Smoothwall problemer
Fra : Secret

Dato : 31-01-04 01:56

Hej...

Jeg har installeret smoothwall 2 på en PC som jeg (surprise) vil bruge som
router.

Jeg har webspeed fra TDC med et Motorola Surfboad "modem". Er det
kompatibelt? Det er ikke på listen, så jeg har valgt "generic"

Jeg har installeret 2 netkort i routeren. Og jeg mener at have styr på hvad
der er grønt og hvad der er rødt.

Det meste er default i routeren, dog er jeg lidt i tvivl et par steder.

Jeg kan komme ind på webinterfacet og rundt på det lokale netværk - men der
er bare ikke hul igennem til den store verden.

Skal jeg sætte en webproxy op der hedder webspeed.dk? Og hedder porten så
80 eller 8080?

Min messenger vil ikke connecte - den siger at jeg befinder mig bag en
firewall. Skal der åbnes op for den? Jeg regner dog med at det virker når
der ellers kommer hul igennem.

Jeg beklager det meget generelle spørgsmål, men jeg er lidt newbee hvad
dette angår.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-01-04 10:37

Secret wrote:
> [...]
>
> Jeg har webspeed fra TDC med et Motorola Surfboad "modem". Er det
> kompatibelt? Det er ikke på listen, så jeg har valgt "generic"

Hvis det er tilsluttet via Ethernet til din SW. skal du bare sørge for
at åbne for den maskine hos Webspeed, ganske som første gang.

> Jeg har installeret 2 netkort i routeren. Og jeg mener at have styr på hvad
> der er grønt og hvad der er rødt.

OK.

> Det meste er default i routeren, dog er jeg lidt i tvivl et par steder.
>
> Jeg kan komme ind på webinterfacet og rundt på det lokale netværk - men der
> er bare ikke hul igennem til den store verden.

Se ovenfor.

> Skal jeg sætte en webproxy op der hedder webspeed.dk? Og hedder porten så
> 80 eller 8080?

Nej.

> Min messenger vil ikke connecte - den siger at jeg befinder mig bag en
> firewall. Skal der åbnes op for den? Jeg regner dog med at det virker når
> der ellers kommer hul igennem.

Messenger er designet med samme finesse som at male akvarel på rispapir
med en togvaskemaskine.

Med andre ord, messenger er ikke helt nemt at have med at gøre.
Har du set dig om på nettet efter rapporter om SW. og Messenger?
Under alle omstændigheder skal du lige på nettet først og så må du rode
med Messenger bagefter.

> Jeg beklager det meget generelle spørgsmål, men jeg er lidt newbee hvad
> dette angår.

Et sted skal man jo starte.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Carsten

Dato : 31-01-04 10:53

Hej
Secret wrote:

> Jeg har webspeed fra TDC med et Motorola Surfboad "modem". Er det
> kompatibelt? Det er ikke på listen, så jeg har valgt "generic"

jeg kender ikke lige Motorola Surfboad "modem" ! men jeg går ud fra at
forbindelsen mellem "modem" op PC er standart netforbindelse og ikke USB
eller RS232 ( seriel) ??

> Jeg kan komme ind på webinterfacet og rundt på det lokale netværk - men
> der er bare ikke hul igennem til den store verden.
Du har haft held til at få sat dit grønne netkort korekt op

> Skal jeg sætte en webproxy op der hedder webspeed.dk? Og hedder porten så
> 80 eller 8080?
det er ikke nødvendig med webproxy glem den til senere !

> Min messenger vil ikke connecte - den siger at jeg befinder mig bag en
> firewall. Skal der åbnes op for den? Jeg regner dog med at det virker når
> der ellers kommer hul igennem.

du har ikke fået din yderside at SW sat rigtigt op du har sandsynligvis
misforstået Network configuration type som SKAL være sat til GREEN +READ
hvor du sandsynligvis har sat GREEN + (RED is modem/ISDN)

under addresse sættings
RED sættes til DHCP

håber det kan hjælpe dig lidt på vej
/carsten

Fra : Secret

Dato : 31-01-04 11:15

Tak for hjælpen indtil videre. Desværre er det ikke lykkedes endnu.

Jeg skal måske lige fortælle, at jeg har fast IP hos webspeed og det har
jeg tastet under "networking" -> Red interface.

Jeg har prøvet at komme ind på http://service.webspeed.dk for at registrere
mit nye hardware, men også uden held.

Jeg har sat network config op til GREEN + RED. Ikke noget med ISDN eller
modem her.

Motorola "modem'et" er tilsluttet via ethernet, ikke usb/serial.

Fra : Carsten

Dato : 31-01-04 11:35

Secret wrote:

> Tak for hjælpen indtil videre. Desværre er det ikke lykkedes endnu.
>
> Jeg skal måske lige fortælle, at jeg har fast IP hos webspeed og det har
> jeg tastet under "networking" -> Red interface.

det skulle ikke være nødvendig at taste adressen ind da SW selv henter
adressen

> Jeg har prøvet at komme ind på http://service.webspeed.dk for at
> registrere mit nye hardware, men også uden held.

som Steen Suder er inde på skal du nok have åbne for den maskine hos
Webspeed, ganske som første gang. du skal måske ringe ind til TDC for at få
dem til at resette systemet ?? .

Jeg er ikke rigtigt klar over hvordan det fungere med TDC web spead, men en
løsning kunde være at tage det netkort som sider i den PC du plejer at
bruge på nettet og flytte over i SW som READ kort,
alle netkort har et unikt serie nr og der er vist dette nr.
TDC bruger til at identificere de forskellige brugere !!

/carsten