HTTP response kode
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-02-04 00:42

Jeg har prøvet mig lidt frem med apache_response_headers og lign. men
jeg kan ikke finde noget sted hvor selve HTTP respons koden står (200
OK, 404 not found osv).

Er det virkelig ikke muligt at finde denne ?

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-02-04 00:46

On Tue, 3 Feb 2004 23:42:07 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

> [...]
>OK, 404 not found osv).
>
>Er det virkelig ikke muligt at finde denne ?

De er nævnt i HTTP-standarden, fx for HTTP/1.1:
http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2616.html
... kapitel 10.

Bemærk i øvrigt, at når du laver en Location:-header, så sendes der
også automatisk en "302 Found"-header tilbage (medmindre, man selv
sætter en anden 3xx-header, fx "301 Moved Permanently")

Endnu en tanke i den forbindelse er, at hvis éns fejlside er kort,
vælger en default, ny Internet Explorer at vise sin egen fejlside. Den
er frygtelig, fordi der blot er en masse tekst, man skal normalt
scrolle ned for at læse fejlkoden, og man får ikke nærmere information
om fejlen. Det gør også, at en bruger ikke rigtigt kan se forskel på
den almindelige "server .. or dns error"-fejl og mange andre
fejltyper.

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-02-04 00:55

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote in

> De er nævnt i HTTP-standarden, fx for HTTP/1.1:
> http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2616.html
> .. kapitel 10.

Okay, jeg fik nok ikke lige formuleret mig præcist nok.
Jeg har brug for at kunne udskrive den via PHP - skal bruge det til
noget statistik.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-02-04 02:15

On Tue, 3 Feb 2004 23:55:14 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Okay, jeg fik nok ikke lige formuleret mig præcist nok.
>Jeg har brug for at kunne udskrive den via PHP - skal bruge det til
>noget statistik.

Jeg er stadigvæk ikke helt med... du skal have en PHP-side til at
sætte den?

Det er der eksempel på, på http://php.net/header - fx:

<?php
header("HTTP/1.0 404 Not Found");
?>

Og fra manualen:
==
The first is a header that starts with the string "HTTP/" (case is not
significant), which will be used to figure out the HTTP status code to
send. For example, if you have configured Apache to use a PHP script
to handle requests for missing files (using the ErrorDocument
directive), you may want to make sure that your script generates the
proper status code."
==

Så du kan fx også sætte:

<?php
header("HTTP/1.0 500 Internal Server Error");
?>

... hvis du ikke har outputtet noget, og du kan se i scriptet, at noget
er ved at gå galt.

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-02-04 14:52

> Jeg er stadigvæk ikke helt med... du skal have en PHP-side til
> at sætte den?

Nej, jeg skal have PHP til at udskrive den som tekst.
Jeg skal have lavet noget statistik der bl.a. registrerer som det er
en 200, 302, 301, 404, 500 kode der bliver sendt til brugeren. Jeg
skal altså bruge værdien af den header der er blevet sendt i en
variabel så jeg kan gemme den sammen med tidspunkt osv. i en MySQL
database.
Headeren skal jo netop være sendt til brugeren før jeg kan se hvad
det er for en :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-02-04 15:07

On Wed, 4 Feb 2004 13:52:11 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

> [...]
>skal altså bruge værdien af den header der er blevet sendt i en
>variabel så jeg kan gemme den sammen med tidspunkt osv. i en MySQL

Ah, menøhm... hvornår laver du da en 301, en 404 eller 500, uden at
vide det? Det er ikke returncodes, PHP sætter af sig selv.

Men bortset fra det, så er det nok følgende, du skal kigge på:
$_SERVER["REDIRECT_STATUS"]

Jeg har dog ganske ærligt ikke overblik over, hvornår den bliver sat i
"200 OK"-tilfælde.

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-02-04 23:43

> Ah, menøhm... hvornår laver du da en 301, en 404 eller 500, uden
> at vide det? Det er ikke returncodes, PHP sætter af sig selv.

Ikke ret tit. Men det vil være ganske praktisk på fejlsider mm.

> Men bortset fra det, så er det nok følgende, du skal kigge på:
> $_SERVER["REDIRECT_STATUS"]
>
> Jeg har dog ganske ærligt ikke overblik over, hvornår den bliver
> sat i "200 OK"-tilfælde.

Notice: Undefined index: REDIRECT_STATUS...
Tilsyneladene bliver den slet ikke sat, hverken på 200 eller 404

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-04 00:22

On Wed, 4 Feb 2004 22:42:42 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Ikke ret tit. Men det vil være ganske praktisk på fejlsider mm.

Men igen: Når du sætter de koder, ved du så ikke, at der er tale om en
fejlside?

Hvis du fx har:

ErrorDocument 404 /errors/404.php

... så kan "404" vel tillade sig at antage, at den kun bliver kaldt (i
et sub-request), når der rent faktisk er en 404'er?

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-02-04 15:49

> Men igen: Når du sætter de koder, ved du så ikke, at der er tale
> om en fejlside?

Jo, hvis jeg selv ved det.

> ErrorDocument 404 /errors/404.php
>
> .. så kan "404" vel tillade sig at antage, at den kun bliver
> kaldt (i et sub-request), når der rent faktisk er en 404'er?

Jow, men hvis jeg f.eks. istedet laver:
ErrorDocument 401 /error-handler.php
ErrorDocument 403 /error-handler.php
ErrorDocument 404 /error-handler.php
ErrorDocument 500 /error-handler.php

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-04 16:11

On Thu, 5 Feb 2004 14:49:26 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Jow, men hvis jeg f.eks. istedet laver:
>ErrorDocument 401 /error-handler.php
>ErrorDocument 403 /error-handler.php
>ErrorDocument 404 /error-handler.php
>ErrorDocument 500 /error-handler.php

Så må du opdele dem i fire filer, der indledes med at definere hvilken
fil, den er, og så lade dem alle include samme error-handler-fil? :)

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-02-04 17:42

> Så må du opdele dem i fire filer, der indledes med at definere
> hvilken fil, den er, og så lade dem alle include samme
> error-handler-fil? :)

jow, det ku man selvfølgelig - men nu er det så en anden ting jeg
egentlig vil lave.

Tror bare jeg dropper det...

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-02-04 18:10

Henrik Stidsen uttered:
> Jow, men hvis jeg f.eks. istedet laver:
> ErrorDocument 401 /error-handler.php
> ErrorDocument 403 /error-handler.php
> ErrorDocument 404 /error-handler.php
> ErrorDocument 500 /error-handler.php

ErrorDocument 401 /error-handler.php?code=401
ErrorDocument 403 /error-handler.php?code=403
ErrorDocument 404 /error-handler.php?code=404
ErrorDocument 500 /error-handler.php?code=500

\\kristian
--
Don't look back, something might be gaining on you.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-02-04 18:56

Kristian Thy <thy@it.edu> wrote in news:bvttda$10kp14$1@ID-
157676.news.uni-berlin.de

> ErrorDocument 401 /error-handler.php?code=401
> ErrorDocument 403 /error-handler.php?code=403
> ErrorDocument 404 /error-handler.php?code=404
> ErrorDocument 500 /error-handler.php?code=500

Det kunne man selvfølgelig - men det hjælper bare ikke til det jeg
skal bruge det til (det er nemlig ikke ErrorDocument)