OKI B4300n printer
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 21-01-04 21:33

Jeg er ny Linux bruger på den nederste stejle learning kurve!
Sidder og leger lidt med Red Hat 9 og Mandrake 9.2.
Har en Oki B4300n Laserprinter (IP adresse på nettet). Den emulerer PCL5e,
PCL6 (og Epson FX, IBM Proprinter).
Hvordan får jeg den til at printe under Linux? Jeg kan fint pinge og se i
web browser.
Begik jeg en fejl ved tidligere ikke at købe den dyrere model med PostScript
emulering også?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 22-01-04 22:00

Lars P. Magnussen wrote:

> [...]
> i web browser.
> Begik jeg en fejl ved tidligere ikke at købe den dyrere model med

Et godt sted at lede efter svar på sådanne spgs. er linuxprinting.org

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-01-04 13:10

On Wed, 21 Jan 2004 21:33:24 +0100, Lars P. Magnussen wrote:

> Sidder og leger lidt med Red Hat 9 og Mandrake 9.2.
> Har en Oki B4300n Laserprinter (IP adresse på nettet). Den emulerer PCL5e,
> PCL6 (og Epson FX, IBM Proprinter).
> Hvordan får jeg den til at printe under Linux?

Hvis du har X kørende på din Mandrake, så start Mandrake Control
Center og tilføj printeren dér. Du bliver så ført igennem en
wizard og det burde være lige ud af landevejen.

--
Stig
E-mail: shj@...

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 28-01-04 11:27

> Hvis du har X kørende på din Mandrake, så start Mandrake Control
> Center og tilføj printeren dér. Du bliver så ført igennem en
> wizard og det burde være lige ud af landevejen.

Det fungerer fint nok, men OKI B4300n printeren er bare ikke i listen og jeg
ved ikke hvilke andre OKI-printere, som evt. ligner. Så da jeg kender HP
4050 fra mit arb.miljø og ved at den kan køre både PostScrip og PCL, valgte
jeg den i stedet, med Lj5gray driveren. Det ser faktisk ud til at virke, med
udskrift af et par testsider og nogle tidligere Word97dokumenter indlæst i
Open Office.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-01-04 02:21

On Wed, 28 Jan 2004 11:26:48 +0100, Lars P. Magnussen wrote:

> Det fungerer fint nok, men OKI B4300n printeren er bare ikke i listen og jeg
> ved ikke hvilke andre OKI-printere, som evt. ligner.

Hvis printeren ikke er i listen, så plejer jeg at vælge den
nærmeste "mindre" model, f.eks. en Oki B4200 (eller hvad der nu
er, kender ikke til Oki's printere) i dit tilfælde.

> Så da jeg kender HP 4050 fra mit arb.miljø og ved at den kan
> køre både PostScrip og PCL, valgte jeg den i stedet

Mmm, men siden din printer ikke kan postscript, så bør du vælge
en printer-type uden postscript - så får du emuleret postscript
af driverne, så du kan hælde .ps filer i printeren uden at få 43
sider med kode ude, når du printer en .ps-fil første gang.

Det virker generelt rigtigt godt (ps emuleringen), når man har
CPU nok, men hvem har ikke det efterhånden - til printjobs,
ihvertfald

--
Stig
E-mail: shj@...