Kodeord på Navigator regnskab
Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-01-04 14:58

Jeg er blevet kontaktet af en revisor, som skal afslutte regnskabet for
et dødsbo. Desværre er bogføringen foretaget i en gammel Navigator 3,53
- og der er lagt kodeord på regnskabet.

Det ser dog ikke ud til, at data-filen er krypteret. Kender nogen en
metode til at eksportere data uden kodeordet, bryde kodeordet, ændre
kodeordet (uden at kende det gamle) - eller noget andet, der kan trylle
bogføringen frem?

Alle idéer modtages.

M.v.h.

Jonathan

p.s. Bemærk x-post.

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael AKA Slowhand

Dato : 21-01-04 05:19

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant

Jeg går ud fra det er en dosversion?
Tag evt. en rå backup før du piller.. så kig i filerne..!
Det er ikke bare et låst årsregnskab?
I de fleste regnskabsprogrammer af den art kan man flytte filerne som
indeholder saldo på div konti mv.
Det kan være du kan prøve at flytte dem over på en ny installation af
Navision uden kode.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-01-04 17:11

Michael AKA Slowhand wrote:

> Jeg går ud fra det er en dosversion?

Ja.

> Tag evt. en rå backup før du piller.. så kig i filerne..!

Er gjort (som det første)!

> Det er ikke bare et låst årsregnskab?

Nej, årsregnskabet er ikke afsluttet - der er kodeord for at få
adgang til selve bogføringen.

> I de fleste regnskabsprogrammer af den art kan man flytte filerne som
> indeholder saldo på div konti mv.

Alt ligger tilsyneladende i én stor database-fil (som dog ikke ser ud
til at være krypteret).

> Det kan være du kan prøve at flytte dem over på en ny installation af
> Navision uden kode.

Jeg har eksperimenteret lidt med det, men vil evt. kigge på, om jeg
kan "flytte" et kodeord fra en datafil til en anden.

Du skal i hvert fald have tak for dine input.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Per Thomsen

Dato : 26-01-04 09:02

> Jeg har eksperimenteret lidt med det, men vil evt. kigge på, om jeg
> kan "flytte" et kodeord fra en datafil til en anden.
>
> Du skal i hvert fald have tak for dine input.

Jeg syntes Michaels forslag lydder godt. Jeg tror den bedste måde at gøre
det på er følgende:

Backup (har du gjort)
Lav nyinstallation
Kopier datafilen over i nyinstallationen.

Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-01-04 14:22

Per Thomsen wrote:

> [...]
>
> Backup (har du gjort)
> Lav nyinstallation
> Kopier datafilen over i nyinstallationen.

Det ser desværre ud til, at kodeordet ligger i datafilen. Jeg kan
komme ind i opsætningen og vælge datafil, men så snart jeg vælger den
rigtige datafil, skal jeg angive kodeord for at komme ind i regnskabet. ;-(

Jeg har ikke de originale installationsdisketter (kunne måske
skaffes), men der ligger også en test-installation uden kodeord på maskinen.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Johnt

Dato : 27-01-04 01:16

Jeg mener at http://www.munk-it.dk/ har en del gamle Navigator / Navision
konsulenter ansat.

Så hvis andet ikke lykkes så prøv at kontakte dem

Hilsen

René

Fra : Per Thomsen

Dato : 27-01-04 08:55

> Det ser desværre ud til, at kodeordet ligger i datafilen. Jeg kan
> komme ind i opsætningen og vælge datafil, men så snart jeg vælger den
> rigtige datafil, skal jeg angive kodeord for at komme ind i regnskabet.
;-(

Det var det jeg frygtede. Du må nok, som Johnt, skriver prøve at kontakte
f.eks Munk IT.

Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-01-04 00:22

Jonathan Stein wrote:

> Alle idéer modtages.

Tak for jeres forslag - også dem jeg fik pr. e-mail.

Formentlig bliver det billigere at foretage bogføringen igen. Teknisk
set lidt ærgeligt, men i sidste ende skal nogen jo betale for det.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 21-02-04 02:40

Selvom løsningen er lidt sen så er den her:

Kontakt Navision, der mod betaling udsteder en midlertidig kode (kan bruges
en gang). Den tastes ind på en speciel måde - kan ikke lige huske hvordan,
men det er noget med at trykke CTRL + et eller andet (eller var det ALT +
....), så åbnes et særligt vindue til indtastning af den midlertidige kode.

Men de tager sig godt betalt - så vidt jeg husker et par tusind for den.
Eneste hurdle er, at de måske ikke vil yde den "support" mere, da supporten
på den gamle Navision dos ophørte 31/12 2003.

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : Christer Østergaard

Dato : 26-02-04 23:38

Prøv evt., som sidste indsats, at skrive "password" i passwordet ... den vil
holde mange steder, og måske er du heldig ;)

Mvh.
Christer