MS Windows
briani 27239
Spejling af diske under XP. hjælp søges
Fra : Michael Pedersen

Dato : 23-01-04 23:42

Jeg har 2 harddiske jeg gerne vil ha til at kører så disk 2 er en kopi af
disk 1. altså spejlet disk 1.

Har lavet begge diske til dynamiske diske. men feltet er stadig nedtonet så
jeg ikke kan vælge det.

Nogle ideer.

Med Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-01-04 01:39

Støtter dit bundkort RAID 0 og sidder kablerne i så fald til den rette
kontroller?

Fra : Steen Wrem

Dato : 24-01-04 18:42

> Støtter dit bundkort RAID 0 og sidder kablerne i så fald til den rette

"Raid 0" er 2 hardiske som kører som een (større hastighed), mens RAID 1
vist er en spejling?

vh SteenW

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-01-04 22:26

Du har helt ret. RAID 0 = Striping og RAID 1 = Mirror.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-01-04 14:40

Michael Pedersen skrev :
> [...]
> disk 1. altså spejlet disk 1.
>
> Har lavet begge diske til dynamiske diske. men feltet er stadig nedtonet

Hvis du tænker på software Raid 0 (mirror) mener jeg ikke at det kan lade
sig gøre i XP, men at du skal have en Server.
Software Raid 1 bør kunne lade sig gøre.

Hvis det er omvendt så er det bare mig der husker forkert!

Jeg vil iøvrigt gerne have et Software Raid 5 program der kan køre under XP
!!!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 14:58

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> så

ved ikke om du kan bruge det jeg brugte maxblast fra maxtor
til en total kopi til min nye harddisk
dette fungerede fint under xp for mig

claus

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-01-04 21:27

claus v skrev :
> "Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> ved ikke om du kan bruge det jeg brugte maxblast fra maxtor
> [...]

Det er ikke lige det Michael vil - hvis jeg læser det ret - men en permanet
to disk løsning, så der er stor data sikkerhed.

MaxBlast, Ghost, DriveImage mm kan lave en kopi af disken. Software Raid 1
tilbyder en total kopi - automatisk!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-01-04 22:21

Du misforstår hvad han er ude efter. At køre med et mirror sikrer imod
data tab ved at der altid skrives det samme til begge diske, fejler
den ene har man så den anden der forhåbentlig stadig virker.
Dit eksempel er en engangsløsning til at udskifte en fungerende HD med
en anden (formentlig større).

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-01-04 21:25

Michael Lund Sørensen skrev :

> Hvis du tænker på software Raid 0 (mirror) mener jeg ikke at det kan lade

Raid 1 (mirror)

> sig gøre i XP, men at du skal have en Server.
> Software Raid 1 bør kunne lade sig gøre.

Raid 0 (stripe)

> Hvis det er omvendt så er det bare mig der husker forkert!
>
> Jeg vil iøvrigt gerne have et Software Raid 5 program der kan køre under
XP
> !!!

Jeg fik lige byttet om på Raid 0 og Raid 1

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-01-04 22:44

Findes allerede i Windows. Ihvertfald i Windows Server 2003.

http://computerperformance.co.uk/w2k3/disaster_recovery_raid.htm#Creating%20RAID%20volumes%20in%20Windows%20Server%202003

Tjekkede lige. Findes også i XP Pro.