MYSQL 1 + 1 = 2 SUM ?
Fra : Mike Toxværd

Dato : 31-01-04 23:41

Hej..

Hvis jeg nu har 2 mysql tabeller og skal ligge dem sammen.

Hvad er soucen så til det?

feks.

table PHP + Table ASP = 56 souce's

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-04 23:56

Mike Toxværd skrev:

>Hvis jeg nu har 2 mysql tabeller og skal ligge dem sammen.

I en database kan man lægge to tabeller sammen på en million
måder. Prøv at beskrive tabellerne og hvordan resultatet skal
blive.

--
Bertel

Fra : Mike Toxværd

Dato : 01-02-04 11:43

Bertel Lund Hansen wrote
> I en database kan man lægge to tabeller sammen på en million
> måder. Prøv at beskrive tabellerne og hvordan resultatet skal
> blive.

Hej..

Ser du..

Har en tabel med asp:

id int(11) No auto_increment
title text No
besked longtext No

- Bemærk sådan er php, css også..

og vil have at den tæller hvor mange tabeller der er ialt.

Jeg bruger denne til hvis der kun er en tabel:

$res_gtbtag = mysql_query("SELECT * FROM gtbtag ");
($antal = mysql_num_rows($res_gtbtag)); {

Men hvis nu det er 3 ?

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 01-02-04 12:19

Mike Toxværd wrote:
> og vil have at den tæller hvor mange tabeller der er ialt.

Du mener nok, at tæller hvor mange rækker der er i alt?

> $res_gtbtag = mysql_query("SELECT * FROM gtbtag ");
> ($antal = mysql_num_rows($res_gtbtag)); {
>
> Men hvis nu det er 3 ?

$res_gtbtag = mysql_query("SELECT *.gtbtag, *.tabel2, *.tabel3 FROM
gtbtag, tabel2, tabel3");

Jeg har ikke lige testet overstående, men jeg mener at den burde kunne
give det du er ude efter. Ellers så er det jo bare at tælle for hver
tabel, og så ligge det sammen?

Mvh Emil
--
Emil Rasmussen
http://noget.net

Fra : Mike Toxværd

Dato : 01-02-04 13:11

> $res_gtbtag = mysql_query("SELECT *.gtbtag, *.tabel2, *.tabel3 FROM
> gtbtag, tabel2, tabel3");

det duer ikke se her:
http://www.mikesweb.1go.dk/pages/?area=standard&show=stats

*nederst*

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-02-04 15:22

On Sun, 1 Feb 2004 10:43:04 +0000 (UTC), Mike Toxværd <t0x23@msn.com>
wrote:

>og vil have at den tæller hvor mange tabeller der er ialt.

... hvor mange rækker, velsagtens.

Først og fremmest: hvis du ikke skal bruge dataen, så kan du nøjes
med:
   SELECT COUNT(*) FROM gtbtag
... så får du resultatet som et felt. Så kan du bare lægge resultatet
sammen i applikationen, fx:

$res = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM gtbtag");
$res2 = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM tabel2");
$res3 = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM tabel3");
$antal = mysql_result($res,0);
$antal += mysql_result($res2,0);
$antal += mysql_result($res3,0);

I MySQL 4.0 kan du dog lave UNION, men det vil så stadigvæk give dig
tre rækker, fx:
   SELECT COUNT(*) FROM gtbtag
   UNION ALL
   SELECT COUNT(*) FROM anden_tabel
   UNION ALL
   SELECT COUNT(*) FROM tredje_tabel

I MySQL 4.1 kan du dog lade ovenstående være en del af en subselect,
og så have en GROUP BY, der tager en SUM af de tre COUNTs. Det er nok
det tætteste, vi kommer på en ren MySQL-løsning, men 4.1 er stadigvæk
i alpha.

En løsning, hvis vi går væk fra COUNT-metoden igen, kan dog være:
   SELECT id FROM asp
   UNION ALL
   SELECT id FROM php
   UNION ALL
   SELECT id FROM css

... og så bruge mysql_num_rows() for at hive antallet af rækker ud.

--
- Peter Brodersen

Ebbesen for president!