2 newbie spørgsmål om router/netværk
Fra : michael bennati scho~

Dato : 26-01-04 10:51

Min stationære PC med XP Home kører på Webspeed. Så har jeg købt en Belkin
trådløs kabel/DSL gateway router 54g (f5d7230-4), så nu er min bærbare IBM
(XP Pro) trådløst på. Al tilkobling er sket automatisk. Alle indstillinger
er default. Bortset fra, at jeg har ringet til Webspeed og fået dem til at
registrere routerens wan mac adresse (hvilket vist ikke var nødvendigt, men
nu fungerer det da.
2 spørgsmål:

1) Routeren kommer med en del indbygget sikkerhed: 128bit WEP. Firewall, Mac
filtrering osv. Jeg har minus forstand på de dele og vil gerne spørge: Hvad
kan jeg gøre for at lave en grundlæggende sikkerhed (at min overbo ikke
logger sig på f.eks.) uden det krøver den store dataeksamen. Sikkerheden må
ikke sløve min internetforbindelse! Hvis jeg går ind i routerens
webinterface, kan jeg lave alle mulige tiltag, men der skal skrives en masse
tal ind som jeg ikke har forstand på. Det har jeg ikke rigtigt mod på uden
et par gode råd.

2) Nu fungerer mit lille netværk på den måde at min PC er på nettet
samtidigt med min trådløse bærbare. Kan jeg bygge det op, så de to computere
kan udveksle filer og evt dele printer?
mvh Michael

Fra : Kenneth Rugaard

Dato : 26-01-04 13:05

"michael bennati schou"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in

> [...]
> nettet samtidigt med min trådløse bærbare. Kan jeg bygge det op,
> så de to computere kan udveksle filer og evt dele printer?

Først og fremmest skal du sikre din Wlanforbindelse, det er den mest
usikre del som standard, den skal sættes til 128 bit, og der skal du
bruge et password, og du må også gerne sætte dit wlancard i den
bærbares macadresse, som tilladt i accesspointet. Din 128 bit adresse
skal ligne en macadresse, så er den mest sikker. Og det med bytning
af filer internt burde kører hvis bare de begge er tilsluttet
routeren, så får de et ip af den.

--
Apollo14 aka Kenneth Rugaard
Nyd livet, det er alt for kort.

Fra : michael bennati scho~

Dato : 26-01-04 19:36

"Kenneth Rugaard" <mail@no-spamkenneth-rugaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bærbares macadresse, som tilladt i accesspointet. Din 128 bit adresse
> skal ligne en macadresse, så er den mest sikker.

Er det ikke sådan, at 128 bit kryptering sløver forbindelsen meget?
Kan man ikke bare sige, at KUN den computer der har min bærbares Mac adresse
eller IP må få adgang, og så er den skid slået?

>Og det med bytning
> af filer internt burde kører hvis bare de begge er tilsluttet
> routeren, så får de et ip af den.

Ja, Den trådløse har fået et IP af routeren, men hvordan får jeg de to
maskiner til at "snakke sammen" ?

mvh Michael

Fra : Kenneth Rugaard

Dato : 27-01-04 12:01

"michael bennati schou"

> [...]
> meget? Kan man ikke bare sige, at KUN den computer der har min
> bærbares Mac adresse eller IP må få adgang, og så er den skid

Ikke hvad jeg har erfaret, der går lige en brøkdel af et sekund, før
den hopper på accesspointet hos mig, og der har jeg både macadresse og
128bit sikkerhed på.

> Ja, Den trådløse har fået et IP af routeren, men hvordan får jeg
> de to maskiner til at "snakke sammen" ?

Du kan gøre det på den sikre måde søg efter det ip den anden maskine
har, eller slå netbios/ipx til, så kan de også snakke sammen, men det
er rimelig usikkert, men da du sidder bare en router, så er der ikke
der problemmet ligger.

Fra : michael bennati scho~

Dato : 27-01-04 16:54

> [...]
> har, eller slå netbios/ipx til, så kan de også snakke sammen, men det
> er rimelig usikkert, men da du sidder bare en router, så er der ikke

Jeg er jo newbie, så jeg er nødt til at spørge: hvordan søger jeg efter det
ip den trådløse har (jeg kan nemt finde det på den trådløse) men hvordan får
jeg pc'en til at finde det?
mvh Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-01-04 12:18

On Mon, 26 Jan 2004 19:36:02 +0100, "michael bennati schou"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> Kan man ikke bare sige, at KUN den computer der har min bærbares
> Mac adresse eller IP må få adgang, og så er den skid slået?

Sikkerhed baseret på MAC- eller IP-adresser er i praksis stort
set lige så godt som igen sikkerhed overhovedet.

-A