Fjerne tegn fra variabel
Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 11-01-04 20:33

Hej NG,

I forbindelse med med noget arbejde for en kunde, er jeg stødt
ind i et uheldigt problem. Jeg har en efterhånden ret stor
database over nogle varer, som blandt andet indeholder navnet på
et billede af varen. Imidlertid er databasen i forvejen fyldt op,
og billederne er først blevet lavet senere, med det resultat at
jeg har en database som er fyldt op med navne på gif-filer, og
jeg har en cd med jpg-filer (hvor selve navnene dog passer).

Da jeg ikke har hverken mod eller lyst til at skulle lave alle
billederne om til gif-filer, tænkte jeg, at jeg med PHP eventuelt
kunne fjerne de sidste tre tegn (g, i og f) fra variablen fra
databasen, så jeg selv kunne indsætte 'jpg' til allersidst når
jeg skal hente billedet fra serveren. Man kunne forestille sig
jeg fik en variabel $billede fra databasen, som inde holder
'picture.gif'. Jeg vil så gerne have fjernet 'gif' så der bare
står 'picture.'

Men hvordan gør jeg det? Og er der eventuelt andre måder det
bedre kan gøres på?

Med venlig hilsen,
Christoffer Kjeldgaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kristian Thy

Dato : 11-01-04 21:07

Christoffer Kjeldgaard uttered:
> Man kunne forestille sig jeg fik en variabel $billede fra databasen,
> som indeholder 'picture.gif'. Jeg vil så gerne have fjernet 'gif' så
> der bare står 'picture.'

http://dk2.php.net/substr

\\kristian
--
"And then Trogdor smote the Kerrek,
and all was laid to burnination"

Fra : Leonard

Dato : 11-01-04 21:12

Christoffer Kjeldgaard <christoffer@sappy.dk> wrote:

>Men hvordan gør jeg det?

$billede=substr($billede,0,-3)."jpg";

--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 11-01-04 21:31

Christoffer Kjeldgaard <christoffer@sappy.dk> writes:

> [...]
> står 'picture.'
>
> Men hvordan gør jeg det? Og er der eventuelt andre måder det

substr().
Evt. kan du jo også bare lave en str_replace()?

- Jacob Atzen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 11-01-04 21:32

On Sun, 11 Jan 2004 19:32:41 +0000, Christoffer Kjeldgaard wrote:

> [...]
> står 'picture.'
>
> Men hvordan gør jeg det? Og er der eventuelt andre måder det

Det ovenstående kan gøres på følgende måde:

<?php
$billede = substr($billede, 0, strrpos($billede, '.')).'.jpg';
?>

Alternativt kan du se om du ikke kan finde en "batch converter" så du i
et hug kan konvertere alle billederne til gif - jeg mener at man kan få
Photoshop overtalt til at gøre sådan noget, og der er sikkert andre
programmer.

Mvh.
/Thomas

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 12-01-04 11:11

"Christoffer Kjeldgaard" <christoffer@sappy.dk> wrote in message
> [...]
> står 'picture.'
>
> Men hvordan gør jeg det? Og er der eventuelt andre måder det

Opdatere databasen...

slette .gif endelse:

UPDATE tabelnavn SET billednavn=LEFT(billednavn,LENGTH(billednavn)-4) WHERE
RIGHT(billednavn,4)='.gif';

eller også lave det om til at der står .jpg:

UPDATE tabelnavn SET
billednavn=CONCAT(LEFT(billednavn,LENGTH(billednavn)-4),'.jpg') WHERE
RIGHT(billednavn,4)='.gif';

MVH Jeppe Uhd - NX

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 13-01-04 13:57

> UPDATE tabelnavn SET
> billednavn=CONCAT(LEFT(billednavn,LENGTH(billednavn)-4),'.jpg') WHERE
> RIGHT(billednavn,4)='.gif';

Det var saft-sparkme elegant!

--
Dagens undskyldning: "The ATM board has run out of 10 pound notes. We are
having a whip round to refill it, care to contribute ?"

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 13-01-04 23:53

Morten Winkler Jørgensen wrote:

> Det var saft-sparkme elegant!