kommando til DNS lookup
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-04 16:47

Hej

hvordan går man i et dosvindue, hvis man vil have IP´en adressen ved at
spørge en DNS server? jeg skal nemlig havde fundet ud af noget lort.. Da min
bærbare fint finder en side, men på min staionære går det ikke igennem.. for
en forkert IP.. og tilsyneladende viser en ipconfig /all at de bruger samme
dns server.. det går også igennem den samme router.

Så havde tænkt mig at se hvad min router svarer og de forskellige dns
servere hos tele2

Fra : Martin Djernæs

Dato : 03-02-04 16:57

Hej,

> hvordan går man i et dosvindue, hvis man vil have IP´en adressen ved at
> spørge en DNS server?

"ping navn.dom" vil vise hvilken IP navn.dom bliver omsat til.

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-04 17:15

"Martin Djernæs" <martin@djernaes.dk.del> wrote in message
Hej,

> hvordan går man i et dosvindue, hvis man vil have IP´en adressen ved at
> spørge en DNS server?

"ping navn.dom" vil vise hvilken IP navn.dom bliver omsat til.

Jeg kan godt fidne ud af at pinge og se hvilken IP.. men kan ikke se hvilken
DNS server der giver mig denne IP.. derfor vil jeg se hvilken DNS server der
giver mig den rigtige..

Fx noget i retning af:

DNSlookup ns.uni2.dk - domain

Ved bare ikke lige hvad den heder.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-04 17:23

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Fx noget i retning af:
>
> DNSlookup ns.uni2.dk - domain

Eller et program der kan gøre det...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-02-04 17:23

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> dns server.. det går også igennem den samme router.
>
> Så havde tænkt mig at se hvad min router svarer og de forskellige dns

# nslookup
> server
Default server: 195.41.46.78
Address: 195.41.46.78#53

(fra en Linuxboks, men Windows nslookup fungerer på nogenlunde samme måde).

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-04 17:34

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> (fra en Linuxboks, men Windows nslookup fungerer på nogenlunde samme
måde).

Okay mange tak..

Fatter bare ikke lige hvorfor jeg for så mange svar tilbage.. så er det vel
klart det ikke virker:

C:\Documents and Settings\Bjarke Hansen>nslookup astalavista.box.sk
129.142.7.10
1
Server: ns2.get2net.dk
Address: 129.142.7.101

Non-authoritative answer:
Name: astalavista.box.sk
Addresses: 66.250.54.212, 66.250.54.213, 66.250.54.214, 69.31.81.52
69.31.81.54, 69.31.81.55, 69.31.81.58, 66.250.54.211

Og det er kun den sidste der er den rigtige.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-02-04 18:53

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Fatter bare ikke lige hvorfor jeg for så mange svar tilbage.. så er det vel
>klart det ikke virker:

Hvad er det som ikke virker?

> [...]
> 69.31.81.54, 69.31.81.55, 69.31.81.58, 66.250.54.211
>
>Og det er kun den sidste der er den rigtige.

Hvad mener du med "den rigtige"? Læs lidt om DNS round robin før du
svarer.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-04 19:14

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message

> Hvad mener du med "den rigtige"? Læs lidt om DNS round robin før du
> svarer.

det har jeg godtnok ikke hørt før... Men kan set det er noget med flere
servere for samme domain...

Men som sagt når jeg taster fx astalavista.box.sk i min browser finder den
ikke siden... og når jeg pinger den, for jeg en forkert ip der ikke er til
at tilgå.. og hvis jeg finder en ip jeg kan tilgå virker siden stadig ikke,
da den måde den er programeret på, igen bruger astalavista når man trykker
på et link

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-02-04 19:29

> [...]
>da den måde den er programeret på, igen bruger astalavista når man trykker

Jeg kan ikke finde hoved eller hale i det du skriver. Det er komplet
sort snak.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Djernæs

Dato : 03-02-04 20:51

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> da den måde den er programeret på, igen bruger astalavista når man trykker

Kort sagt. Astalavista giver dig en håndfuld adresser for domainet, men
ikke alle fungere. Kontakt Astalavista for at høre hvorfor deres system
ikke er sat rigtigt op.

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-04 21:01

Bjarke Hansen wrote:
> [...]

Kort sagt. Astalavista giver dig en håndfuld adresser for domainet, men
ikke alle fungere. Kontakt Astalavista for at høre hvorfor deres system

Er det ikke dns serveren der opdatere disse adresser da? og det kan jo være
at altavista ændrer tæmmelig ofte deres IP adresser, måske fordi deres lidt
ulovlige sysnpunkter. Men min Windows ME maskine har kunne tilgå siden hele
tiden.. men har ikke virket på min windows XP i langt tid.. når den nu
stilles over for en masse adresser, så burde den vel prøve den første der
virker? tænkte det var DNS halløj der var sat forkert op... måske noget
cache eller noget som gemmer for langt tid?? der er sku så mange settings i
XP, og routeren kan man også sætte dns adresser op, hvis man ikke synes om
dem man for tildelt via DHCP.. men har snart prøvet en del kombinationer.
jeg har nemlig haft en del med forskellige sites.. men det var nok relateret
til tele2.

Fra : Martin Djernæs

Dato : 03-02-04 21:54

Bjarke Hansen wrote:
> stilles over for en masse adresser, så burde den vel prøve den første der
> virker? tænkte det var DNS halløj der var sat forkert op... måske noget

Det er op til dit system/program at bestemme hvad den vil. Prøv at smide
en WinDump på dit netværk og se efter om den prøver at åbne flere
forbindelser til port 80 .. eller bare en inden den giver op. Jeg ville
ikke være overrasket hvis MS bare vælger en og smider resten væk.

Martin

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-02-04 22:07

Martin Djernæs <martin@djernaes.dk.del> wrote:

>Jeg ville
>ikke være overrasket hvis MS bare vælger en og smider resten væk.

Serveren roterer "listen" mellem svar. Klienten tager første adresse
og ignorerer resten.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Djernæs

Dato : 03-02-04 22:53

Hej,

Lars Kim Lund wrote:

> Serveren roterer "listen" mellem svar. Klienten tager første adresse
> og ignorerer resten.

Ja men de fleste applikationer cacher dns lookup'et så den ikke behøver
at gøre det igen inden den henter den næste fil fra samme server.

Martin

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-02-04 23:09

>Ja men de fleste applikationer cacher dns lookup'et så den ikke behøver
>at gøre det igen inden den henter den næste fil fra samme server.

Men den vælger ikke en tilfældig - den vælger den første i
adresse-sættet som DNS serveren returnerer (eller som er cachet).

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Baggesen

Dato : 03-02-04 23:27

Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk> wrote:
> Men den vælger ikke en tilfældig - den vælger den første i
> adresse-sættet som DNS serveren returnerer (eller som er cachet).

Der findes også intelligente applikationer der prøver alle adresser
efter tur ...

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Martin Djernæs

Dato : 04-02-04 00:22

Niels Baggesen wrote:
> Der findes også intelligente applikationer der prøver alle adresser
> efter tur ...

Pointen er netop, som du siger, at det er op til applikationen at
bestemme hvordan den vil håndtere en list af adresser. Jo det er sikkert
rigtigt at mange/nogle tager den første, men det kan vi jo ikke (altid)
vide.

Martin

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 04-02-04 01:04

> [...]

>Ja men de fleste applikationer cacher dns lookup'et så den ikke behøver
>at gøre det igen inden den henter den næste fil fra samme server.

Ja, og visse tåbelige Windowsversioner (fx den Win2000 jeg sidder
ved nu) cacher resultatet og glemmer at rotere listen hver gang
den bliver brugt. Så round-robin virker ikke rigtig med de
Windowsversioner.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-04 23:42

On Tue, 03 Feb 2004 22:06:42 +0100, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Serveren roterer "listen" mellem svar. Klienten tager første adresse
> og ignorerer resten.

Ikke-alt-for-dumme klienter prøver den første, og hvis den ikke
virker, prøver de den næste op til et eller andet max (der nok er
en del under, hvad der returneres her).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/