108Mb trådløs
Fra : Henning

Dato : 03-02-04 16:39

Så lige at Metro har tilbud på et Trust 108Mb router og netkort,
skulle være kompatibelt med 11 og 54Mb.
Hvad er det for en standard, eller er det noget selvopfundet?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-02-04 17:54

Henning <newsmail@mailme.invalid> crashed Echelon writing

> Så lige at Metro har tilbud på et Trust 108Mb router og netkort,
> skulle være kompatibelt med 11 og 54Mb.
> Hvad er det for en standard, eller er det noget selvopfundet?

Lyder som en router med 2x 54mbit kort, evt. loadbalancing firmware for
Wifi delen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Torben Nielsen

Dato : 03-02-04 19:26

Henning wrote:
> [...]
> skulle være kompatibelt med 11 og 54Mb.
> Hvad er det for en standard, eller er det noget selvopfundet?

Standarden hedder (vistnok) SuperG. Du kan læse lidt mere om det
www.netgear.com.

Mvh.
Torben

Fra : Lars

Dato : 03-02-04 22:56

dlink.com reklamerer også for deres 108 Mbps. Men deres danske afdeling
gider ikke rigtig svare på forespørgsler om hvornår det kan fås i dk.

Ser ud til at det bare er en firmware opdatering der skal til,

hilsen Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-04 23:40

On Tue, 03 Feb 2004 16:39:19 +0100, Henning
<newsmail@mailme.invalid> wrote:

> Hvad er det for en standard, eller er det noget selvopfundet?

Det er ingen standard.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 04-02-04 23:56

> Det er ingen standard.

Mon ikke det er et reklametrick,
ligesom når de hævder du kører 200Mbit på en switch fordi den kører
fullduplex ?

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Tommy Damskov

Dato : 06-02-04 14:26

Standarden hedder SuperG.

Der findes allerede en del produkter på markedet, og jeg har for nylig
anskaffet mig både 108 Mbit wlan netkort og router fra Netgear. Med en
firmware kan de opdateres til at kunne køre "mixed mode", dvs. sammen med
standard B og G udstyr - dog med performancetab.

Ren 108 Mbit wireless svarer hastighedsmæssigt til ca. 40 Mbit over
almindeligt netværk.

Mvh.
Tommy Damskov

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-02-04 15:22

On Fri, 6 Feb 2004 14:25:52 +0100, "Tommy Damskov"
<tdamskov@softFJERNSPAMhome.net> wrote:

> Standarden hedder SuperG.

Det er ingen egentlig standard.

Dem der laver standarder for WLAN hedder IEEE, og de nuværende
standarder er A, B og G, hvor sidstnævnte giver 54 Mbps
(nominelt).

Der er desuden en interesseorganisation ved navn Wi-Fi Alliance,
der tester interoperabilitet mellem de forskellige leverandører,
og Wi-Fi Alliance har heller ikke noget med SuperG at gøre.

SuperG er en fuldstændig proprietær ting fra Atheros (en OEM),
hvor man kombinerer to 802.11 kanaler for at opnå den dobbelte
båndbredde.

Det er rigtigt, at de forskellige producender, der bruger
Atheros' chipset (NetGear er som du nævner en) potentielt kan
snakke sammen, men det gør det altså ikke til en standard.

Der er desuden et (i hvert fald potentielt) problem med SuperG,
nemlig at det kan ødelægge anden 802.11-kommunikation i nærheden.
Derfor må det faktisk heller ikke anvendes. Et andet problem er,
at man ikke kan lave fornuftigt kanal-seperation, når man bruger
to kanaler ad gangen til en logisk kanal.

Kort sagt: SuperG er 1) non-standard, 2) potentielt ødelæggende
for andet WLAN-udstyr og 3) ikke tilladt at anvende p.g.a. 2).

-A