemeste at sætte op for en nybegynder i linux. Men der er altid meget
hjælp til den da mange i dk køre med den.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 01-02-04 22:44

"HT" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Må meget gerne kunne køre fra en floppy, alternativt med nedspinnet
> harddisk, når først den er startet op. Skal helst være lydløs.

Firewall on a disk.
Ligger på en diskette, kræver ingen harddisk, administreres via web
interface.

Alternativt en Smoothwall firewall.

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-02-04 22:53

HT skrev i -dk.edb.system.unix:

> Jeg har erhvervet mig en gammel Pentium 75MHz maskine, som jeg vil have til
> at køre Internet Gateway for mit lille lokalnetværk med 2-3 maskiner og ud
> på en ADSL-linie.

Hvor meget RAM sidder der i maskinen?

Mit bud er at der ikke er så meget i den, så undlad at installere KDE eller
GNOME, de er begge godt RAM slugende, og engetligt har du ikke brug for noget
grafisk, få installeret MidnathComander (mc) det er en clon af gode gamle
Norton Comander, som du kan bruge til at søge efter filerne, og også til at
editere dem.

Fra : HT

Dato : 01-02-04 23:01

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget RAM sidder der i maskinen?

32MB - og et 4speed CD-ROM drev

> [...]
> Norton Comander, som du kan bruge til at søge efter filerne, og også til

Øhh.... der tabte du mig godtnok. Jeg har ikke brug for en filecommander,
men en gateway til Internettet...??

HT

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-02-04 07:44

HT skrev i -dk.edb.system.unix:

> Øhh.... der tabte du mig godtnok. Jeg har ikke brug for en filecommander,
> men en gateway til Internettet...??

Du skal ikke regne med at køre et install, og så virker det bare, der er nogle
configfiler der skal ændres i, og der har du brug for et værktøj der kan det,
og det er her at mc er et godt værktøj.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-02-04 21:05

> [...]

> GNOME, de er begge godt RAM slugende, og engetligt har du ikke brug for noget

Øh, hvad skal man med KDE, GNOME - eller X i det hele taget - på en
router/firewall? Jeg vil snarere råde til helt at undlade grafiske
programmer.

/Rasmus

"Aren't you ashamed of yourself?"
"No, I have people to do that for me."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-02-04 22:52

Rasmus Bøg Hansen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Øh, hvad skal man med KDE, GNOME - eller X i det hele taget - på en
> router/firewall? Jeg vil snarere råde til helt at undlade grafiske
> programmer.

Som jeg også skrev.
Men man kan meget vel forstille sig at "en inkarneret Windows-mand" vil
installere noget grafisk til opsætningen,,,

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 01-02-04 23:27

Således skrev "HT" <ht6040@hotmail.com> i dk.edb.system.unix Sun, 1
Feb 2004 21:45:02 +0100:

>Skal agere gateway/firewall med en begrænsning på fx. 60-80 MB/uge, da
>forbruget ellers løber løbsk!

Floppyfw fra <http://zelow.no/floppyfw> understøtter vist alle dine
krav, bortset fra ovenstående, som ikke er default med i den.

Men jeg ved at man kan lave en del ting, bl.a. trafic shaping osv.
vha. eksterne moduler, så det kan meget vel være at du kan bruge den
alligevel. <http://www.zelow.no/floppyfw/download/packages/>

Du skal pille lidt i en config-fil for at få floppyfw op, men det er
ikke noget, der umiddelbart kræver en sætterskippereksamen.

Jeg har p.t. en version 2.0.8 kørende på en 486 66 Mhz (tror jeg det
er,) med 20 Mb ram. Virker som en drøm og rammen er overkill, jeg
gider bare ikke age den ud.

Knud
--
A TRUE Klingon warrior does not comment his code. - maxsec

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 03-02-04 17:29

Prøv at kigge på www.e-smith.org jeg tror det er det helt rigtige for dig.
(incl. web-server disk-server osv.)
du kan evt. købe den på www.linuxpusher.dk

eller´s har jeg længe brugt www.ipcop.org som er gateway/firewall
og den har jeg været rigtig glad for.

Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-02-04 17:16

In article <401fcc5a$0$95052$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
J1S@Elbaekhus.dk says...

> Prøv at kigge på www.e-smith.org jeg tror det er det helt rigtige for dig.
> (incl. web-server disk-server osv.)

Til en router/firewall?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-02-04 18:02

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:MPG.1a907f1bb59a0556989bed@dtext.news.tele.dk...
> In article <401fcc5a$0$95052$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> J1S@Elbaekhus.dk says...

> Til en router/firewall?

SME serveren er overkill når det "kun" er router/firewall der behøves.
(Der behøves jo heller ikke nntp/pop3/smtpd/ftpd,
hvis det bare er en samba server der behøves)

mit bud er stadig floppyfw eller lign. lille distribution.

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 09-03-04 20:08

Hej

Selv om jeg også mest er til Windåser, kan jeg varmt anbefale den Linux
distribution der kan hentes fra:

www.clarkconnect.org

Den er desideret beregnet til at køre som gateway.

Jeg har den selv kørende på en Pentium 200, og det spiller bare.

MVH

Dennis Nielsen