MS Windows
briani 27239
XP finder ikke CD-drev nr. 2
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 16-01-04 19:44

Hej,

Jeg har en CD-brænder og et DVD-drev siddende på den samme IDE-kanel - den
ene som Master (brænderen) og den anden som Slave. Det vises også helt
korrekt i BIOS, men inde i XP er det kun Brænderen (master) der er
tilgængelig.

Hvad skyldes det mon?
Det er et halvgammelt DVD-drev (men det funger), har det noget at sige?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 16-01-04 21:20

Det virker hvis jeg lader en CD sidde i når den booter op, så kan jeg se det
i Windows - men hvis jeg først sidder den i når WinXP er loadet funger det
stadig ikke...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Sander

Dato : 17-01-04 09:17

Prøv at gå i Kontrolpanel - system - hardware - enhedshåndtering,
åbn Ide Ata/Atapi-controllere, højreklik på Sekundær Ide-kanal,
(jeg formoder at det er her dit cd-drev sidder) egenskaber, vælg
avancerede indstillinger, og se her hvilken overførselstilstand drevet
kører med, der skulle den gerne stå til "Dma hvis tilgængelig".

Har du prøvet at pille dvd drevet fra og se om det
så virker, og er cd'en jumpet som slave og ikke cable select.
Du kunne også prøve at bytte rundt på dem så cd er master
og dvd slave.

Sander.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 17-01-04 11:22

> Har du prøvet at pille dvd drevet fra og se om det
> så virker, og er cd'en jumpet som slave og ikke cable select.
> Du kunne også prøve at bytte rundt på dem så cd er master
> og dvd slave.

Det virker som sagt, hvis der sidder noget i drevet før Windows Bootes op. O
g det er CD'en der er master og DVDen slave. Under muligheder i
enhedshåndtering står der bare "No Device" under sekundær IDE-kanl, og den
omtalte indstilling er ikke tilgængelig...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 17-01-04 20:00

Hej
Windows har åbenbart ikke opdaget at der er kommet et DVD-drev, så kør
"Tilføj hardware" fra kontrolpanelet.
Det er ikke optimalt at køre både DVD og brænderen over det samme IDE-kabel,
da der ikke kan fåregå en optimal dataoverførsel. Flyt DVD'en over på den
primære som slave og sæt brænderen på den sekundære som master. Hvis du er
heldig løser denne ombytning alene dine problemer.
mvh
Kurt