Ping?
Fra : Michael

Dato : 26-01-04 00:00

Hvordan smider man egentligt et ping?

Hvis jeg f.eks. skal tjekke om SMTP svarer smider jeg en TCP/25 connection i
hovedet på boksen og hvis den connecter så er der forbindelse.

Hvad med ping? og hvad med retur(post) fra ping?

Anyone?

--
Mvh & på forhånd tak

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-01-04 00:23

On Mon, 26 Jan 2004 00:00:14 +0100, "Michael"
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> Hvordan smider man egentligt et ping?

Hvad er der galt med kommandoen "ping"?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael

Dato : 26-01-04 20:31

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Hvad er der galt med kommandoen "ping"?

Ville kode den selv via unix socket's, men manglede egentligt bare lidt info
om protocol/port o.s.v. kunne ikke lige umiddelbart google mig frem til det,
selvom der sikkert er mange sider om dette

Desuden vil jeg gerne vide hvad der rent faktisk sker, bare sådan af alm.
nysgerrighed

Michael

Fra : Martin Djernæs

Dato : 26-01-04 21:10

Hej,

Michael wrote:

> [...]
> selvom der sikkert er mange sider om dette
>
> Desuden vil jeg gerne vide hvad der rent faktisk sker, bare sådan af alm.

Ping sender en ICMP echo request til den "fjerne" maskine som så svarre
tilbage med en ICMP ECHO reply. (Se RFC 792).

Traceroute (og andre ligende programmer) sender enten en ICP Echo
request eller en UDP (evt TCP) pakke til en "tilfældig" port, men sender
den med forskellige TTL værdier. Først bruger den TTL 1 og når det
første hop (en router) trækker en fra TTL værdien (inden den sender den
videre) opdager den at pakken ikke er gyldig længere og en ICMP Time
Exceeded Message tilbage til senderen. Traceroute øger nu TTL med en og
prøver igen indtil den kan se at modtageren har svarret.

Martin

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-01-04 01:14

On Mon, 26 Jan 2004 12:10:09 -0800, Martin Djernæs
<martin@djernaes.dk.del> wrote:

> [...]
>Exceeded Message tilbage til senderen. Traceroute øger nu TTL med en og
>prøver igen indtil den kan se at modtageren har svarret.

Tak for forklaring. To spørgsmål:

1) Betyder det så, at hvis den sender ICMP Echo Request, så er det
noget der en vis risiko for, at "man" har blokeret for, mens det vel
ikke normalt burde ske med UDP/TCP-trafik?

2) Er det korrekt forstået, at hvis der ikke modtages svar tilbage
(inden for timeout), så fortsættes blot med næste step (indtil max hop
er nået)?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Martin Djernæs

Dato : 27-01-04 18:09

Hej Jørn,

Jørn Andersen wrote:
> 1) Betyder det så, at hvis den sender ICMP Echo Request, så er det
> noget der en vis risiko for, at "man" har blokeret for, mens det vel
> ikke normalt burde ske med UDP/TCP-trafik?

Tja .. pointen er at ingen burde blokke (den slags) ICMP traffik (måske
rate limit), men det er folk som ikke forstår systemet og derfor blokere
for disse beskeder.

> 2) Er det korrekt forstået, at hvis der ikke modtages svar tilbage
> (inden for timeout), så fortsættes blot med næste step (indtil max hop
> er nået)?

Det er noget som det enkelte (traceroute) program selv bestemmer - det
jeg beskrev var den funktion som traceroute bruger. Det mest normale er
at traceroute prøver hver hop tre gange (du vil se tre værdier for hver
hop) inden den går videre til den næste (det kan jo ske at pakken er
blevet smidt væk uden at du har fået besked).

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-01-04 00:09

On Mon, 26 Jan 2004 20:30:33 +0100, "Michael"

> Ville kode den selv via unix socket's, men manglede egentligt bare
> lidt info om protocol/port o.s.v. kunne ikke lige umiddelbart google
> mig frem til det [...]

Start evt med at læse RFC'en. Det RFC792, og du skal specifikt se
på Type 8 (Echo) og Type 0 (Echo Reply).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/