MS Windows
briani 27239
Genetablere multiboot ?
Fra : Mads M

Dato : 10-01-04 16:04

Hej

Jeg har en PC som kører Windows 98 SE på C drevet
og med Windows XP installeret på drev E:
Igår døde Windows 98 så og jeg blev nødt til at lave
en Format C: og lægge hele 98 ind igen.
På grund af dette virker multiboot nu ikke længere,
så jeg kan ikke vælge at starte Windows XP.

Er der en nem måde at fixe dette på, eller bliver jeg
nu nødt til at formattere E drevet og lægge hele XP
ind igen også ?

På forhånd tak for hjælpen

mvh Mads

Fra : Edmund

Dato : 10-01-04 17:01

Mads M skrev:
> Er der en nem måde at fixe dette på, eller bliver jeg
> nu nødt til at formattere E drevet og lægge hele XP
> ind igen også ?

http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

Du kan også bare starte en XP installation.
Efter kort tid, genstarter installationen, her afbryder du bare ved at
gå ind i Win98(du har kun 3-5 sek.)

Start i Win98, indsæt XP cd, den burde så automatisk starte
installationsprogrammet.
Vælg installer XP
Vælg ny installation (hvis den skulle spørge om opgradering)
indtast kode.
Gå evt ind i advancerede indstillinger og sæt kryd i "jeg vil vælge drev
og partition under installation"
Sig nej til at opgradere drevet
Sig nej til at hente opdaterede installationsfiler.
Så kopierer den nogle installationsfiler(tager ca 10 sek.)
Så genstarter den.

Tryk gentagne gange på pil ned under boot, for bootmenuen bliver kun
vist i 5 sek.
Når du det ikke, kommer du ind i installationsmenuen igen og her vælger
du F3
komputeren genstarter så igen, og du får igen 5 sek. og sådan kan du
blive ved.

I Win98 retter du så i boot.ini på c-drevet

Nu ved jeg så ikke hvor du har dit E-drev, men er det første partition
på disk 2 skal den se sådan ud

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

Har du kun en Harddisk ser den sådan ud
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

Fordi man har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
indholder $ tegn

--
Mvh Edmund

Fra : Mads M

Dato : 10-01-04 17:25

On Sat, 10 Jan 2004 17:01:18 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm
>
>Du kan også bare starte en XP installation.

Hej

Tusind tak for den udførlige beskrivelse.
Den vil jeg straks prøve at følge.

mvh Mads

Fra : Mads M

Dato : 10-01-04 17:42

wrote:

> [...]
>[operating systems]
>multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

Hej

Jeg har lige et enkelt problem med rettelsen i boot.ini

Jeg har 2 harddiske, men XP ligger på E drevet, som jo så
er den anden partition på den primære disk.
Hvordan skal filen så se ud ? For den skal vel ændres lidt
i forhold til det du skrev før, ikke sandt ?

Mine harddiske ser altså ud som følger :

Primære disk :
C: Windows 98
E: Windows XP
F:
G:

Sekundær disk
D:
H:
I:

På forhånd tak

mvh Mads

Fra : Edmund

Dato : 10-01-04 23:26

Mads M skrev:

> [...]
> Hvordan skal filen så se ud ? For den skal vel ændres lidt
> i forhold til det du skrev før, ikke sandt ?

Jep

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Hvis du har XP pro, så fortæl lige om der er noget i min XP home
beskrivelse, der ikke stemmer overens med Pro.

Når nu du får det til at køre, så kan du lave en boot-diskette, så kan
du altid starte XP, selv om Win98 går død.

Lav en fuld formatering af en diskette i XP(skal være XP), overfør NTLDR
og NTDETECT:COM og boot.ini til disketten.
Du kan få adgang til XP via boot på disketten, men ikke til Win98(så
vidt jeg husker)

Tag også en kopi af BOOTSECT.DOS som ligger i roden af C-drevet.
Det er denne fil som kræver alt dette arbejde, så måske du bare kan
kopiere den over på C-drevet næste gang.

Hvis du ikke har et backupprogram til dine windows installationer, kan
du jo forsøge at komme dem i en ZIP fil.
Start Win98 og ZIP din XP.
Start XP og ZIP din 98.
Udelad "System Volume Information" og "RECYCLER" "pagefile" og hvad er
det den hedder"hyperfile"
Virker det, er det jo meget hutigere end at skulle geninstallere, men
denne hjemmestrikkede metode giver jeg absolut ingen garanti på, jeg har
kun prøvet at Zippe en XP fra en anden XP.

--
Mvh Edmund

Fra : Mads M

Dato : 10-01-04 23:44

On Sat, 10 Jan 2004 23:26:26 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

> [...]
>[operating systems]
>multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

Tusind tak. Det virkede bare perfekt.
Nu er alt i den skønneste orden igen. Pyha.

>Hvis du har XP pro, så fortæl lige om der er noget i min XP home
>beskrivelse, der ikke stemmer overens med Pro.

Ja, det er en Pro version, men din beskrivelse passed 100%

>Når nu du får det til at køre, så kan du lave en boot-diskette, så kan
>du altid starte XP, selv om Win98 går død.

OK, det vil jeg gøre.

Endnu engang tusind tak for hjælpen.
Dine instruktioner er printet ud og gemt i arkivet
til næste gang det går galt.

mvh Mads

Fra : Edmund

Dato : 11-01-04 00:21

Mads M skrev:

> Tusind tak. Det virkede bare perfekt.
> Nu er alt i den skønneste orden igen. Pyha.

Har du overvejet det med backup, jeg er pt ved at prøve at Zippe Win98
fra XP.
Men ellers er DriveImage eller Ghost værd at investere i.

> Ja, det er en Pro version, men din beskrivelse passed 100%

Ok, tak for tilbagemeldingen.

> OK, det vil jeg gøre.

Sådan en har jeg haft stor glæde af, når jeg har været for overmodig.

Lav evt denne boot.ini til disketten

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="XP Part2" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP part1" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Man kan lave ting og sager, så PC´en tror at XP ligger på partition 1,
derfor denne linje med "XP part1"
--
Mvh Edmund

Fra : Mads M

Dato : 11-01-04 00:33

On Sun, 11 Jan 2004 00:20:56 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Har du overvejet det med backup, jeg er pt ved at prøve at Zippe Win98
>fra XP.
>Men ellers er DriveImage eller Ghost værd at investere i.

Jeg har tænkt mig at lave en backup så snart jeg har fået
de vigtigste ting installeret. Jeg har allerede Ghost. Den var
på en CD der fulgte med mit bundkort.

>Man kan lave ting og sager, så PC´en tror at XP ligger på partition 1,
>derfor denne linje med "XP part1"

Jeg må tilstå at jeg ikke forstår ret meget af den boot.ini
Hvad forskel gør det om PC'en tror at XP ligger på
partition 1 ?

mvh Mads

Fra : Edmund

Dato : 11-01-04 01:10

Mads M skrev:

> [...]

Ser ud til at virke fint, prøvede dog kun lige at starte Internet
Explorer i 98 efter at jeg havde slette filerne og pakket ZIP filen ud
igen.

> Jeg må tilstå at jeg ikke forstår ret meget af den boot.ini
> Hvad forskel gør det om PC'en tror at XP ligger på
> partition 1 ?

Man kan sagtens have XP på partition 1, men jeg har som i dit tilfælde
haft XP på partition 2, men på et tidspunkt var jeg ved at gendanne
Win98 på partition 1. Denne gendannelse kom jeg til at afbryde, og da
jeg prøvede via XP boot-diskette, var det som om partition 1 var skjult,
og den kunne ikke finde partition 2 som jeg havde sat boot.ini til

XP på første partition på disk(0)
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

XP på anden partition på disk(0)
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

XP på første partition på disk(1)
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

XP på anden partition på disk(1)
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

Disk(0) = primær disk. Sådan hedder det jo i Bios

Hvad de første to betegnelser skal bruges til ved jeg ikke
multi(0)disk(0) ??
--
Mvh Edmund