Små problemer i mandrake 9.2
Fra : Thomas Jansson

Dato : 23-01-04 10:41

Hej alle

Jeg var til installfesten på NBI med sslug her igår, men der blev ikke
rigtigt tid til
fået lavet de problemer jeg havde, så jeg håber i kan hjælpe. Jeg køre
mandrake 9.2 på en thinkpad x30 med 512mb ram.

**Hvordan får jeg lavet rm om så den ikke spørger hver gang jeg prøver at
slette noget om det er iorden. Jeg vil gerne have den bare sletter no
questions asked.
**Når jeg sletter noget i konsol og cursoren kommer helt tilbage til > så
blinker skærmen, jeg bliver sindsyg af det. Hvad gør jeg for at få den
til at stoppe dette.
**Jeg kører gnome og ikonerne på skriveordet er enorme... hvad gør jeg for
at få dem mindre?
**Kan man ændre installationssporget til engelsk. Under installationen kom
jeg til at vælge dansk og nu er alle progammer oversat, hvilket jeg ikke så
gerne vil have. F.eks er nano eller pico på dansk...
**Jeg har en fat32-drev som jeg bruger til dokumenter i windows. Når jeg
åbner dette drev i linux, så virker det som alle filer er eksekverbare (de
er grønnne) i bash. Bør jeg gøre noget ved det og i givet fald hvordan?
Thomas Jansson
** ret min mail før du skriver**

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-04 11:26

Thomas Jansson wrote:
> [...]
> fået lavet de problemer jeg havde, så jeg håber i kan hjælpe. Jeg køre
> mandrake 9.2 på en thinkpad x30 med 512mb ram.

Uh.. sådan en har jo "Fritz chip". Har du bedt om at få udleveret
Endorsement-key ?
http://www.digitalforbruger.dk/Members/erla/1034416761769174804/view
http://www.eff.org/Infra/trusted_computing/20031001_tc.php

> **Hvordan får jeg lavet rm om så den ikke spørger hver gang jeg prøver at
> slette noget om det er iorden. Jeg vil gerne have den bare sletter no
> questions asked.

Et eller andet sted står der noget i stil med
alias rm='rm -i'

Måske i din .bashrc men hvis det er for alle brugere, står det nok i
/etc/profile eller /etc/profile.d/alias.sh

http://www.faqs.org/docs/Linux-mini/Visual-Bell.html

> **Jeg kører gnome og ikonerne på skriveordet er enorme... hvad gør jeg for
> at få dem mindre?

Det ved jeg ikke. Jeg har aldrig rigtig vænnet mig til desktoppen og
ikoner undre Linux. Sjovt nok er det helt naturligt for mig under BeOS.

> **Kan man ændre installationssporget til engelsk. Under installationen kom
> jeg til at vælge dansk og nu er alle progammer oversat, hvilket jeg ikke så
> gerne vil have. F.eks er nano eller pico på dansk...

gætter på at du skal ned og rette i /etc/sysconfig/i18n-etellerandet og
ændre locale til en_US eller noget tilsvarende.
Det er ikke det samme på Debian kan jeg se.

> [...]
> er grønnne) i bash. Bør jeg gøre noget ved det og i givet fald hvordan?

Smag og behag. FAT har ikke nogen "execute bit" så det kan ikke skelne.
Derfor sætter Linux-implementationen alt til at være eksekverbart. Du
kan vælge at mounte din partition uden execute rettigheder, så bliver
alt ikke-eksekverbart, men så kan du jo ikke ikke køre et Linux-program,
der ligger på den partition - hvis du skulle ønske det.

mount -o noexec

.... eller tilføje "noexec" i /etc/fstab under options. (4. kolonne)

Fra : Thomas Jansson

Dato : 23-01-04 12:19

> Uh.. sådan en har jo "Fritz chip". Har du bedt om at få udleveret
> [...]

Det må jeg nok bede dig om at uddybe. Jeg ved ikke helt hvad du taler om?

> Et eller andet sted står der noget i stil med
> alias rm='rm -i'
>
> Måske i din .bashrc men hvis det er for alle brugere, står det nok i
> /etc/profile eller /etc/profile.d/alias.sh

Det stod der noget med i alias.sh. det har jeg udkommenteret nu.

Fandt ud af det ikke sker i KDE, så det ruger jeg istedet.

Fik jeg også ordnet ved at bruge KDE

> gætter på at du skal ned og rette i /etc/sysconfig/i18n-etellerandet og
> ændre locale til en_US eller noget tilsvarende.
> Det er ikke det samme på Debian kan jeg se.

Okay, det er jeg lidt bange for at ændre på før jeg ved hvad jeg laver,
så det vil jeg vente lidt med.

> mount -o noexec
>
> ... eller tilføje "noexec" i /etc/fstab under options. (4. kolonne)

Det har gjort tak!

Jeg har endnu et spørgmål. Det FAT32 drev jeg talte om er det drev som
jeg har sat win xp til at bruge som dokumentmappe. Det kunne være fedt at
få mandrakes dokumentmappe til at også at bruge det drev.

Jeg har allerede lavet et softlink til drevet, men jeg ville gerne have at
"Documents" førte mig direkte over i mit FATdrev, sådan så det f.eks.
også virkede i nogle GUI programmer der henviser til "Documents"? Er jeg
forståelig?

Med venlig hilsen
Thomas Jansson
** ret min email før du skriver **

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-04 13:08

Thomas Jansson wrote:

> Det må jeg nok bede dig om at uddybe. Jeg ved ikke helt hvad du taler om?

Der sidder et kryptomodul på motherboarded. Det indeholder en del
kryptografiske nøgler. En af dem er hemmelig og den har producenten
(IBM) registreret.
Det kan bruges af 3.-part til at verificeret at din maskine har et
godkendt TCPA-module ("trusted computing").
Du kan læse den refererede TCPA-FAQ.

> Jeg har endnu et spørgmål. Det FAT32 drev jeg talte om er det drev som
> jeg har sat win xp til at bruge som dokumentmappe. Det kunne være fedt at
> få mandrakes dokumentmappe til at også at bruge det drev.

Jeg er som sagt ikke den store GUI-anvender på Linux. Men hvis du ved
hvor Mandrakes Documents ligger kan du jo flytte indholdet over på din
FAT32 partition og derefter erstatte den med et symlink til FAT32-mappen.

Peter

Fra : Thomas Jansson

Dato : 23-01-04 14:02

> Jeg er som sagt ikke den store GUI-anvender på Linux. Men hvis du ved
> hvor Mandrakes Documents ligger kan du jo flytte indholdet over på din
> FAT32 partition og derefter erstatte den med et symlink til FAT32-mappen.

Det var jo lige det jeg skulle gøre. Mange tak!

Med venlig hilsen
Thomas Jansson
** ret min mail før du skriver**

Fra : Thomas Jansson

Dato : 23-01-04 14:21

Nu når du har været så venlig, så vil jeg spørger om du viste hvordan
man fik konquor til at starte på google og ikke
"file:/usr/share/doc/HTML/index.html". Jeg har prøvet at sætte den til
at starte på google, men den bliver bare ved at bruge mandrake standart
side?

Thomas Jansson

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-04 14:28

Thomas Jansson wrote:
> [...]
> "file:/usr/share/doc/HTML/index.html". Jeg har prøvet at sætte den til
> at starte på google, men den bliver bare ved at bruge mandrake standart

Hehe... Mozilla kan finde på det samme på Mandrake. De vil jo gerne
promovere deres reklamer. Jeg kan desværre ikke lige teste hvor du
ændrer det. Mine Fonts i KDE-applikationer har åbenbart glemt hvad
Helvetica er og viser en eller anden ulæselig font istedet.

Det må jeg lige have rettet.

Peter

Fra : Martin Thoegersen

Dato : 23-01-04 15:35

Peter Mogensen wrote:

> mount -o noexec
>
> ... eller tilføje "noexec" i /etc/fstab under options. (4. kolonne)

Jeg har samme problem med eksekverbar fat32. Ved mig virker de to
forslag desværre ikke. Hvor ligger problemet?
--
Martin Thøgersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-04 16:27

Martin Thoegersen wrote:
> Jeg har samme problem med eksekverbar fat32. Ved mig virker de to
> forslag desværre ikke. Hvor ligger problemet?

Øhh... det lyder underligt. Kan du poste indholdet af din /etc/fstab ?