ACL's og Linux
Fra : JP

Dato : 28-01-04 22:40

Hej Gruppe.

Jeg sidder og rodder lidt med ACL (Access Control Lists) på en Mandrake 9.1,
jeg er løbet ind i et problem, og ved ikke helt om det er mig der har lavet
en fejl,
eller det er et bug i ACL patch'en til EXT3.

Hvad har jeg gjort:
1. Installeret kernel-source-2.4.22-26mdk (Mandrakes source kerne).
2. Hentet og installeret den kombinerede "ea+acl+nfsacl" patch fra
http://acl.bestbits.at/ (selvfølgelig til 2.4.22
3. lavet en "make oldconfig", og tilvalgt ACL understøttelse til ext3, samt
compileret skidtet m.m.
4. Efter genstart, mountet /home med acl optionen ("mount -t ext3 -o acl
/dev/hdaX /home").

Problemet er nu:

Jeg har for sjov i "/home/jp/" lavet en fil kaldt "bamse.txt" ejet af
User/Group root med læse rettighed kun til root,
prøver jeg nu at "cat'e" bamse.txt med brugeren jp, får jeg selvfølgelig
Permission Denied, så hertil er det fint nok.

Det egentlige problem kommer når jeg bruger setfacl, til at sætte læse
rettighed til jp (setfacl -m u:jp:r /home/jp/bamse.txt).
brugeren jp får fint nok læse rettighed og "bamse.txt" kan fint "cat'es",
men åbner jeg den i "vi" for at prøve at se om jeg kan skrive til den,
får jeg natuligvis at vide at filen er Read-Only, men ændre jeg i den og
prøver at gemme den med "wq!", så gemmer den rent faktisk
ændringerne i bamse.txt, og opretter underligt nok en ekstra fil kaldt
"bamse.txt~".

Er der andre der har det problem ? / eller måske en løsning ?

Det kan jo ikke passe at en bruger med læse rettigheder, kan lave ændringer
i filen.

Mvh
JP

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-01-04 22:59

JP wrote:
> Det kan jo ikke passe at en bruger med læse rettigheder, kan lave ændringer
> i filen.

Du har vel stadigvæk skriverettigheder til directoriet /home/jp?

Så rent teknisk skriver du ikke i filen /home/jp/bamse.txt, du
renamer bamse.txt til bamse.txt~ (fordi du har skriverettighed
i /home/jp), og opretter en ny fil bamse.txt (fordi du
har skriverettighed til /home/jp)

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@datamuseum.dk
Dansk Datahistorisk Forening:

Fra : JP

Dato : 29-01-04 10:04

> Så rent teknisk skriver du ikke i filen /home/jp/bamse.txt, du
> renamer bamse.txt til bamse.txt~ (fordi du har skriverettighed
> i /home/jp), og opretter en ny fil bamse.txt (fordi du
> har skriverettighed til /home/jp)

Du har fuldstændig ret, det havde jeg ikke lige tænkt over,
men guderne tillader os at være meget dumme

Det virker fint som det skal.

Tak for hjælpen