Ok... kald mig mads...
Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-01-04 00:04

For et par dage siden postede jeg et indlæg om mit problem med TCP på
linux 2.6.1.
Nogle flinke sjæle gjorde mig opmærksom på at Linux 2.6 som standard har
ECN slået til og nogle servere smider disse pakker væk. Det burde jeg
egentlig have gættet selv da jeg netop havde det samme problem med linux
2.4 i sin tid.

Men! ... Nu har jeg slået ECN fra og sørme om der alligevel ikke er
problemer nogen steder. Jeg kan f.eks. godt se forsiden på
www.politiken.dk, men midtvejs i alle undersider stopper datastrømmen
pludselig.

Jeg troede det var et problem mellem Mozilla og Politiken. Men nu
testede jeg lige:

Det virker fint på min Mandrake 9.2 / Linux 2.4 og Mozilla 1.4

Det virker ikke på min Debian Sarge / Linux 2.6 og Mozilla 1.5

Faktisk virker det ikke engang fra en telnet på Linux 2.6. Output fra

$ telnet www.politiken.dk 80
GET /VisArtikel.iasp?PageID=303708 HTTP/1.1
Host: www.politiken.dk

..
..
..<AREA SHAPE="rect" ALT="Salg & Marketing" COORDS="9,78,116,92"
HREF="http://www.poljob.dk/shared/cv/source/cv_start.hts?nav_to=no_logon,search,simple&search=type(1)+location(dk)+workarea(4,2)+heading(Salg+%26+marketing)+execute"
TARGET="_top">
</MAP></TD>
</TR><TR><TD><font size="-2"><BR></font></TD>
</TR><

..... og der hænger den.

Hvad sker der her ?!?!?!

Peter

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-01-04 01:26

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Det virker fint på min Mandrake 9.2 / Linux 2.4 og Mozilla 1.4
>
> Det virker ikke på min Debian Sarge / Linux 2.6 og Mozilla 1.5

Jeg har lige testet med en Debian Sarge / Linux 2.6, der virker det
uden problemer. Det virker endda også med ECN slået til, så politikens
routere er ikke defekte.

> [...]
> TARGET="_top">
>
> </MAP></TD>
> </TR><TR><TD><font size="-2"><BR></font></TD>

Jeg ville nok kigge på internetforbindelsen, det kunne godt være en
defekt firewall et eller andet sted der tabte en masqueradet
forbindelse. Prøv at overvåg fejlen med ethereal fra 2.6-computeren og
så helt ud til kanten af dit netværk.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 12:07

Kim Hansen wrote:
> Jeg har lige testet med en Debian Sarge / Linux 2.6, der virker det
> uden problemer. Det virker endda også med ECN slået til, så politikens
> routere er ikke defekte.

Hmm... :)

> [...]
> defekt firewall et eller andet sted der tabte en masqueradet
> forbindelse. Prøv at overvåg fejlen med ethereal fra 2.6-computeren og

Tak for tippet. For en, der er vant til at bruge sniffit til at
analysere traffik-data er Ethereal godtnok smaaaaaarrt :)

Det ser ikke ud til at der er problemer med mit netværk. Alt traffik går
fint igennem uden adresse-translateringsproblemer (ville også være
underligt at det skulle have kørt fint i et år og så nu...)

Men derimod ser det ud til at Politikens server på et tidspunkt
beslutter sig for at bilde min maskine ind at der er gået pakker tabt
til den. Ligemeget hvor meget min maskine acknowledger at den skam HAR
fået data, så bliver www.pol.dk ikke tilfreds - og på at tidspunkt
stopper den med at sende mere data (den går vel ud fra at mit vindue er
fuldt).

Jeg tror jeg skal ned og nærlæse alle pakkerne og se hvad det egentlig
er den påstår er tabt. Jeg kunne ikke lige finde den pakke, der klager
over. Det så faktisk ud som om der ingen grund var til at den påstod
noget gik tabt.

Well... Jeg må rode videre. Om ikke andet, så får jeg da lært nogle
marte features ved ethereal. :)

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 13:54

Peter Mogensen wrote:
> [...]
> fået data, så bliver www.pol.dk ikke tilfreds - og på at tidspunkt
> stopper den med at sende mere data (den går vel ud fra at mit vindue er

Ok...
her er hvad jeg er nået frem til.
Til starte med går det fint. Men så springer pol.dk pludselig nogle få
bytes over midt i HTTP-streamen !? (fra Seq 4346 til 4382).. .dem har da
ikke nogen grund til at lave så små pakker ??

Nå, men min maskine bliver stædigt ved med kun at ACK på 4346, mens
pol.dk sender data. Den retransmiterer nogle pakker med senere seq, men
ikke de nødvendige 36 bytes fra 4346 til 4382.

På et tidspunkt slår min firewall mig op i ARP og derefter kommer
endelig en retransmission fra 4346-5714 som straks bliver ACK fra min
maskine med at nu har den op til 12614.

Det fatter pol.dk dog ikke og retransmiterer 4346-5714 to gange begge
gang ACK fra min maskine med 12614.

Derefter kommer der ikke flere pakker.

Man kunne jo godt gætte på at min firewall glemmer masquereringen af
forbindelsen, men 'cat /proc/net/ip_conntrack | grep ESTABLISHED' på
min firewall ser ikke ud til at fejle noger på noget tidspunkt.

*clueless*

Det eneste jeg har at gå efter er at det virker fint fra 2.4 maskiner
placeret samme sted som min 2.6.1 installation.

For god ordens skyld, så er:

#cat /proc/sys/net/ipv4/tcp_ecn
0

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-01-04 16:24

Peter Mogensen skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> maskine med at nu har den op til 12614.
> Det fatter pol.dk dog ikke og retransmiterer 4346-5714 to gange begge

Og du kan reproducere nøjagtigt samme fejl? samme parker der giver
problemer?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 16:58

Ivar Madsen wrote:
> Og du kan reproducere nøjagtigt samme fejl? samme parker der giver
> problemer?

Fuldstændig ens hver gang jeg prøver det samme.
Det er bare et spørgsmål om at gå ind på Politikens hjemmeside og klikke
lidt rundt til der er en side der hænger. Så kan jeg med 100% sikkerhed
reproducere præcis det samme pakkemønster på den URL hver gang.

Jeg kan sagtens hente politikens forside og nogen gange nogle enkelte
undersider, men de fleste URL'er der ikke er forsiden hænger det samme
sted hver gang.

Denne hænger f.eks:

Jeg er lidt i vildrede. Jeg har endda haft dem mistænkt for at lave
noget, der holdt øje med om man nu også hentede deres reklamer og så
stoppe forbindelsen, hvis man ikke gjorde, men jeg har slået alt mit
junk-filtrering fra. ... måden det stopper på ser nu heller ikke særlig
overlagt ud.

Peter

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 26-01-04 01:03

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> ECN slået til og nogle servere smider disse pakker væk. Det burde jeg
> egentlig have gættet selv da jeg netop havde det samme problem med linux

Jeg kan pludselig ikke forbinde til www.comedycentral.com mere.
Det er en Tiscaliforbindelse med en Cisco Soho77 ruter.
ECN er slået fra og det virker hvis jeg bruger Tiscalis proxy.
Det virkede tidligere og det er ikke et 2.6 problem, for det virker heller
ikke med 2.4 nu. Det er heller ikke et browserproblem. Det virker ikke
engang med wget.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard