Printserver, USB
Fra : TS

Dato : 27-01-04 12:42

Hejsa.

Jeg er ved at kigge på en printserver, nærmere betegnet en med usb.
Er der nogen som ved, eller har prøvet, om man kan tilslutte en almindelig
usb hub, for derved at tilslutte flere printere?

mvh TS

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-01-04 00:28

On Tue, 27 Jan 2004 12:42:28 +0100, "TS" <nospam@tosch9.yahoo.dk>
wrote:

>Jeg er ved at kigge på en printserver, nærmere betegnet en med usb.
>Er der nogen som ved, eller har prøvet, om man kan tilslutte en almindelig
>usb hub, for derved at tilslutte flere printere?

Jeg har ikke prøvet, men umiddelbart vil jeg ikke tro det, da hub'en
jo sender dit signal ud til alle porte, så alle printere vil vel
forsøge at printe - med blandet resultat :)

Jeg har lige købt en print server med 2 USB porte og én parallel. Her
vælger man specifikt under opsætning, hvilken af de tre prote der skal
skrives ud til.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : TS

Dato : 28-01-04 10:41

> Jeg har ikke prøvet, men umiddelbart vil jeg ikke tro det, da hub'en
> jo sender dit signal ud til alle porte, så alle printere vil vel
> forsøge at printe - med blandet resultat :)

Det ville no ikke være så kønt...

> Jeg har lige købt en print server med 2 USB porte og én parallel. Her
> vælger man specifikt under opsætning, hvilken af de tre prote der skal
> skrives ud til.

Hvad for en har du?

Kan man ikke have tre på på en gang? Man kan vel vælge mellem de tre i den
almindelig udskifts pop-up?`

mvh TS

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-01-04 11:09

On Wed, 28 Jan 2004 10:40:37 +0100, "TS" <nospam@tosch9.yahoo.dk>
wrote:

>Hvad for en har du?

En "No-Name" fra Zitech.
Vær dog opmærksom på at nogle printere ikke kan køre på printerserver
- det gælder mest de såkaldte "Windows printere", dvs. printere, der
er afhængige af Windows og ikke kan skrive ud fra fx DOS.

>Kan man ikke have tre på på en gang? Man kan vel vælge mellem de tre i den
>almindelig udskifts pop-up?`

Jo, jo, det er kun under installationen, at man skal fumle med den
slags. Når først serveren og printerne er installeret, så virker det
ligesom normalt - at man blot vælger printer ved udskrift.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten Johansen

Dato : 28-01-04 21:23

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Vær dog opmærksom på at nogle printere ikke kan køre på printerserver
> - det gælder mest de såkaldte "Windows printere", dvs. printere, der
> er afhængige af Windows og ikke kan skrive ud fra fx DOS.

Hvis det er en faktor at printeren kan udskrive fra dos er USB så ikke lidt
udelukket...........?

Mvh Morten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-01-04 21:30

"Morten Johansen" <souly@takeoutcity.dk> skrev :

>Hvis det er en faktor at printeren kan udskrive fra dos er USB så ikke lidt
>udelukket...........?

Nejda - hvis du kører dit dos program under win_et_eller_andet kan den
da fint skrive

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-01-04 14:13

On Wed, 28 Jan 2004 21:23:16 +0100, "Morten Johansen"
<souly@takeoutcity.dk> wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis det er en faktor at printeren kan udskrive fra dos er USB så ikke lidt
>udelukket...........?

(Jeg er faktisk ikke klar over, om der er udviklet USB-drivere til
DOS?)

Desuden skulle det heller ikke forstås så kategorisk, mest som en
tommelfingerregel.

Da jeg købte min print server, spurgte jeg i Zitech om de havde
erfaring med at anvende den til en OKI B4200, som er købt samme sted.
Det havde de ikke, men ekspedienten sagde at de ofte brugte som
tommelfingerregel, at hvis der kan skrives til printeren fra DOS (ren
DOS, ikke et DOS-vindue i Win xx), så var den også OK til print
server.

Imidlertid mente han ikke, at man kunne skrive direkte til OKI B4200
fra DOS, så han var lidt skeptisk, men den virker altså OK sammen med
min print server.

Så mit bedste bud er at spørge sig for i forvejen (fx her i
nyhedsgruppen), hvis man har behov for at vide om en bestemt printer
kan køre på print server.
Hvis det fx er en HP printer (eller fra andre firmaer som selv laver
print servere) kan man sikkert også blive klogere af at checke, om den
kan køre på deres egne printservere.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 02-02-04 22:05

Hejsa

Jeg kan klart tilslutte mig at det er edt rigtige køb, har samme printserver
og mangler kun udskrift i win XX dos
jan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-04 05:57

On Thu, 29 Jan 2004 14:12:40 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Da jeg købte min print server, spurgte jeg i Zitech

For lige at runde historien af, så har jeg på forespørgsel fået oplyst
følgende adresse på firmware til den:
<url: http://www.geocities.com/printserver_tw/downloadprint.html>

- den hedder tilsyneladdende:
PUN1200-10/100Mbps 2 USB + 1 Parallel Port Print Server

Og på:
<url: http://www.x-net.com.tw/product.asp?p_no=10&i_no=1000005>
er der specs + et 'smukt' billede

Skulle andre finde på at købe den, så vær opmærksom på, at DHCP ikke
er aktiveret pr. default, så man skal lige have installeret en anden
protokol (fx IPX) for at kunne aktivere DHCP.

Intet af ovenstående fremgår af den medfølgende "instruktion" - men
når man først er ovre disse småting, så virker det ret ligetil. :)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj