let kryptering
Fra : Leonard

Dato : 03-02-04 14:03

Jeg skal gemme noget tekst i en database, der deles med andre.
For at teksten ikke skal være umiddelbar læselig, når en anden er inde
i phpmyadmin, vil jeg gerne kryptere teksten let, men den skal jo
dekrypteres igen, når teksten skal vises på hjemmesiden.

crypt() er jo kun envejs eller har jeg misforstået noget?

Min tanke er at løbe teksten igennem i en løkke og bare addere
chr-værdien for hvert tegn med en konstant, og substrahere når teksten
skal vises igen.
Andre gode ideer?
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Robert Piil

Dato : 03-02-04 14:16

Leonard wrote:

> Min tanke er at løbe teksten igennem i en løkke og bare addere
> chr-værdien for hvert tegn med en konstant, og substrahere når teksten
> skal vises igen.

Den funktion findes i php:
http://dk.php.net/manual/en/function.str-rot13.php

Jeg ved dog ikke hvordan den fungerer med dansketegn og specielle tegn,
anden gang man kører den.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-02-04 23:47

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Tue, 03 Feb 2004 14:16:08 +0100

>Den funktion findes i php:
>http://dk.php.net/manual/en/function.str-rot13.php
>
>Jeg ved dog ikke hvordan den fungerer med dansketegn og specielle tegn,
>anden gang man kører den.

Normalvis vil ROT13 kun berøre de 26 tegn i det engelske alfabet og lade
alle andre urørte.

Og da encodning og dekodning er præcis den samme rutine kan man i
princippet køre den så tit man lyster.

Hver anden gang bliver det kodet og hver anden gang bliver det afkodet.
Uire naqra tnat oyvire qrg xbqrg bt uire naqra tnat oyvire qrg nsxbqrg.
[...]

mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Leonard

Dato : 04-02-04 01:14

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Normalvis vil ROT13 kun berøre de 26 tegn i det engelske alfabet og lade
>alle andre urørte.

Og den er helt tilstrækkelig til mit formål.

Fra : Dennis Møllegaard Pe~

Dato : 03-02-04 14:33

On Tue, 03 Feb 2004 14:03:29 +0100
Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

> [...]
> i phpmyadmin, vil jeg gerne kryptere teksten let, men den skal jo
> dekrypteres igen, når teksten skal vises på hjemmesiden.

Vedkommende må ikke læse, men må gerne erstatte eller slette teksten? Det giver ikke rigtig nogen mening. Hvis han vitterlig ikke må gøre noget ved tabellen, var det måske bedre at give vedkommende en anden konto, som kun giver adgang til de tabeller/funktioner han har brug for. Hvis han ikke må se den i database - kan han så ikke bare læse hjemmesiden?

> crypt() er jo kun envejs eller har jeg misforstået noget?

Korret, den er envejs.

> Min tanke er at løbe teksten igennem i en løkke og bare addere
> chr-værdien for hvert tegn med en konstant, og substrahere når teksten
> skal vises igen.

Find en anden løsning. Lav et administrationsinterface. Det ville være unødvendigt tungt at skulle dekode teksten hvergang den skal vises (sker tit, iforhold hvor tit vedkommende måske prøver at læse denne tekst).

--
Dennis Møllegaard Pedersen, Denmark
replace spam with my firstname spam@moellegaard.dk