Dial-up networking ?
Fra : Mette Andersen

Dato : 17-01-04 18:32

Hejsa

Er ved at konfigurere min gamle fars win2000 PC med analog dial-up til ISP.
Det er en ældre 300MHz med 64RAM, så der er grænser for hvad den kan tygge
igennem. Jeg har installeret samtlige MS patches og øvrige
softwareopdateringer samt realtime virusscanner.
Har lukket unødvendige internetservere og services. Bør man også
afinstallere filesharing komponenten og/eller lukke netBIOS portene 137-139
?
Er en firewall nødvendig ?
Hvad bør man ellers gøre på en PC som betjenes af en gammel mand der ikke
forstår sig på firewall dialoger ?

Takker for svar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-01-04 19:25

Mette Andersen skrev:

>Har lukket unødvendige internetservere og services. Bør man også
>afinstallere filesharing komponenten og/eller lukke netBIOS portene 137-139
>?

Begge dele.

>Er en firewall nødvendig ?

Ikke hvis du får lukket al uønsket netaktivitet. "Netstat -a"
skal give en tom udskrift når man ikke selv har benyttet en
netforbindelse.

>Hvad bør man ellers gøre på en PC som betjenes af en gammel mand der ikke
>forstår sig på firewall dialoger ?

Lære ham ikke at åbne mails med vedhæftede filer, samt undlade at
installere AV-programmer (hvis han har lært det første).

--
Bertel

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 18-01-04 01:02

Mette Andersen skrev:

> Har lukket unødvendige internetservere og services. Bør man også
> afinstallere filesharing komponenten og/eller lukke netBIOS portene
> 137-139 ?

Ja, hvis de ikke skal bruges.

Læs eventuelt hvordan du kan lukke for stort set alt:

http://www.hsc.fr/ressources/breves/min_srv_res_win.en.html.en

> Er en firewall nødvendig ?

Nej. Hvis du har meget tid, kunne du opsætte det indbyggede filter:

http://www.hsc.fr/ressources/outils/pktfilter/index.html.en

> Hvad bør man ellers gøre på en PC som betjenes af en gammel mand der
> ikke forstår sig på firewall dialoger ?

Læse OSSen for gruppen, især afsnittet om brugeropførsel:

http://a.area51.dk/sikkerhed/brugere

og om opsætning af Windows 2000:

http://a.area51.dk/sikkerhed/w2k_workstation