MS Windows
briani 27239
Adobe Gamma
Fra : Peter Holm

Dato : 14-01-04 12:01

Hejsa
Jeg har forsøgt mig med lidt justeringer i Adobe Gamma, men det er gået helt
galt.
Winxp starter nu hvergang op med en hjemmedefineret profil som ikke er god.
Hvordan får jeg Winxp til igen at starte op med en standard Adobe RGB (1998)
profil.

Mvh
Peter

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-01-04 22:45

Peter Holm skrev:

> Jeg har forsøgt mig med lidt justeringer i Adobe Gamma, men det er
> gået helt galt.

Der er som regel en meget dybdegående vejledning i, hvordan man
bruger Adobe Gamma i manualen til Adobe-programmet. Du kan evt.
også prøve følgende sider:

<http://www.adobe.com/support/techdocs/13252.htm>
<http://www.computer-darkroom.com/ps8-colour/ps8_2.htm>

eller på dansk, hvis du foretrækker det:
<http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf>

> Winxp starter nu hvergang op med en hjemmedefineret profil som
> ikke er god. Hvordan får jeg Winxp til igen at starte op med en
> standard Adobe RGB (1998) profil.

Adobe Gamma skal ikke starte op med Adobe RGB(1998).
Den skal starte op med en farveprofil som beskriver din monitor og
det gør Adobe RGB(1998) ikke. Du kan starte ud med Adobe RGB(1998)
eller måske sRGB. Det er knapt så vigtigt, hvilken profil du starter
med. Det vigtigste er, at du gemmer profilen undet et nyt og unikt
navn når du har fået stillet Adobe Gamma som den skal stå. Du kunne
f.eks. kalde den 'Min Monitor', eller noget i den stil, men lad være
med at overskrive Adobe RGB(1998) eller sRGB, hvis du valgte at
starte med en af disse standardprofiler.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-01-04 15:27

Peter Holm skrev:

> Jeg har forsøgt mig med lidt justeringer i Adobe Gamma, men det er
> gået helt galt.

Det tyder ikke på at du kunne bruge mit svar til ret meget, siden
du ikke har svaret, men jeg ser i en anden gruppe at det er en
TFT-skærm du sidder med. Adobe Gamma er ikke kompatibel med TFT-
skærme.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-01-04 15:32

On Mon, 19 Jan 2004 15:26:52 +0100, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Adobe Gamma er ikke kompatibel med TFT-skærme.

Nå!? Det har jeg ikke opdaget - synes da det gik nogenlunde med at
kalibrere min. Måske selvbedrag ...

--
hilsen pl
Org.asm not found. (A)bort, (R)etry, (F)ake?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-01-04 15:57

Peter Loumann skrev:

[Påstand: Adobe Gamma er ikke kompatibel med TFT-skærme]

> Nå!? Det har jeg ikke opdaget - synes da det gik nogenlunde med at
> kalibrere min. Måske selvbedrag ...

Adobe anbefaler faktisk at man ikke bruger Adobe Gamma til at
justere en TFT-skærm med, for Adobe Gamma er bygget til CRT-skærme.
Man bør indlæse den farveprofil som producenten evt. har leveret
sammen med skærmen i Adobe Gamma (eller man måske har fremstillet
med et andet program som er kompatibelt med TFT-skærme), men man
bør ikke justere på noget som helst i Adobe Gamma, når det er en
TFT-skærm man sidder med, men hvis det virker for dig, så er der
vel igen grund til at ændre på noget. :)

<http://www.adobe.com/support/techdocs/1403e.htm>

Madsen.

Fra : Peter Holm

Dato : 19-01-04 19:10

Thomas Madsen wrote:
> Peter Loumann skrev:
>
> [Påstand: Adobe Gamma er ikke kompatibel med TFT-skærme]

jeg har faktisk forsøgt efter Thomas' anvisninger, men resultatet er ikke
overbevisende. Jeg skifter lidt mellem den oprindelige profil og min
selvkreerede, og overvejer hvad jeg skal sætte mig fast på.
Mit problem er farverne i specielt portrætfotos, hvor huden synes meget GUL
i forhold til når jeg ser de samme fotos på en CRT. Men indtil videre har
jeg ikke kunnet korigere til et fornuftigt resultat.

Sorry for manglende respons Thomas

Mvh
Peter

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-01-04 19:28

On Mon, 19 Jan 2004 19:09:45 +0100, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

>jeg har faktisk forsøgt efter Thomas' anvisninger [...]
>Sorry for manglende respons Thomas

Smukt! Men hvorfor dælen blander du mig ind i det ?

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-01-04 19:18

Peter Holm skrev:

> [...]
> meget GUL i forhold til når jeg ser de samme fotos på en CRT. Men
> indtil videre har jeg ikke kunnet korigere til et fornuftigt

Jeg kan så desværre ikke hjælpe dig med, hvordan du skal stille
Adobe Gamma, når det er en TFT du sidder med, for Adobe Gamma er
som sagt ikke specielt velegnet til formålet. Jeg sidder også
med en TFT som min primære skærm, men bruger ikke Adobe Gamma
til at kalibrere og profilere den med. Jeg bruger i stedet denne:
<http://www.jmthomsen.dk/cms_monitor.asp?section=spyder> (med
OptiCAL software). Jeg opdager i øvrigt, at den nu er nede i en
tredjedel af, hvad jeg gav for den i sin tid. Surt show.

> Sorry for manglende respons Thomas

Det er helt ok. Jeg er vant til det. :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-01-04 19:31

On Mon, 19 Jan 2004 19:17:54 +0100, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg sidder også med en TFT som min primære skærm,

Det er fint at verden flytter sig, og at Madsen endda flytter sig med
den. Man må ha' lov at være overrasket

>Jeg bruger i stedet denne:
><http://www.jmthomsen.dk/cms_monitor.asp?section=spyder> (med
>OptiCAL software). Jeg opdager i øvrigt, at den nu er nede i en
>tredjedel af, hvad jeg gav for den i sin tid. Surt show.

Jow. Men det erstadig en dyr sag for en fattig amatør som mig. Og
dertil formentlig så teknisk, at man skal have højere grafikereksamen
for at bruge den ...

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-01-04 20:43

Peter Loumann skrev:

> Det er fint at verden flytter sig, og at Madsen endda flytter sig
> med den. Man må ha' lov at være overrasket

Ja, det er et mindre mirakel. ;)

[Colorvision Spyder]

> Jow. Men det erstadig en dyr sag for en fattig amatør som mig.

Det er nok et spørgsmål om behov ja.

> Og dertil formentlig så teknisk, at man skal have højere
> grafikereksamen for at bruge den ...

Jeg har nogenlunde kontrol over den uden en højere grafikereksamen,
så det behøver man nødvendigvis ikke at have, men det hjælper måske.

Madsen.