kun tal og bogstaver
Fra : Lars Olesen

Dato : 15-01-04 16:39

Jeg skal have lavet en ereg som kun tillader tal og bogstaver, og jeg
troede at følgende ville gøre det, men det gør det ikke :(

ereg("[abcdefghijkmnpqrstuvwxyz123456789]", $text, $output)

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 15-01-04 16:42

Lars Olesen wrote:
> Jeg skal have lavet en ereg som kun tillader tal og bogstaver, og jeg
> troede at følgende ville gøre det, men det gør det ikke :(
>
> ereg("[abcdefghijkmnpqrstuvwxyz123456789]", $text, $output)

ereg("^[a-z0-9]+$", $text, $output)

tror jeg det er...

--
excuse of the day : It's those computer people in X {city of world}.
: They keep stuffing things up.
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Lars Olesen

Dato : 15-01-04 16:51

> ereg("^[a-z0-9]+$", $text, $output)

Det tror jeg du har ret i. Jeg troede ^ betød ingen af følgende?

--
Lars Olesen <URL: www.larsolesen.dk>

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 15-01-04 17:06

Lars Olesen wrote:

> Det tror jeg du har ret i. Jeg troede ^ betød ingen af følgende?

ca. sakset fra perldoc perlre:

^ udenfor en character-klasse ([...]) matcher starten af en linie.

$ matcher slutningen af linien (eller før en newline)

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 15-01-04 17:28

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg du har ret i. Jeg troede ^ betød ingen af følgende?

^ betyder starten af string, med mindre den står inden i firkantede klammer:
[^0-9] hvor den betyder alt pånær det i klammerne.
Kig i øvrigt på PCRE-implementationen af regulære udtryk - den er både
hurtigere, og kan lige et par tricks som POSIX-implementationen ikke kan -
fx modifiers. Tjek http://php.net/pcre

--
Mvh. Jonas Delfs
Freelance webprogrammør: http://delfs.dk

Fra : Lars Olesen

Dato : 16-01-04 00:27

> ereg("^[a-z0-9]+$", $text, $output)

Hm, ikke så godt alligevel - jeg har omskrevet den lidt for jeg vil ikke
bruge o og 0, så jeg kom frem til følgende:

^[abcdefghijkmnpqrstuvwxyz123456789]+$

Den godtager imidlertid ikke
rejselinie4

Og det skal den :)

Den godtager fint g4, fx?

--
Lars Olesen
www.fodboldenslegestue.dk www.vih.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-01-04 00:33

On Fri, 16 Jan 2004 00:26:45 +0100, Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com>
wrote:

>Den godtager imidlertid ikke
>rejselinie4

Her går det nu fint nok:

<?php
$text = "rejselinie4";
if (ereg("^[a-z0-9]+$",$text)) {
print "Matcher!";
} else {
print "Matcher ikke!";
}
?>

Jeg tror, vi bliver nødt til at se din kode i kontekst.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: i gang (og ikke igang)

Fra : Lars Olesen

Dato : 16-01-04 00:55

> Jeg tror, vi bliver nødt til at se din kode i kontekst.

Det er ikke nødvendigt. Havde glemt et l i min streng Tak for hjælpen :)