"Dybe Databaser" ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 19-01-04 09:19

Hej

Jeg er ved at lave noget fodboldt sjov i php/mysql hvor jeg har behov for at
kunne gøre følgende:

Jeg har en database med alle spillerne ... (table - spillere)
og jeg har en database med alle kampe (table - kampe)

hvis jeg feks opretter en kamp "A mod B" kunne jeg godt tænke mig at kunne
"tilmelde" hver enkelt spiller til den kamp men hvordan får kædet en spiller
sammen med en "entry" i kamp databasen ?

M.v.h.
/Madsen

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 19-01-04 10:27

Lasse Madsen <lm@h-tech.dk> wrote:

> [...]
> kunne "tilmelde" hver enkelt spiller til den kamp men hvordan får
> kædet en spiller sammen med en "entry" i kamp databasen ?

Det er vel i grunden en databasespørgsmål, men vi prøver alligevel.

Du kunne for eksempel lave en relationstabel med kolonnerne matchId og
playerId. For hver spiller, der har deltaget i en kamp, indsætter du kampens
id sammen med spillerens id i tabellen.

For at hente information om de spillere, der har været med til en kamp, kan
du spørge noget lignende:

SELECT players.* FROM players
LEFT JOIN matches ON players.id = players_matches_relations.playerId
WHERE players_matches_relations.matchId = $matchId

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-01-04 10:29

Lasse Madsen wrote:

> [...]
> "tilmelde" hver enkelt spiller til den kamp men hvordan får kædet en spiller
> sammen med en "entry" i kamp databasen ?

Du skal nok lave en relation mellem kampe og spillere.

| KAMP | | relation | | SPILLER |
-------- ------------- -----------
| id |--->| KID | -->| id |
-------- ------------- | -----------
| sted | | SID |<-- | Navn |

For at finde hvilke spillere, der var med i kampen med id'et 2:

SELECT spiller.navn FROM spiller,relation WHERE relation.KID=2 AND
spiller.id=relation.SID;

Ovenstående er utestet, mind you :)

I øvrigt er spørgsmålet nok mere egnet i news:dk.edb.database - så der
har jeg sat FUT til.

Mvh
Tonni