mysql 5 nyeste ?
Fra : Mike Toxværd

Dato : 01-02-04 12:22

Hej..

Søger et script som fortæller de 5 nyeste soucecodes.

bruger mysql til php..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Troels Arvin

Dato : 01-02-04 12:32

On Sun, 01 Feb 2004 11:22:19 +0000, Mike Toxværd wrote:

> Søger et script som fortæller de 5 nyeste soucecodes.

Hvad mener du med sourcecodes?

Fra : Mike Toxværd

Dato : 01-02-04 12:38

> Hvad mener du med sourcecodes?

Bare et eks.

Fra : Morten Qvistgaard

Dato : 01-02-04 12:46

"Mike Toxværd" <t0x23@msn.com> wrote in message
> Søger et script som fortæller de 5 nyeste soucecodes.
>
> bruger mysql til php..

Jeg går ud fra at dine sourcecodes har et unik id, også ville de mysql_query
nok ligne dette:
mysql_query("SELECT * FROM tabel ORDER BY id DESC LIMIT 5");

--
superq

Fra : Mike Toxværd

Dato : 01-02-04 12:53

Mange Tak begge..

Fra : Mike Toxværd

Dato : 01-02-04 13:33

$res_tagwall = mysql_query("SELECT * FROM tagwall order by id
DESC LIMIT 5 ASC");
{
?>
seneste: <?=$row_tagwall[besked]?>
<? } ?>

hvad er fejlen

Fra : Troels Arvin

Dato : 01-02-04 13:36

On Sun, 01 Feb 2004 12:32:30 +0000, Mike Toxværd wrote:

> hvad er fejlen

Du blander vist ASC og DESC.

Men altså: Nu må du simpelthen indse, at vi ikke er tankelæsere eller
på anden vis udstyret med overnaturlige evner: Hvorfor hulen ledsager du
ikke dit spørgsmål med den fejlmeddelelse, du ser?

Fra : Mike Toxværd

Dato : 01-02-04 16:43

> Du blander vist ASC og DESC.

Hvad skal koden så være ?

Fra : Morten Qvistgaard

Dato : 01-02-04 16:51

> $res_tagwall = mysql_query("SELECT * FROM tagwall order by id
> DESC LIMIT 5 ASC");
> {
> ?>
> seneste: <?=$row_tagwall[besked]?>
> <? } ?>

Nu vil jeg lege spåmand og gætte på du søger noget lignende:

$res_tagwall = mysql_query("SELECT * FROM tagwall order by id DESC LIMIT
5");
while($row_tagwall = mysql_fetch_array($res_tagwall)) {
echo 'Seneste: '.$row_tagwall["besked"]:
}

--
Morten Qvistgaard

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 01-02-04 17:38

"Mike Toxværd" <t0x23@msn.com> skrev i en meddelelse
> $res_tagwall = mysql_query("SELECT * FROM tagwall order by id
> DESC LIMIT 5 ASC");
> {
> ?>
> seneste: <?=$row_tagwall[besked]?>
> <? } ?>
>
> hvad er fejlen

Hvad laver den først '{' ?? Altså udover at give fejl :)

/Thomas

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 01-02-04 12:42

Mike Toxværd wrote:
> Søger et script som fortæller de 5 nyeste soucecodes.

Det er svært at hjælpe når du ikke fortæller mere, fortæl hvordan du
opbevarer dine sourcecodes, hvordan tabellen ser ud.

Men det er vel noget i denne stil du skal bruge:

SELECT * FROM tabel ORDER BY dato DESC LIMIT 5

/Andreas

--
Andreas Kleist Svendsen - usenetnospam@nau.dk <-- Ja den virker
Klan Caper Sapiens: http://www.capersapiens.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 01-02-04 13:02

On Sun, 01 Feb 2004 12:41:30 +0100, Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Det er svært at hjælpe når du ikke fortæller mere, fortæl hvordan du
> opbevarer dine sourcecodes, hvordan tabellen ser ud.
>
> Men det er vel noget i denne stil du skal bruge:
>
> SELECT * FROM tabel ORDER BY dato DESC LIMIT 5

Pas på. Hvis tabellen indeholder records, hvor dato fx kunne være:

2004-01-28
2004-01-27
2004-01-27
2004-01-26
2004-01-26
2004-01-26

- så vil MySQL's LIMIT 5 stadig kun returnere fem records, selvom at man
i mange sammenhænge i virkeligheden burde tage sig af alle 6.

Se også http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#select-limit

I øvrigt har dette ikke meget med PHP at gøre. Benyt venligst
dk.edb.database til database-spørgsmål.

FUT -> dk.edb.database