Nogle HTTP requests til politiken.dk hænge~
Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-01-04 20:06

Hej,

Jeg har et underligt problem. Det er så vidt jeg lige kan se kun et jeg
oplever når jeg forsøger at snakke med www.politiken.dk. Nogle sider
hænger - ikke alle.

Mit system er Debian GNU/Linux Sarge med kernel 2.6.1
Jeg har slået ECN fra - så det er ikke det.

Jeg tilgår nettet gennem en Linux baseret masquerading firewall.

Jeg har andre maskiner stående ved siden af med kerne 2.4.x og der
virker det fint.

Det er ikke alle web-sider jeg kan se på www.politiken.dk, da nogle
hænger i TCP-overførslen efter et stykke tid. Forsiden hænger aldrig.
Disse hænger:

Problemet er ikke applikationsspecifikt, da det samme sker med:

$ telnet www.politiken.dk 80
GET /VisArtikel.iasp?PageID=303955 HTTP/1.1
Host: politiken.dk

Jeg har kigget på det med Ethereal og der tegner sig et mønster, f.eks:
=====
Til starte med går det fint. Men så springer pol.dk pludselig nogle få
bytes over midt i HTTP-streamen !? (fra Seq 4346 til 4382).. .dem har da
ikke nogen grund til at lave så små pakker ??

Nå, men min maskine bliver stædigt ved med kun at ACK på 4346, mens
pol.dk sender data. Den retransmiterer nogle pakker med senere seq, men
ikke de nødvendige 36 bytes fra 4346 til 4382.

Endelig en retransmission fra 4346-5714 som straks bliver ACK fra min
maskine med at nu har den op til 12614.

Det fatter pol.dk dog ikke og retransmiterer 4346-5714 to gange begge
gang ACK fra min maskine med 12614.

Derefter kommer der ikke flere pakker.
====

Det er lidt forskelligt fra URL til URL, men problemet er 100%
reproducerbart. Det ser også ud til at være samme sted - ved Seq 4346)
at der opstår problemer hver gang. Alle de requests jeg har checket får
ikke de 36 bytes mellem 4346 og 4382.

Man kunne få en mistanke om at det er min Firewall, der af en eller
anden grund glemmer at den skal masquerade mig, men
# cat /proc/net/ip_conntrack | grep ESTABLISHED
.... på min firewall ser altid fin ud.

Jeg har en lille mistanke om at deres reklame-servere *.adtech.de er
involveret i problemet, men ellers er jeg clueless.

Er der nogen der har bare den mindste ide om hvad er kan gå galt.

Er der andre, der tilgår www.politiken.dk/port-80 med en Linux 2.6.1 kerne?

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-01-04 23:37

Peter Mogensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har et underligt problem. Det er så vidt jeg lige kan se kun et jeg
> oplever når jeg forsøger at snakke med www.politiken.dk. Nogle sider
> hænger - ikke alle.

http://www.odense.dk ser iøvrigt ud til at have samme problem.
Der hænger forsiden.