Firewall virker ikke???
Fra : Frank

Dato : 01-02-04 17:35

Hejsa.

Jeg besøgte forleden en side, hvor der var en boks som fortalte mig min
IP-adresse, hvilket styresystem samt browser jeg brugte. Det undrede mig en
del, for jeg kører p.t. BÅDE med NIS 2002 samt ZoneAlarm. Burde disse
oplysninger ikke være skjult? Eller er der noget jeg har glemt i opsætningen
af mine firewalls?

Mvh
Frank

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-04 17:55

"Frank" <not@home.ok> wrote:

>Jeg besøgte forleden en side, hvor der var en boks som fortalte mig min
>IP-adresse, hvilket styresystem samt browser jeg brugte.

Det er en del af HTTP protocollen at serveren modtager oplysninger om
styresystem og browser.

>Det undrede mig en del, for jeg kører p.t. BÅDE med NIS 2002 samt ZoneAlarm.
>Burde disse oplysninger ikke være skjult?

Du går både med livrem og seler Du sku' vel ikke også ha' en
bredbåndsrouter ?!

Anyway: NIS / Zonealarm har ingen virkning i denne sammenhæng.

<mlr>

Fra : Frank

Dato : 01-02-04 18:40

Michael Rasmussen wrote:

> Det er en del af HTTP protocollen at serveren modtager oplysninger om
> styresystem og browser.

Ok.

> Du går både med livrem og seler Du sku' vel ikke også ha' en
> bredbåndsrouter ?!

Nej, ikke endnu Årsagen er såmænd den, at jeg gerne vil af med NIS, og
istedet køre med hhv. en seperat firewall og virusscanner. Har bare ikke
fundet en VS endnu.

Mvh
Frank

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-04 19:10

"Frank" <not@home.ok> wrote:

>Nej, ikke endnu Årsagen er såmænd den, at jeg gerne vil af med NIS, og
>istedet køre med hhv. en seperat firewall og virusscanner. Har bare ikke
>fundet en VS endnu.

Der er mange meninger om den sag, men...

Software løsninger som NIS sluger mange resourcer så jeg foretrækker
klart en bredbåndsrouter.

Jeg har kun en håndfuld porte åbne i router og mener derfor ikke at
ha' behov for en firewall. Men jeg checker ofte HTTP/FTP servernes
logfiler for tegn på uønsket aktivitet.

Virusscanner har jeg heller ikke. Min udbyder viruschecker al mail, og
så bruger jeg iøvrigt Pegasus Mail som ikke afvikler scripts..

Jeg har 7-9-13 endnu ikke haft uønsket besøg - Eller rettere: Jeg har
i hvert ikke opdaget det

<mlr>

Fra : Frank

Dato : 01-02-04 19:49

Michael Rasmussen wrote:

> Software løsninger som NIS sluger mange resourcer så jeg foretrækker
> klart en bredbåndsrouter.

Det er også meningen at jeg på et tidspunkt vil køre med router, men indtil
da... livrem og seler!

Mvh
Frank

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 01-02-04 18:02

On Sun, 01 Feb 2004 17:34:32 +0100, Frank wrote:

> [...]
> oplysninger ikke være skjult? Eller er der noget jeg har glemt i opsætningen

Disse oplysninger sendes automatisk med når du browser rundt på nettet,
det er helt normalt også selvom man kører med firewall.......

--
Mvh.
Kasper Nordal Lund

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 01-02-04 18:08

In article <bvj9qp$o3k$1@sunsite.dk>, Frank wrote:

> [...]
> oplysninger ikke være skjult? Eller er der noget jeg har glemt i opsætningen

Hej, jeg har vaeret nede i banken og det undrer mig at de kunne se
alle mine kontoudtraek. Jeg har ikke fortalt dem noget som helst om
mine kontoudtraek.

Problemet er i ovenstaaende at jeg ikke har forstaaet hvordan et dankort
egentlig fungerer. Du har ikke forstaaet hvad det er at en firewall
kan goere for dig og hvad den medfoerer.

Regel nummer 1: Du kan _aldrig_ skjule din IP-adresse. Bevis: Data skal
paa et eller andet tidspunkt tilbage til dig. Det kraever, for at
routing kan foregaa, i sagens natur at du angiver en IP adresse som
data skal tilbage til. Intet magisk i det.

Styresystemsinformation kan man traekke paa flere maader. Passiv OS
fingerprinting og kiggen ind i protokoller som allerede naevnt.

Browseren fortaeller selv hvad den er. Det kan man godt snyde med, men
hvorfor hulen vil du dog det?

Jeg tror det er et udtryk for at vaere godt og grundigt paranoid. Hvis
du ikke er tilfreds med det, saa maa du lade vaere med at benytte
internettet.

--
j.

Fra : Frank

Dato : 01-02-04 18:38

Jesper Louis Andersen wrote:

> [...]
> routing kan foregaa, i sagens natur at du angiver en IP adresse som
> data skal tilbage til. Intet magisk i det.

Ok, fint. Jeg havde bare fået indtryk af, at en firewall bl.a. kunne skjule
ens IP-adresse.

> Jeg tror det er et udtryk for at vaere godt og grundigt paranoid. Hvis
> du ikke er tilfreds med det, saa maa du lade vaere med at benytte
> internettet.

Så så... det var skam bare et simpelt spørgsmål, ikke?

Mvh
Frank

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 01-02-04 20:37

In article <bvjdhg$ar0$1@sunsite.dk>, Frank wrote:

> Ok, fint. Jeg havde bare fået indtryk af, at en firewall bl.a. kunne skjule
> ens IP-adresse.

Det er ikke generelt muligt. Man kan lave forskellige forsoeg paa at
skjule eksistensen af en computer paa en given IP-adresse ved
eksempeltvist at blokere specifikke ICMP-pakker. Der er desvaerre en
raekke dokumenter derude der ikke er specifikke nok om hvad man kan og
ikke kan i den her forbindelse.

--
j.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-02-04 22:10

In article <bvjdhg$ar0$1@sunsite.dk>, Frank wrote:
> Ok, fint. Jeg havde bare fået indtryk af, at en firewall bl.a. kunne skjule
> ens IP-adresse.

Det kan den også, men den kan ikke skjule sin egen adresse.

Den kan også skjule hvilken browser du har, men
dette kræver den arbejder på applikationslaget.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Leif Poulsen

Dato : 02-02-04 19:35

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Den kan også skjule hvilken browser du har, men
> dette kræver den arbejder på applikationslaget.

De meget paranoide låner vel naboens tådløse forbindelse og browser igennem
et par proxyer inden de gør noget på nettet.

Mvh
Leif

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-02-04 21:53

Leif Poulsen wrote:

> De meget paranoide låner vel naboens tådløse forbindelse

Så naboen kan overvåge alt man foretager sig?

/* Would you like fries with that? */

Fra : SA

Dato : 03-02-04 09:12

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message

> Så naboen kan overvåge alt man foretager sig?

hvis man kan benytte naboens trådløse forbindelse, så er der nok meget stor
sansynlighed for at naboen ikke opdager det!!!

/SA

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-02-04 09:37

> hvis man kan benytte naboens trådløse forbindelse, så er der nok meget stor
> sansynlighed for at naboen ikke opdager det!!!

Lamperne på AP blinker når det "ikke" er i brug.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : SA

Dato : 03-02-04 09:48

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in message

> Lamperne på AP blinker når det "ikke" er i brug.

Du ved helt sikkert meget mere om trådløs netværk end jeg gør(jeg benytter
det ikke selv, så jeg aner ikke hvad AP betyder), men med mit kendskab til
PC brugere i almindelighed, så vil mange PC brugere ikke opdage sådan en
ubuden gæst, om vedkommende så sparkede dem i rø..n!

/SA

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-02-04 10:53

In article <401f6043$0$1600$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, SA wrote:

> Du ved helt sikkert meget mere om trådløs netværk end jeg gør(jeg benytter
> det ikke selv, så jeg aner ikke hvad AP betyder), men med mit kendskab til

AP - Access Point...det punkt klienterne får deres adgang til netværket.

Dette er typisk blot en boks med: et trådløst kort i, en antenne,
noget administrations software og nogle lamper der blinker når det
bliver brugt.

> PC brugere i almindelighed, så vil mange PC brugere ikke opdage sådan en
> ubuden gæst, om vedkommende så sparkede dem i rø..n!

Hvis du har en kasse stående som blinker når du ikke bruger den,
hvad ville du så tænke?

Endvidere gætter jeg på at folk er lidt mere opmærksomme efter
Station 2 i går.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kristian Thy

Dato : 03-02-04 11:06

Christian E. Lysel uttered:
> Hvis du har en kasse stående som blinker når du ikke bruger den,
> hvad ville du så tænke?

"Ooh, blinkenlights!"

Min LAN-hub blinker dog en del selvom "ingen" bruger den...

> Endvidere gætter jeg på at folk er lidt mere opmærksomme efter
> Station 2 i går.

Hvad var det om? Flere doggiestyle-skandaler eller hur?

\\kristian
--
Dyslexics of the world, untie!

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-02-04 11:33

In article <bvnrq1$trtki$1@ID-157676.news.uni-berlin.de>, Kristian Thy wrote:
> "Ooh, blinkenlights!"
>
> Min LAN-hub blinker dog en del selvom "ingen" bruger den...

Hvis dine trådløse klienter er slukket generere de ikke trafik.

> Hvad var det om? Flere doggiestyle-skandaler eller hur?

Lidt ala http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2248012/

Jagtvej, kører i 5 min, finde 80 AP.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : SA

Dato : 03-02-04 11:47

> [...]
> bliver brugt.

> Hvis du har en kasse stående som blinker når du ikke bruger den,

Ja, JEG ville undre mig, men der er desværre alt for mange der ikke har
nogen nogen indsigt i udstyret, som har den 'vanlige' indstilling.... "at
sådan skal den nok gøre!"

Jeg har set eksempler på, at et antivirus program ikke var blevet opdateret
i 1 år, og når man så spørger om hvorfor, er svaret "Jamen, jeg har jo et
antivirus program installeret!?". Så står man jo der og undrer sig lidt
Men egentlig kan man ikke sige noget til det, idet det mange gange bunder i
dårlig rådgivning fra salgstedets side. Sælgeren siger "Se, så får du også
et antivirus program med, så får du ikke virus på din maskine"....alle er
glade og lykkelige ..... næste kunde!!!!!

> Endvidere gætter jeg på at folk er lidt mere opmærksomme efter
> Station 2 i går.

Jeg så desværre ikke det omtalte program. Men det viser sig jo desværre
ofte, at når stormen har lagt sig, så er er alt jo godt igen, ikk´

/SA