MS Windows
briani 27239
Kan ikke installere XPpro på
Fra : Jan Okholm

Dato : 13-01-04 21:32

Jeg har lige udskiftet mit bundkort og købt en ny harddisk,
og nu kan jeg ikke installere XPpro på den nye konfiguration.

Bundkort ECS L7VTA Rev:1.1 Socket A / KT400
Processorer AMD Athlon Barton XP 2500+ (1833MHz) SocketA/FSB 333MHz
Kølere Xtreme SocA <XP3000MHz HIGH-END
2 * 256 DDR Pc3200 400MHz
Maxtor 120GB Harddisk ATA133 7200rpm (som Master)

(Den gl. disk skal senere være slave)
Maxtor 18GB Harddisk ATA100 5200rpm

På denne i princippet helt ny PC forsøger jeg at
installere XPpro. HD'en er formateret med Maxblast3 til XP
med 4 NTFS partitioner: 24MB+33MB+33MB+33MB.
Når jeg herefter booter fra XPpro-CD'cen stopper systemet
lige efter: "Installationen indlæser filer <windows NT-filsystem
<NTFS>>...". Herefter står den med blikkende cursor i øverste venstre
hjørne på sort skærm.

Jeg har prøvet med forskellige XPpro-CD'er, FAT32, NTFS, én
stor eller flere små partitioner, opgraderet/flashet BIOS
til nyeste rev:1.7F.

Har fra www.bootdisk.com hentet XP's 6 diskette Win XP Setup Boot,
med tilsvarende resultat. Det sidste der sker på disk #5 er
indlæsning af <windows NT-filsystem <NTFS>>...".
Disk #6 begynder en "Please wait..." og så sker der ikke mere!
Altså i princippet samme sted som CD'en.

Min gl. Maxtor disk kører fint som master på det nye bundkort, men blev
dog installeret fra det gl. bundkort m.m. dog med samme XPpro-CD.

Hvordan kommer jeg videre?

Mvh Jan Okholm

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-01-04 00:48

Jeg ville personligt lade XP klare partitionering og formatering af
harddisken. Som bekendt fordærver mange kokke maden.

/jj

Fra : Mikael L

Dato : 14-01-04 12:23

Har du sp1 til xp pro

Fra : eigil Sørensen

Dato : 14-01-04 13:57

prøv at sikre dig at der ikke er fingre på CDen.

Fra : Jan Okholm

Dato : 14-01-04 18:24

Jeg har prøvet at formattere den nye HD via XP på min gl. HD.
Har også prøvet med Partition Magic. Det gør ingen forskel.

I øvrigt gør det ingen forskel hvilken af de to HD'er der sidder i.
Eller slet ingen HD. Boot-sekvencen standser lige med det samme på Disk #6.
Har også afmonteret modem og lydkort, således jeg nu kun har skærmkortet i.
(NVIDIA GeForce 256). Virker stadig ikke.

Og vedr. XP_SP1 har jeg den, og den er installeret på den gl. HD.
/Jan Okholm

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-01-04 18:54

Hvis jeg har set alt i tråden, kan jeg ikke forstå, hvorfor du ikke lader XP
formatere din nye disk direkte. Forklar mig lige fordelen ved fx Partition
Magic?

v.h.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 14-01-04 20:47

Hej Jan
Har du fået det til at virke? eller så prøv dette.
1. Tag din gamle harddisk ud.
2. Sørg for at den nye harddisken sidder på primær IDE som Master. (Undgå
at sætte CD-rom på primær IDE SLAVE medens du kører installationen).
3. Inde i Bios går du ind i menuen "Integrated Peripheral" (award bios), her
slår du UDMA fra for den primære master.
4. Hvis du har lavet de to disketter til partition magic, så start op på dem
og slet alle partitioner på harddisken. Opret så de partitioner du vil have,
gerne med en primær dospartition. Opret ikke NTFS men brug i stedet fat32.
5. Start op med windows CD'en og kør nu installationen som du plejer.
6. Når windows er installeret, og du er sikker på at winXP har helt styr
over computeren, og her skal du specielt lægge mærke til om din harddisk er
rigtigt genkendt i enhedshåndtering, kan du genstarte maskinen.
7. Gå straks ind i bios'en og slå UDMA til igen.
8. Når du kommer ind i windows kan du bruge partition magic til at
konvertere dine drev om til NTFS.
9. Kommer du ikke længere under installationen end du gjorde før, bør du se
dig om efter en anden windows-CD.
mvh
Kurt

PS: Fordelen ved partition magic
Jeg har brugt dette program i mange år og det har aldrig ladet mig i
stikken. Man kan lave partitionerne som man vil, også selv om der er
installeret programmer på harddisken. Du kan konvertere frem og tilbage
mellem FAT- FAT32- FAT og FAT32- NTFS-FAT32 lige som det passer dig stadig
uden at miste eventuelle dataer. Husk at det er en af de mest følsome
operationer du er igang med, så ikke noget med en PC i overgear. Husk på
trods af alt, at tage backup af det vigtigst på din disk.

Fra : Jan Okholm

Dato : 15-01-04 15:14

Hej Kurt

Jeg vil meget gerne afprøve din fremgangsmåde. Men er lidt tvivlende,
da jeg med "Win XP Setup Boot"-disketterne slet ikke når "ud til
harddisken. Forløbet er som nævnt det samme uanset om jeg anvender
gl./ny/ingen harddisk!?

Kan bundkortet have et problem med mit lidt ældre skærmkort? NVIDIA
Geforce 256
Det er det eneste der sidder tilbage.
/Jan Okholm

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 15-01-04 21:20

Mener du at installationen slet ikke starter op hverken med den nye eller
gamle?
Har du IDE-kablerne rigtigt installeret og bruger du kabler med 80-ledere
mod normalt 40?
Har du masteren sat i det midterste stik?
Er disken Jumpet til master
Kan du starte op med din gamle disk? Så start op med begge diske og se om
windows vil godtage din nye disk som disk 2. Hvis den gør det så slet
partitionerne på den ney disk. gå evt. ind i bios og sæt den til "load Fail
Safe Default" OBS kør ikke begge diske på det samme IDE-kabel.
Du skriver at din gamle disk er en 18GB ata 100, jeg synes ikke at
harddiskens størrelse hænger sammen med en ata100 men mere sammen med en
UDMA33 og så har du måske heller ikke et 80-leders-kabel monteret men kun et
40.
Du vil gerne prøve min fremgangsmåde men er tvivlende pga din tidligere
erfaring. Mine indstillinger skulle netop tage højde for at du ikke kører en
optimal installation. Glem dine disketter og prøv at sætte biosen til at
boote direkte fra din CD-rom.
Hvis du kan boote fra din gamle disk men ikke kan boote fra disketterne
kunne der muligvis være en fejl på disketterne da du jo ellers ingen fejl
har.
mvh
Kurt

Fra : Jan Okholm

Dato : 16-01-04 14:59

Hej Kurt
En kort sammenfatning:
Den oprindelige installation på gl. Hd og bundkort var Win98SE. Denne
opgraderede jeg med succes til XPpro+SP1 stadig på gl. bundkort for
1-2 år siden.
Nu udskifter jeg bundkortet og køber ny HD. Men denne konstellation
vil ikke gennemfører XPpro installationen. Standser lige før det blå
"Welcome to Setup" burde komme.
Prøvede derefter med succes at starte op fra gl. HD på nyt bundkort.
Alt ok, ny HD virker også fint som slave. Kopierer systempation fra
gl. til ny HD, og skifter dernæst således ny HD bliver master og gl.
HD bliver slave. Stadig alt ok.
Ønsker herefter at nyinstallere XPpro på de nye HD, da min gl.
installation har et par år bag sig. Og herfra "går det galt" - XP
installationen standser som tidligere nævnt. Boot fra XP's 6-pack
Setup Boot disk standser også samme sted. Og resten fremgår af de
seneste dages korrespondance.

Jeg bruge 80-leder kabel, med HD i yderste stik og jumpet til master.

ikke nå til Win XP's blå "Welcome to Setup" hverken fra XP's "6-pack
Setup Boot disks" eller tilsvarende CD-rom.
/Jan Okholm

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 17-01-04 14:38

Hej Jan
Hvordan har du de to installationer af windows, er det som multiboot?
Når vi taler om NTFS er der en del sikkerhedsregler der gælder. Disse regler
gælder ikke for en fat32, og jeg har en anelse om at det er her problemet
ligger, og det er også derfor at jeg foreslår at du laver dem om til Fat32.
Hvis du allerede har data på din nye disk er det selvfølgelig ikke så nemt.
En af de få programmer der kan lave en sådan konvertering uden at du mister
data er Partition magic. Normalt kan man ikke bare copiere et styresystem
fra en HD til en anden så hvordan har du gjort det?.
Hvis du overvejer at bruge Partition magic, så foreslår jeg at du laver de
to RESQUE-disketter. Således at du kan tage din gamle harddisk ud og bruge
disketterne til at boote på. Lav de nødvendige ændringer med Partition magic
og start windows-installationen fra CD-rom eller dine disketter.
Prøv først evt. at tage din nye HD ud af computeren og prøv så om du kan nå
frem til window's setup-menu. Hvis det lykkes ved du i hvert fald at det er
din nye disk der blokerer. Nu har du vel ikke bios til at beskytte mod
virus, for så skal du slå det fra.
mvh
Kurt

Fra : Jan Okholm

Dato : 17-01-04 23:11

Hej Kurt
Tak for dine mange gode råd og ideer
Pt. er det to helt uafhængige installationer.
Har netop lykkedes med installation af WinME på den nye HD med 6x20GB
FAT32 partitioner. Herefter kører den gl. HD(også FAT32) som slave.
Det går rimeligt, selv om ME ikke er glad for alle mine drivere.
Kopierede herefter XPpro-CD over på ny HD, og forsøgte installation
herfra. Såvel ny-install som upgrade "fryser" når maskinen skal
genstartes. Der sker lige efter "...F6 for SCSI .." osv.

Næste skridt er enten at jonglere rundt med forskellige skærmkort
(ikke afprøvet endnu), eller at kopiere XP-system partitionen fra den
gl.HD over på den nye. Afinstallere alle programmer og dernæst forsøge
upgrade/nyinstall på ny HD.
Kopieringen af partitioner vil jeg forsøge med Partition Magic. Sidste
gang fik jeg hjælp af svoger, der enten brugte PM eller Norton Ghost.
Det videre forløb afhænger af hvor meget tid jeg har i næste uge. Der
her er hårdt for nattesøvnen.
/Jan

Fra : Jan Okholm

Dato : 18-01-04 17:52

Hej igen Kurt

Jeg fik lige et råd omkring BIOS, som fik mig videre.
BIOS i default + [APIC]=[Disabled]. Den sidste gjorde at XP ikke
længere "frøs", og at jeg nu min nyinstallering af XPpro på min 120GB
Maxtor HD.

Tak for hjælpen til alle og håber andre kan have glæde af mine
erfaringer.
Mvh. Jan Okholm

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-01-04 18:49

On 18 Jan 2004 08:52:13 -0800, jan.okholm@mail.dk (Jan Okholm) wrote:

>Hej igen Kurt [...]

>Tak for hjælpen [...]

Hej Jan

Din forkerte citatteknik gør det nærliggende automatisk at ignorere
dine indlæg:

Du skriver 10 linjer og citerer 199 linjer, og det gør du i bunden.
Det er ikke rimeligt. Du bør kun citere det der er nødvendigt for at
forstå dit svar, og som hovedregel kun en person. Du vil gøre de
fleste af os en tjeneste ved at svare under det du citerer.

Læs gerne

Dette er skrevet i en god mening: Det er irriterende for sig hvis
ingen læser dine indlæg. En evt. videre snak om emnet hører ikke
hjemme her, men i

så jeg sætter FUT dertil. Det betyder at svar på dette indlæg
automatisk kommer dér og ikke her.

http://pedalo.dk/thailand/