Bedste linux
Fra : Vito

Dato : 30-01-04 16:21

Jeg overvejer at sætte en server op med:

Redhat
Chili!asp

Serveren skal hoste nogle hoteller.

Hvilken linux ville være bedst til formålet? Jeg har kun lidt erfaring med
Linux.

Jeg har en del erfaring med FreeBSD, men det understøtter vist ikke
chilisoft. Hvis nogle har fået det til at virke hører jeg det meget gerne

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 30-01-04 17:14

Vito wrote:
> [...]
>
> Serveren skal hoste nogle hoteller.
>
> Hvilken linux ville være bedst til formålet? Jeg har kun lidt erfaring med

Spørgsmålet giver ingen mening, da Redhat som du selv nævner, er en
Linux-distribution.

> Jeg har en del erfaring med FreeBSD, men det understøtter vist ikke
> chilisoft. Hvis nogle har fået det til at virke hører jeg det meget gerne

Du mener: Chilisoft understøtter ikke FreeBSD, ikke?

Hvorfor køre *NIX når formålet er at afvikle ASP?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Vito

Dato : 30-01-04 17:44

> Hvorfor køre *NIX når formålet er at afvikle ASP?

Formålet er at levere webhoteller med:

PHP
ASP
Frontpage
CMS

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-01-04 00:32

Vito wrote:

> Formålet er at levere webhoteller med:
>
> PHP
> ASP
> Frontpage
> CMS

Det var ikke det jeg spurgte om, men....

Jeg fik ikke formuleret mig klart nok, min fejl.

ASP er den "native" (medfødte?) scriptingteknologi på MS IIS.
Frontpage er også MS-specifikt.
CMS kan være hvad som helst; det er bare et begreb.
PHP kører på stort set alle platforme.

Så igen:

Hvorfor søge at vælge en Unix-løsning når du i virkeligheden vil have en
Windows-løsning?

At vælge en Windowsløsning vil være langt nemmere at have med at gøre
med de krav du stiller.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 30-01-04 18:00

Vito wrote :

> Hvilken linux ville være bedst til formålet? Jeg har kun lidt erfaring med
> Linux.
>
> Jeg har en del erfaring med FreeBSD,

Så skulle du måske prøve Slackware, det er den mest Unix-agtige af de
kendte Linux distributioner.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 30-01-04 18:57

Vito wrote:

> [...]
>
> Jeg har en del erfaring med FreeBSD, men det understøtter vist ikke
> chilisoft. Hvis nogle har fået det til at virke hører jeg det meget gerne

Er du klar over, at Chili!ASP ikke eksiterer længere?! Chilisoft er
solgt til SUN og produktet gået ind under Sun Java System Active Server
Pages 4.0:

http://wwws.sun.com/software/chilisoft/index.html

Men helt ærligt, PHP sparker ASP's numse til hver en tid, og at køre ASP
på en Linux maskine, uden MS' COM er som fodbold uden øl, so what's the
f...... point?!

Check måske istedet ModVB Apache-modul - det er dog alpha-software på
eget ansvar:

http://modvb.sourceforge.net/

mvh
/michael

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-01-04 19:22

<snip> [bla bla] </snip>

Sikken en venlig og imødekommende tone du har.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 30-01-04 19:38

Klaus Petersen wrote:

> <snip> [bla bla] </snip>
>
> Sikken en venlig og imødekommende tone du har.

Jeg synes nu ikke mit svar var ubehøvlet...spørgsmålet var derimod
uklart formuleret og tydeligvis kastet afsted uden forudgående
selvstændig research:

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Hvorfor føler du trang til at lege politmand...posteren kan vel svare
for sig selv?!

mvh
/michael

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-01-04 19:45

> Hvorfor føler du trang til at lege politmand...posteren kan vel svare
> for sig selv?!

Ja det kan han vel. Men som gælder for alle indlæg i nyhedsgrupper - de er
ikke kun rettet imod spørgeren.

Grunden til at jeg "leger poltimand", som du udtrykker det, er at dit indlæg
giver et dårligt indtryk af gruppen generelt.

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-01-04 20:34

Klaus Petersen wrote:

> Grunden til at jeg "leger poltimand", som du udtrykker det, er at dit
> indlæg giver et dårligt indtryk af gruppen generelt.

Hvad er det lige der giver det dårlige indtryk? At sige at Chilisoft
ikke længere sælger det produkt han ønsker at bruge er en *meget* vigtig
information! OK, han kunne have været mere diplomatisk med hensyn til
sammenligningen af PHP og ASP, men det ændrer ikke faktum.

Noget helt andet er at dette er et forum hvor *gratis* *frivillig* hjælp
gives. Hvis nogen er bange for at få såret deres følelser, så kan de
bare betale for en supporter der opfører sig "pænt".

Ja, du må undskylde hvis jeg synes du er lidt af en nar med den
kommentar, men du overreagerer altså. Du vil lægge mærke til at tonen i
*nix grupper kan være noget hård, men det er sjældent man ser at folk
ikke får den information de søgte.

--
PeKaJe

Computers are unreliable, but humans are even more unreliable. Any
system which depends on human reliability is unreliable. -- Gilb

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-01-04 21:11

> Ja, du må undskylde hvis jeg synes du er lidt af en nar med den
> kommentar, men du overreagerer altså.

Ja det ved jeg ikke om du synes - det er i og for sig også ligegyldigt - jeg
er ligeglad.

> Du vil lægge mærke til at tonen i
> *nix grupper kan være noget hård,

Hvilket gør, at det oprindelige indlæg giver det indtryk, det skal for *nix
grupper.

Kan du så forklare hvorfor tonen er speciel hård i disse grupper?

Det er jo ikke gældende for alle* andre grupper.

> men det er sjældent man ser at folk ikke får den information de søgte.

Så hører jeg til de "sjældne" tilfælde (ref. "Linux / Mandrake newbee" 29/1
23:24).

* dem jeg kender til

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-01-04 22:03

Klaus Petersen wrote:

> Ja det ved jeg ikke om du synes - det er i og for sig også ligegyldigt
> - jeg er ligeglad.

Det betyder egentligt ikke så meget igen, jeg studsede bare over at du
fandt lige netop dét indlæg hårdt. Jeg har set meget værre.

> Hvilket gør, at det oprindelige indlæg giver det indtryk, det skal for
> *nix grupper.

Det *var* altså ikke slemt. Måske ikke det bedste indlæg at bedømme en
hel kultur ud fra, men bestemt ikke specielt afvigende.

> Kan du så forklare hvorfor tonen er speciel hård i disse grupper?

Hård er måske det forkerte ord. Kort og kontant er bedre. Jeg tror det
skyldes at *nix folk er vant til at gøre tingene hurtigt og effektivt.
Derfor er der ikke tid til at få specielt meget høflighed med. Desuden
vises der ikke meget sympati for dårligt formulerede spørgsmål, eller
problemer der kunne være løst med 5 minutter på Google. Den slags er
bare tidsspilde.

> Det er jo ikke gældende for alle* andre grupper.

Nej, men prøv at kigge ind i alt.os.windows-xp en af dagene. Dét er
ikke et venligt sted, selv om man skulle tro det var en support gruppe.

> Så hører jeg til de "sjældne" tilfælde (ref. "Linux / Mandrake newbee"
> 29/1 23:24).

Slap af, der er gået mindre end 24 timer siden indlægget dukkede op, og
halvdelen af den tid havde TDC problemer med deres newsfeed. Jeg vender
tilbage til det spørgsmål snart.

--
PeKaJe

Man usually avoids attributing cleverness to somebody else -- unless it
is an enemy. -- Albert Einstein

Fra : Klaus Petersen

Dato : 31-01-04 11:35

> [...]
> vises der ikke meget sympati for dårligt formulerede spørgsmål, eller
> problemer der kunne være løst med 5 minutter på Google. Den slags er

Det oprindelige spørgsmål synes jeg ikke går under kategorien, FAQ - som man
kan vedhæfte de spørgsmål, som kan besvares via. en 5 minutters søgning på
google.

Det oprindelige spørgsmål søger folks erfaring - hvis du forstår hvad jeg
mener med det - erfaring ved jeg, af erfaring, er svært at finde via.
google.

Derfor ser jeg ikke spørgsmålet som dårlig formuleret - men tydeligvis fra
en newbee.

> Nej, men prøv at kigge ind i alt.os.windows-xp en af dagene. Dét er
> ikke et venligt sted, selv om man skulle tro det var en support gruppe.

Det er sikkert også en gruppe fyldt med FAQ'er og spørgsmålene spænder vidt.

Nok ikke mærkeligt, at man bliver frustreret ved at følge med i den gruppe.

> Slap af, der er gået mindre end 24 timer siden indlægget dukkede op, og
> halvdelen af den tid havde TDC problemer med deres newsfeed. Jeg vender
> tilbage til det spørgsmål snart.

Min erfaring er bare, at når man stiller et spørgsmål i en nyhedsgruppe, så
bliver spørgsmålet besvaret indenfor 2 dage eller deromkring - eller også
bliver det ikke besvaret overhovedet.

Det er heller ikke typisk for mig at stille banale spørgsmål som det jeg
refererer til - men min viden om linux og beslægtigede systemer er ret
banal.

Fra : Kristian Thy

Dato : 31-01-04 13:45

Klaus Petersen uttered:
> Det oprindelige spørgsmål synes jeg ikke går under kategorien, FAQ -
> som man kan vedhæfte de spørgsmål, som kan besvares via. en 5
> minutters søgning på google.

Det oprindelige spørgsmål spurgte hvilken Linuxdistro der var bedst at
installere RedHat på. RedHat *er* en Linuxdistro. Det siger mig at der
ikke kan være brugt over 5 sekunder på at prøve selv at sætte sig ind
i sagerne.

\\kristian
--
My software never has bugs. It just develops random features.

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-01-04 18:38

Klaus Petersen wrote:

> [...]
> via. google.
>
> Derfor ser jeg ikke spørgsmålet som dårlig formuleret - men tydeligvis

Her er jeg generelt enig med dig. På nær den misforståelse med at
spørge hvilken Linux der er best, når der allerede står at det skal være
Red Hat, så er spørgsmålet legitimt nok. Det er nok derfor der kommer
svar. *Havde* det været et banalt spørgsmål, så var det enten ikke
blevet besvaret, eller besvaret noget mere kort og kontant end det blev.

> Det er sikkert også en gruppe fyldt med FAQ'er og spørgsmålene spænder
> vidt.
>
> Nok ikke mærkeligt, at man bliver frustreret ved at følge med i den
> gruppe.

alt.os.windows-xp er en gruppe hvor du sandsynligvis bliver flamet for
et hvilket som helst spørgsmål. De fleste i gruppen er trolls, hvilket
desværre viser sig når de en gang imellem cross-poster over i Linux
grupperne. Jeg nævnte kun gruppen så du havde noget at sammenligne
tonen herinde med.

> Min erfaring er bare, at når man stiller et spørgsmål i en
> nyhedsgruppe, så bliver spørgsmålet besvaret indenfor 2 dage eller
> deromkring - eller også bliver det ikke besvaret overhovedet.

Hav tålmodighed, eller stil et mere begrænset spørgsmål ...

> Det er heller ikke typisk for mig at stille banale spørgsmål som det
> jeg refererer til - men min viden om linux og beslægtigede systemer er
> ret banal.

Det er egentligt ikke et specielt banalt spørgsmål, og jeg kigger som
sagt på det så snart jeg er færdig med de andre ting jeg er i gang med.

--
PeKaJe

Bender: If it ain't black and white, peck, scratch and bite.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-01-04 22:35

On Fri, 30 Jan 2004 19:37:46 +0100, Michael U. Hove wrote:

> Jeg synes nu ikke mit svar var ubehøvlet...spørgsmålet var derimod

Det var det heller ikke. Det var bare lidt "køvenhavnsk"

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Vito

Dato : 30-01-04 20:21

> Men helt ærligt, PHP sparker ASP's numse til hver en tid, og at køre ASP
> på en Linux maskine, uden MS' COM er som fodbold uden øl, so what's the
> f...... point?!

Jeg skal blot bruge en server der understøtter asp, php, frontpage... Så
hvis du ved hvordan det optimale setup skal se ud så fortæl det gerne. Hvis
du kun kan snakke om at php er bedre end asp... so what's the f......
point?!

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-01-04 20:41

Vito wrote:

> Jeg skal blot bruge en server der understøtter asp, php, frontpage...
> Så hvis du ved hvordan det optimale setup skal se ud så fortæl det
> gerne.

Det rigtige værktøj til jobbet. Hvis ASP support er vigtigt for dig, så
brug IIS på Windows. Der findes også PHP til denne, og jeg er ret
sikker på at Frontpage også er understøttet.

Prøv at spørge videre i en Windows gruppe.

> Hvis du kun kan snakke om at php er bedre end asp... so what's the
> f...... point?!

Mange folk der efterspørger ASP support har egentligt bare brug for
noget lignende. PHP er ikke så fjernt fra ASP, så i de fleste tilfælde
kan de erstatte hinanden. Du har så et specielt krav, fair nok.

--
PeKaJe

Some people live life in the fast lane. You're in oncoming traffic.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 30-01-04 21:21

Vito wrote:

> [...]
> hvis du ved hvordan det optimale setup skal se ud så fortæl det gerne. Hvis
> du kun kan snakke om at php er bedre end asp... so what's the f......

Jeg kan absolut ikke kun snakke om at PHP er bedre end ASP!

Jeg giver dig faktisk vigtig information omkring Chilisoft, nemlig at
produktet ikke eksisterer længere, og min (selvfølgelig) personlige
holdning til ASP kan du så se helt bort fra.

Længere nede i linien står der noget faktuelt igen, nemlig at Chilisoft
(og nu SUN), i sagens natur ikke tilbyder samme COM funktionalitet, som
MS IIS, som ASP/VBSscript/Jscript er udviklet til.

Det lille f... word, der sneg sig ind, var en reflektion over det
faktum, at det altid har overgået min forstand, hvorfor nogen ønskede at
lave en samlet NT/UNIX webserver scripting løsning som ex. Chilisoft.
Styrken i hhv. IIS og Apache, er jo netop, at de scripting teknologier
de respektive web-servere benytter, er udviklet specifikt til netop dem.
MS platform benytter endda properitær COM teknologi, som *NIX
platformene aldrig rigtig kan få fingre i, så derfor again: what's the
f...... point?

Mht. "tonen" i mit indlæg, som åbenbart er faldet nogle for brystet:

Som Peter Jensen ganske rigtigt skriver, kan tonen nogen gange være lidt
hård, specielt i UNIX relaterede grupper. Dette fænomen begrænser sig
ikke kun til nyhedsgrupper, der beskæftiger sig med UNIX, men er et
generelt kendetegn ved miljøet omkring UNIX: Søg først selv svaret, før
du beder om andres tid, og du skal blive belønnet, tag den dovne rute,
og spild folks tid, og du vil blive hånet for din manglende indsats.
Ganske fair vilkår efter min personlige mening...

Jeg synes personligt ikke at mit indlæg var hårdt ell. ubehøvlet, der
findes grupper også i dk.edb regi, der er langt "hårdere". Personligt
vil jeg til enhver tid foretrække et informativt "no-bullshit-answer",
fremfor et "sugarcoated" men mindre oplysende ditto.

/mvh
michael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-04 14:48

Vito wrote:

> Jeg skal blot bruge en server der understøtter asp, php, frontpage... Så
> hvis du ved hvordan det optimale setup skal se ud så fortæl det gerne. Hvis

En Windowsmaskine, med mindre at der er en tidshorisont der tillader at
man samler en masse erfaring med den installation der bliver resultatet
af denne forespørgsel.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"