2x pc på nettet-1 ip, hvordan?
Fra : [5856]HÖlmelÜnd

Dato : 31-01-04 16:06

Hej Ng.
Jeg har en gammel iBM, som jeg vil bruge som server. Jeg kan godt oprette et
lokalt netværk, men jeg kan ikke få min pc og iBM på nettet samtidig.
Hvordan får jeg begge maskiner på nettet?

Min inernetudbyder har givet mig et modem, og jeg går ud fra at med en
router, havde det ikke været noget problem? Men jeg har en Switch, hvis det
kan hjælpe?

Jeg har fast IP, hvilket jeg gerne vil beholde, i forhold til min server, og
derfor forestiller jeg mig det er noget med opsætning af en Proxy server,
hvilket jeg ikke ved noget som helst om....

Er der nogen som kan hjælpe mig?

Mvh. Michael.

Fra : Cubus

Dato : 31-01-04 16:35

"[5856]HÖlmelÜnd" <olme@get2net.dk> skrev

> [...]
> router, havde det ikke været noget problem? Men jeg har en Switch, hvis det

Ja, en router er hvad du skal have fat i. Fra modem til router og videre fra
dennes ofte indbyggede switch til de forskellige computere.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-04 17:32

In article <esPSb.7713$5Q.7177@news.get2net.dk>, olme@get2net.dk
says...

> Min inernetudbyder har givet mig et modem, og jeg går ud fra at med en
> router, havde det ikke været noget problem? Men jeg har en Switch, hvis det
> kan hjælpe?

En switch hjælper dig kun hvis den router du finder ikke har en
indbygget. Routere er billige idag.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : [5856]HÖlmelÜnd

Dato : 31-01-04 17:56

> En switch hjælper dig kun hvis den router du finder ikke har en
> indbygget. Routere er billige idag.

Hvis jeg køber en router, hvordan fungerer det så med kun en ip til 2
maskiner, når brugere skal logge på min server?
Er jeg sikker på de finder ind på den rigtige maskine?

Dvs. jeg kan kaste min switch ud af vinduet, eller...
Hvor mange indgange har en router? Der skal jo være min. 2 til lokalnet,
gerne 3, hvis jeg skulle have en konsol online en dag.

Mvh. Michael.

Fra : Cubus

Dato : 31-01-04 18:06

"[5856]HÖlmelÜnd" <olme@get2net.dk> skrev

> Hvis jeg køber en router, hvordan fungerer det så med kun en ip til 2
> maskiner, når brugere skal logge på min server?
> Er jeg sikker på de finder ind på den rigtige maskine?

Din IP fra internetudbyder får routeren på WAN-porten. På
LAN-siden giver du dine maskiner private IP-adresser. I
routeren forwarder du til rette maskine de porte som den
service du vil tilbyde anvender.

> Dvs. jeg kan kaste min switch ud af vinduet, eller...
> Hvor mange indgange har en router? Der skal jo være min. 2 til lokalnet,
> gerne 3, hvis jeg skulle have en konsol online en dag.

En typisk hjemmerouter har 1 WAN-port og 4 LAN-porte.
Du kan altså roligt smide din switch ud af vinduet.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : [5856]HÖlmelÜnd

Dato : 31-01-04 18:25

> Du kan altså roligt smide din switch ud af vinduet.

LOL, tusind tak til alle, jeg tror sagen er klar...
Det må vist blive en Router

Michael.

Fra : Troels Jensen

Dato : 02-02-04 00:44

"[5856]HÖlmelÜnd" <olme@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. jeg kan kaste min switch ud af vinduet, eller...

Køb routeren, men gem alligevel switch'en - Du kan hurtigt løbe tør for
LAN-porte i routeren, når først du begynder at tilslutte flere PC'er,
netprintere, trådløse accespoints o.lign.

Troels