NTFS -> USB -> Mandrake 9.2
Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-01-04 17:36

Hvor svært er det at få kontakt med en NTFS-disk i Mandrake over USB?
Nogen der kender en god vejledning eller kan give mig et par stikord.

Jeg er ret grøn hvad linux angår, så det er måske uheldigt at jeg giver
mig selv så svær opgaver til at starte med, men man skal jo starte med
at lære et eller andet sted. :)

På forhånd tak.

--
Lars Stokholm

They come with their weather hanging around them, but can't
knock my door down! - Kate Bush (Get Out of My House)

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 17:49

Lars Stokholm wrote:
> Hvor svært er det at få kontakt med en NTFS-disk i Mandrake over USB?
> Nogen der kender en god vejledning eller kan give mig et par stikord.

Opgaven indeholder 2 i og for sig uafhængige problemer.

1) Hvordan for man kontakt til en harddisk over USB.
Det skulle gerne virke out-of-the-box på MD9.2

2) Hvordan får man Linuxkernen til at forstå NTFS.
Der er eksperimental support for NTFS i de nyeste Linux-kerner. Jeg
mener ikke at det er i Mandrake 9.2's standardkerner. Du er nok nød til
selv at kompilere en kerne og huske at sætte CONFIG_NTFS_FS til "module"
eller "yes".
Nu er NTFS, så vidt jeg husker også et bredt begreb. Der er muligvis
forskelle fra WinNT NTFS til WinXP NTFS, der kan blive afgørende.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 24-01-04 18:49

Den Sat, 24 Jan 2004 17:48:35 +0100 skrev Peter Mogensen:

> [...]
>Nu er NTFS, så vidt jeg husker også et bredt begreb. Der er muligvis
>forskelle fra WinNT NTFS til WinXP NTFS, der kan blive afgørende.

3) Skrivning til NTFS kan man nogen kerne-versioner medføre et smadret
filsystem. Read-only bør ikke kunne ødelægge noget.

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 19:05

Kent Friis wrote:
> 3) Skrivning til NTFS kan man nogen kerne-versioner medføre et smadret
> filsystem. Read-only bør ikke kunne ødelægge noget.

Jep ... korrekt. Det burde også fremgå af hjælpeteksten fra
kernekonfigurationen. Fra kernel 2.6.1:

====
config NTFS_RW
bool "NTFS write support"
depends on NTFS_FS
help
This enables the partial, but safe, write support in the NTFS
driver.

The only supported operation is overwriting existing files,
without
changing the file length. No file or directory creation,
deletion or
renaming is possible. Note only non-resident files can be
written to
so you may find that some very small files (<500 bytes or so)
cannot
be written to.

While we cannot guarantee that it will not damage any data,
we have
so far not received a single report where the driver would have
damaged someones data so we assume it is perfectly safe to use.

Note: While write support is safe in this version (a rewrite
from
scratch of the NTFS support), it should be noted that the old
NTFS
write support, included in Linux 2.5.10 and before (since 1997),
is not safe.

This is currently useful with TopologiLinux. TopologiLinux
is run
on top of any DOS/Microsoft Windows system without
partitioning your
hard disk. Unlike other Linux distributions TopologiLinux
does not
need its own partition. For more information see
<http://topologi-linux.sourceforge.net/>

It is perfectly safe to say N here.
====

Desuden bør man nok læse:
/usr/src/linux/Documentation/filesystems/ntfs.txt

Peter

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-01-04 19:48

In dk.edb.system.unix, Kent Friis wrote:

> [...]

Glimragende.

Øv.

Uha, uha. Hvorfor skal alting i Linux altid handle om at kompilere en
hel masse? :) Kan man ikke bare hente et program der kan læse NTFS?

Det er Windows XP NTFS.

> 3) Skrivning til NTFS kan man nogen kerne-versioner medføre et smadret
> filsystem. Read-only bør ikke kunne ødelægge noget.

Jeg skal kun foretage reads. Antaget at jeg engang får det til at virke,
handler det så bare om at lade være med at gemme ting på disken, eller
skal man slå med tryllestaven og sætte en helt masse rettigheder og alt
sådan noget?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 20:16

Lars Stokholm wrote:
> Uha, uha. Hvorfor skal alting i Linux altid handle om at kompilere en
> hel masse? :)

Det skal de da heller ikke. Men visse ting man kan med Linux er lidt
mere krydrede end dem man ville forsøge med Windows.
Du ville jo f.eks. heller ikke forsøge at læse BeFS med Windows, vel? :)

> Kan man ikke bare hente et program der kan læse NTFS?

Jo - det hedder Windows. :)

Nu er NTFS jo en proprietær udokumenteret ting. De eneste der ikke skal
slås for at implementere det er Microsoft.

> Det er Windows XP NTFS.

Det gør det jo ikke bedre.

> [...]
> handler det så bare om at lade være med at gemme ting på disken, eller
> skal man slå med tryllestaven og sætte en helt masse rettigheder og alt

Så vidt jeg kan læse ud af dokumentationen til Linux 2.6.1, så er det
helt sikkert at anvende NTFS read-only modulet. Du kan ikke komme til at
skrive på disken.

Personligt har jeg dog ikke haft det helt store held med 2.6 og Mandrake
9.2. Det spillede ikke rigtig sammen. Jeg tror nu at det var X Window,
der var ked af den nye kerne. Men det virker rigtig fint på Debian.

Hvis det ikke er akut, ville jeg nok vente lidt og prøve at installer en
af de nye beta'er til Mandrake 10 istedet og så prøve at rekompilere den
kerne, der kommer med der med bare den ene feature (CONFIG_NTFS_ ) slået
til.

Peter

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-01-04 20:54

In dk.edb.system.unix, Peter Mogensen wrote:

> Du ville jo f.eks. heller ikke forsøge at læse BeFS med Windows, vel? :)

Jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke kunne skulle ville det. :) Men det er
nu heller ikke mit problem.

> Det gør det jo ikke bedre.

Næh, men jeg blev "spurgt".

> Så vidt jeg kan læse ud af dokumentationen til Linux 2.6.1, så er det
> helt sikkert at anvende NTFS read-only modulet. Du kan ikke komme til at
> skrive på disken.

Ok. Jeg tror jeg venter en uges tid, så modtager jeg en stak DVD-skiver.
Det må være noget nemmere kan jeg høre. Ærgeligt.

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-01-04 20:22

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> virke, handler det så bare om at lade være med at gemme ting på
> disken, eller skal man slå med tryllestaven og sætte en helt masse

Hvis du mounter manuelt skal du bare huske at kalde 'mount' med '-o ro'.
Mandrake har formentligt et eller andet der mounter automatisk, men det
skal jeg ikke kunne sige hvordan virker.

--
PeKaJe

Many are called, few are chosen. Fewer still get to do the choosing.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-01-04 20:55

In dk.edb.system.unix, Peter Jensen wrote:

> Hvis du mounter manuelt skal du bare huske at kalde 'mount' med '-o ro'.

Tak.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-01-04 22:36

Den 24 Jan 2004 18:47:52 GMT skrev Lars Stokholm:

>Uha, uha. Hvorfor skal alting i Linux altid handle om at kompilere en
>hel masse? :) Kan man ikke bare hente et program der kan læse NTFS?

Det skal det heller ikke, det er bare det nemmeste.

Der er sikkert andre der har compilet modulet, hvis ikke den følger med
din distribution, det er bare et spørgsmål om at finde den til præcis
den kerne du kører med.

mount -o ro

Mvh
Kent

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 26-01-04 21:21

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> Der er eksperimental support for NTFS i de nyeste Linux-kerner. Jeg
> mener ikke at det er i Mandrake 9.2's standardkerner.

Jo det er:

[e5ke@home e5ke]$ uname -a&&mount|grep ntfs
Linux home.e5ke.dk 2.4.22-10mdk #1 Thu Sep 18 12:30:58 CEST 2003 i686
unknown unknown GNU/Linux
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part3 on /mnt/win_e type ntfs
(ro,umask=0,iocharset=iso8859-15)

/Esben

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 24-01-04 22:08

Lars Stokholm wrote :

> Hvor svært er det at få kontakt med en NTFS-disk i Mandrake over USB?

Kender overhovedet ikke Mandrake, men hvis Mandrake kommer med hotplug
burde det være ret ligetil. Noget i denne stil burde kunne klare det.
Som root kører du disse kommandoer:
mkdir /mnt/usb
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/usb

Nu skulle du så gerne kunne se disken under /mnt/usb
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 22:12

Thomas Overgaard wrote:
> mkdir /mnt/usb
> mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/usb
>
> Nu skulle du så gerne kunne se disken under /mnt/usb

Forudsat kernen er compileret med ntfs-understøttelse og ntfs-modules er
loaded hvis det er configureret som modul.

Jeg har ikke checket om MDK9.2 har det sådan, men jeg tvivler.

Peter

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 24-01-04 22:26

Peter Mogensen wrote :

> Forudsat kernen er compileret med ntfs-understøttelse og

Jeg tvivler på at Mandrake har undladt ntfs understøttelse, men det er
meget let at checke:
/sbin/modprobe -l | grep ntfs

> ntfs-modules er loaded hvis det er configureret som modul.

Ok. Den glemte jeg, kør som root:
modprobe ntfs