Problem med harddisk
Fra : kim jensen\(8340\)

Dato : 30-01-04 15:34

Hej gruppe.
Jeg har fået en 6.4Gb harddisk der kører med Linux SuSe.
Jeg vil gerne bruge harddisken som en FAT 32 formateret med Windows .
Med en alm. boot-diskette får jeg beskeden: Drev C : understøtter ikke
format kommandoen.
Sætter jeg harddisken som slave, finder bios den fint; men når jeg åbner
"Denne komputer"
er der kun master harddisken registreret.
Hvad gør jeg?
Hilsen kim

Fra : Svend-Erik Madsen

Dato : 30-01-04 18:05

kim jensen(8340) wrote:

> [...]
> Jeg vil gerne bruge harddisken som en FAT 32 formateret med Windows .
> Med en alm. boot-diskette får jeg beskeden: Drev C : understøtter ikke

Det fremgår ikke hvilket filsystem disken er sat op med, men hvis du har
mulighed for at boote på en linuxcd, og køre fdisk, så skulle det jo være
muligt at slette de(n) nuværende partition(er), og lave en fat istedet.

Har du forresten prøvet at se om din dos fdisk kan slette partitionen, der
er vist et punkt som hedder non dos partitioner i slettemenuen ?
--
/Svend-E
sv-erik@< remove_ >stofanet.dk

Fra : kim jensen\(8340\)

Dato : 30-01-04 17:29

Hej
Når jeg svarer (J) til understøttelse af stor harddisk (over 512mb)
går maskinen i sort.
Hilsen kim

Fra : Kent Friis

Dato : 30-01-04 18:54

Den Fri, 30 Jan 2004 15:33:36 +0100 skrev kim jensen\(8340\):
> [...]
>"Denne komputer"
>er der kun master harddisken registreret.

Som jeg læser dit spørgsmål er spørgsmålet: "Windows kan ikke formatere
min harddisk, hvad gør jeg?", og til det kan jeg kun sige: Prøv at
spørge nogen der har forstand på windows.

Mvh
Kent

Fra : Bedstefar

Dato : 31-01-04 12:03

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser dit spørgsmål er spørgsmålet: "Windows kan ikke formatere
> min harddisk, hvad gør jeg?", og til det kan jeg kun sige: Prøv at
> spørge nogen der har forstand på windows.
hvor den sølle mand vil få det svar an harddisken er formateret under linux,
så prøv at spørge nogen der har forstand på linux
- meget hjælpsomt !

Det kan være bøvlet da ældre windowsversioner ikke har været gode til at
håndtere partitioner lavet af andre systemer.Der er flere muligheder, her er
dem jeg bruger i den situation:
1. starter en instal af linux, hvor jeg fjerner eksisterende partitioner og
afbryder derefter installationen.
2. sætter den i en nyere (-XP) windowsmaskine som disk2 og gor ind i
computeradministration->lager og sletter alle fremmede systemer og
installere en winpartition på alt.
3. finder et bundkort som kan lowlevelformatere.

1. kræver lidt kendskab til opstart af linux
2. er lidt bøvlet men som regel lettest for uerfarne
3. er efterhånden lidt svært at få fat i

og der er sikkert 20 forskellige meget lettere metoder - hvis man altså bare
kender dem.

finn

Fra : Kent Friis

Dato : 31-01-04 12:45

Den Sat, 31 Jan 2004 12:03:03 +0100 skrev Bedstefar:
> [...]
>hvor den sølle mand vil få det svar an harddisken er formateret under linux,
>så prøv at spørge nogen der har forstand på linux

Hvorfor skulle det hjælpe at spørge en der har forstand på linux om
hvordan man får windows til at formatere en harddisk?

>Det kan være bøvlet da ældre windowsversioner ikke har været gode til at
>håndtere partitioner lavet af andre systemer.Der er flere muligheder, her er
>dem jeg bruger i den situation:

Var det så ikke på tide at opgradere til windows 98 eller nyere - windows
98 har ingen problemer med at formatere harddiske med linux-partitioner
på, uden at spørge om lov.

Den er faktisk så god til det, at jeg konsekvent piller IDE-kablet ud
til de diske jeg IKKE vil have formateret, hvis jeg skal røre ved
windows. Jeg skal sg* ikke risikere at miste flere partitioner, bare
fordi windows er utilfreds med sin egen partition.

Mvh
Kent

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-02-04 16:59

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Var det så ikke på tide at opgradere til windows 98 eller nyere - windows
> 98 har ingen problemer med at formatere harddiske med linux-partitioner
> på, uden at spørge om lov.

DOS fdisk (dvs. den der følger med Windows 95 og 98) kan ikke slette
non-FAT partitioner i en udvidet partition - heriblandt NTFS og
ext2/3.

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : Kent Friis

Dato : 02-02-04 17:24

Den Mon, 02 Feb 2004 16:59:25 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>DOS fdisk (dvs. den der følger med Windows 95 og 98) kan ikke slette
>non-FAT partitioner i en udvidet partition - heriblandt NTFS og
>ext2/3.

Det er muligt at fdisk ikke kan, men windows 98 kan sagtens, den har
nemlig gjort det.

Heldigvis var der ikke livsvigtige data på den partition.

Mvh
Kent

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-02-04 00:54

> Det er muligt at fdisk ikke kan, men windows 98 kan sagtens, den har
> nemlig gjort det.

Det skal jeg så ikke kunne sige. Jeg partitionerer altid selv mine
diske manuelt inden installation af Windows for at undgå, at den
piller ved mine partitioner; jeg har aldrig oplevet at Windows har
pillet ved mine Linux-partitioner.

Men nu har jeg selvfølgelig heller ikke installeret Windows 98 på en
dualboot-maskine i *meget* lang tid...

/Rasmus

cat complaints > /dev/null

Fra : Lars Bonde

Dato : 01-02-04 01:40

"kim jensen(8340)" <hanne-kim@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Denne komputer"
> er der kun master harddisken registreret.

Hent det lille program "delpart.exe" (søg på google) Lav en bootdisk og lig
programmet her.
Kør delpart.exe. pas på den rytter op. Den kan også lave en nu mbr.