NetBIOS og TCP/IP...
Fra : Jakob

Dato : 04-02-04 02:01

Hej!

Jeg har en makker som er koblet til internettet via et
kollegienet. (Med en Win2k maskine). Han anvender samtidig
Windows fildeling (NetBIOS) for, på en nem måde, at tilgå en
mappe på en bestemt computer på det interne kollegienet. Hvad er
løsningen hvis man nu VIL anvende Windows fildeling og ikke er
interesseret i at eksponere sig for hele omverden? At have både
NetBEUI og TCP-IP installeret og så sørge for at Fil- og
printerdeling KUN er bundet til NetBEUI? Eller er det ikke nogen
god/sikker løsning?

/Hilsen Jakob

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-02-04 02:53

Jakob <jtonospam@portalen.no> writes:

> [...]
> NetBEUI og TCP-IP installeret og så sørge for at Fil- og
> printerdeling KUN er bundet til NetBEUI? Eller er det ikke nogen

Hvis det er et kollegienet, er der nok en vis chance for, at der
benyttes NAT og/eller firewall. Måske du skulle fortælle om
opsætningen af deres net, hvis du vil have et kvalificeret svar.

/Rasmus

Defense??
What am I to defend??
Am I in war??

Fra : Jakob

Dato : 04-02-04 12:43

Rasmus Bøg Hansen skrev:

>Hvis det er et kollegienet, er der nok en vis chance for, at der
>benyttes NAT og/eller firewall. Måske du skulle fortælle om
>opsætningen af deres net, hvis du vil have et kvalificeret svar.

Okay. Jeg ved ikke så meget om hvordan deres net er sat op..
Troede godt man kunne udtale sig "generelt" om hvordan man mest
hensigtsmæssigt sætter sine netværksindstillinger op, hvis man
gerne vil anvende NetBIOS på den samme computer som man er på
internettet med..
Iøvrigt prøvede han at installere NetBEUI protokollen og
deaktivere NetBIOS over TCP/IP. Det resulterede i at
forbindelsen til lokalnettet røg, med hvilket han mente at han
ikke længere kunne få en liste over computere på lokalnettet i
"Alle computere"...

--
Hilsen Jakob

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-02-04 15:02

> [...]

> hensigtsmæssigt sætter sine netværksindstillinger op, hvis man
> gerne vil anvende NetBIOS på den samme computer som man er på

Det er ganske vanskeligt at udtale sig generelt om, uden at kende
forudsætningerne.

> [...]
> forbindelsen til lokalnettet røg, med hvilket han mente at han
> ikke længere kunne få en liste over computere på lokalnettet i

Naturligvis. Deres lokalnet benytter højst sandsynligt TCP/IP.

/Rasmus

Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.

Fra : Jakob

Dato : 04-02-04 15:22

Rasmus Bøg Hansen skrev:

>Naturligvis. Deres lokalnet benytter højst sandsynligt TCP/IP.

Det gør det nok... Hvis vi forudsætter det, så vil han altså ikke
kunne anvende Windows fildeling uden at have NetBIOS over TCP/IP
aktiveret? Og dermed er der så et stort sikkerhedshul ud mod
internet med mindre de relevante porte er spærret i kollegiets
firewall?

--
Jakob

Fra : Kim

Dato : 04-02-04 16:04

> Det er ganske vanskeligt at udtale sig generelt om, uden at kende
> forudsætningerne.

Men jeg vil nu godt prøve alligevel...

Hvis man er interesseret I at benytte Internet på den samme computer, som
benytter Windows Filedeling er det en *meget* god ide at blokke NetBIOS
protokolen i routeren / firewallen.

Hvis man er på et netværk, hvor man man vil køre windows fildeling med
nogen, men ikke alle på samme net, skal man benytte NTFS (Fil system med
mulighed for sikkerhed modsat FAT32) og sætte adgangsrettigheder på hvem som
må tilgå hvad....

-K