Linux installation på XP/98 maskine - hvo~
Fra : Jens

Dato : 23-01-04 14:57

Hejsa

Jeg har et system, hvorpå jeg gerne vil have installeret Linux RedHat 9.

1 60GB harddisk, opdelt således:

10Gb Win98
2x25Gb WinXP

Jeg bruger WinXP multiboot for at vælge syste,

Min plan er at opdele Win98 partitionen i 2 dele (Med partition magic - jeg
har data som jeg ikke ønsker slette fra de eksisterende partitioner, derfor
satser jeg på at "splitte" den første partition), så resultatet bliver:

5Gb Linux RedHat 9
5Gb Win98
2x25Gb WinXP

(og vælge opstart mellem OS'erne med en eller anden form for bootmanager.)

Jeg planlægger at installere fra harddisk (har en download af redhat-iso
filer liggende på harddisken), ved alm. installation, altså ved at
"rawrite" relevante img. filer på diskette og så boote op på
installationsdiskette og udføre installationen herfra.

Men jeg kan ikke lige overskue konsekvenserne af det - risikerer jeg ikke
at WinXP's multiboot forsvinder?

Hvad vil være den rigtige fremgangsmåde?

hilsen Jens

Fra : Jens

Dato : 26-01-04 21:28

Jens <jens_e@fjernstofanet.dk> wrote in

> Hvad vil være den rigtige fremgangsmåde?

Hmm ...var der virkelig ingen hjælp at hente? :-/

Jens

Fra : (Per Røn

Dato : 26-01-04 22:43

Jens <jens_e@fjernstofanet.dk> wrote:

> Jens <jens_e@fjernstofanet.dk> wrote in

> Hmm ...var der virkelig ingen hjælp at hente? :-/

Køb et hæfte med en Linux CD-ROM. Der får du vejledning om
installationen. Koster vel en 50-80 kroner.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens

Dato : 26-01-04 23:02

per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid (Per Røn ne) wrote in

> Køb et hæfte med en Linux CD-ROM. Der får du vejledning om
> installationen. Koster vel en 50-80 kroner.

Er det da for svært at svare på her?

Jeg tror jeg vil spare pengene og istedet downloade sidst nye version af
"Friheden til at vælge" på sslug's hjemmeside, skal nok vende tilbage
her, hvis jeg finder svaret dér....og naturligvis samtidig give svaret
her....

PS: Jeg vil lige nævne, at jeg tidligere har rodet lidt med Linux og
fået en multiboot til at spille glimrende sammen med win98, det er dog
tilbage til dengang da RedHat "Cartman" var sidst nye mode. Imidlertid
er min nye situation lidt mere kompliceret idét jeg nu også har WinXP
"at slås med", her har jeg hørt lidt om at der kan være komplikationer
ifb. hvilken bootloader der lægger sig i bios'en, heraf baggrunden for
mit indlæg. Men ok, hvis ingen kan/vil give en præcis vejledning her, så
bruger jeg da bare tiden på læsning/ledning i vejledninger/vildledninger
istedet....

Hilsen Jens

Fra : (Per Røn

Dato : 26-01-04 23:08

Jens <jens_e@fjernstofanet.dk> wrote:

> Er det da for svært at svare på her?

Ja, hvis man ikke har present hvordan man gør.
--
Per Erik Rønne