Med FontDialog og INI file væges Font.Styl~
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 05-02-04 07:21

Med FontDialog komponenten forsøger jeg,
at valge mellem forskellige Font.Style.
Og hente og gemme opsætning i INI file.

Memo1.Font.Style := [];
Memo1.Font.Style := [fsBold];
Memo1.Font.Style := [fsItalic];
Memo1.Font.Style := [fsBold, fsItalic];

Men får følgende fejlmeddelse:

[Error] Unit1.pas(226): Incompatible types: 'TFontStyles' and 'TCaption'

Se linje med fejlen *************

procedure TForm1.btnFontStylesClick(Sender: TObject);
var
FontStyle : Integer;
MyINI: TINIFile;
begin
FontDialog1.Execute;
FontStyle := FontStylesToInteger(FontDialog1.Font.Style);
MyINI := TINIFile.Create(PathToINIFile);

{Font Style}
//procedure WriteString(const Section, Ident, Value: String);
MyINI.WriteInteger('MinSektion', 'FontStyle', 0);

//function ReadString(const Section, Ident, Default: String): String;
Edit3.Text := MyINI.ReadString('MinSektion', 'FontStyle', 'Ikke fundet');

Memo1.Font.Style := Edit3.Text; ********* Her er fejlmeddelsen
end;

Mine Functioner, som jeg har forsøgt med.

function FontStylesToInteger(const Value : TFontStyles) : Integer;
begin
Result := pInteger(pFontStyles(@Value))^;
end;

function IntegerToFontStyles(const Value : Integer) : TFontStyles;
begin
Result := pFontStyles(pInteger(@Value))^;
end;

Håber du vil hjælpe med, at få proceduret til at virke!
Monie Jacobsen

My mail adress is
monie at sunwind dot dk

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 05-02-04 12:05

"Monie Jacobsen" <post@sunwind.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men får følgende fejlmeddelse:
>
> [Error] Unit1.pas(226): Incompatible types: 'TFontStyles' and 'TCaption'

(...)
> [...]
> Result := pFontStyles(pInteger(@Value))^;
> end;
>
> Håber du vil hjælpe med, at få proceduret til at virke!

TFontStyle er jo et set, så jeg vil foreslå at oversætte settet til en
string og vice versa med delphi's typeinfo metoder GetEnumName/GetEnumValue,
f.eks

str:=GetEnumName(TypeInfo(TFontStyle),int(fsBold));

og omvendt

memo1.font.style:=memo1.font.style+GetEnumValue(TypeInfo(TFontStyle),'fsBold
');

Det burde være en masse eksempler på nettet - jeg ville gerne lave et
rigtigt eksempel men har ikke delphi installeret på den computer jeg sidder
ved pt...

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 05-02-04 14:18

Tak David A. D. Konrad

Dit forslag, vil jeg lige arbejde med.
Jeg er nemlig ude i noget, jeg aldrig har arbejde med.

Rigtig mange tak for dit Tips

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 05-02-04 15:50

Til David A. D. Konrad

Har forsøgt meget, men det lykkes mig ikke, at få det til at fungerer.

Får fejlmeddelserne:
[Error] Unit1.pas(233): Incompatible types
[Error] Unit1.pas(235): Incompatible types

Har husket: uses TypInfo

Du skrev: "jeg ville gerne lave et rigtigt eksempel " Dette vil jeg blive
meget glad for.

Målsætning:
Med FontDialog komponenten, at valge mellem forskellige:
1: Font Name.
2: Font Size
3: Font Style
4. Font Color.

Gemme de valgte Font'e opsætning i INI file,
for så sener nå programmet starter op igen, henter dem ind.

Dette vandt jeg ved søgning på Google.

Function StyleToString( styles: TFontStyles ): String;
var
style: TFontStyle;
Begin
Result := '[';
For style := Low(style) To High(style) Do Begin
If style IN styles Then Begin
If Length(result) > 1 Then
result := result + ',';
result := result + GetEnumname( typeInfo(TFontStyle), Ord(style));
End; { If }
End; { For }
Result := Result + ']';
End; { StyleToString }

Function StringToStyle( S: String ): TFontStyles;
Var
sl : TStringlist;
style: TfontStyle;
i : Integer;
Begin
Result := [];
If Length(S) < 2 Then Exit;

If S[1] = '[' Then
Delete(S, 1, 1);
If S[Length(S)] = ']' Then
Delete(S, Length(S), 1);
If Length(S) = 0 Then Exit;

sl:= TStringlist.Create;
try
sl.commatext := S;
For i := 0 To sl.Count-1 Do Begin
try
style := TFontStyle( GetEnumValue( Typeinfo(TFontStyle), sl[i] ));
Include( Result, style );
except
end;
End; { For }