Opslag med bestemt begyndelsbogstav - uden~
Fra : Pelle

Dato : 22-04-01 14:49

Hejsa NG

Jeg har en access database med alle mine cd'er i.

Tabellen (albums) er delt om i flere rækker bl.a. artist, album, titel,
varighed etc.

Hvordan får jeg listet alle artister som f.eks. starter med A uden der
kommer gentagelser i mit output

Eks:

<%Do While Not RS.EOF%>
<%
RS.MoveNext
Loop
%>

giver dette output :

Aerosmith
Aerosmith
Aerosmith
Alanis Morissette
Alanis Morissette

Ønskeligt ville være:

Aerosmith
Alanis Morissette

Idéen er at bruger først derefter vælger hvilken gruppe/artist han er
interesseret i.

Mvh
Peter Jensen

Peter Jensen
http://www.eurocentret.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-04-01 17:46

On Sun, 22 Apr 2001 15:49:03 +0200, "Pelle" <mail@icedesign.dk> wrote:

Hej Peter,

>Hvordan får jeg listet alle artister som f.eks. starter med A uden der
>kommer gentagelser i mit output

Jeg tror, det er noget med at bruge "SELECT DISTINCT" (eller "SELECT
DISTONCTROW"?) i SQL'en.

Hvis du bruger MS Access, så prøv at kopiere din SQL ind i en ny
forespørgsel i Access og se, hvilket resultat den giver. Prøv herefter
at vælge Egenskaber for forespørgslen (højreklik i design-vindue). Her
har du mulighed for enten at vælge "Unikke værdier" eller "Unikke
poster" (som giver hhv DISTINCT/DISTINCTROW).

Om du skal bruge den ene eller den anden afhænger af, hvordan dine
tabeller og din SQL er bygget op. Check MS Access-hjælpen, hvor det er
rimeligt godt forklaret.

At bruge Access til at lave sin SQL er selvfølgelig kun, hvis du har
mere styr på Access end på SQL (det har jeg fx).

<SNIP resten>

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Pelle

Dato : 22-04-01 22:58

Hejsa Jørn

> At bruge Access til at lave sin SQL er selvfølgelig kun, hvis du har
> mere styr på Access end på SQL (det har jeg fx).

Nu er Access ikke lige min stærke side - jeg bruger programmet til at
lave filer til opbevaring af data ikke så meget til at lave
forespørgelser
i med selve "Access-programmet" ...

Men tak for hjælpen, jeg fik løst problemet. SQL'en skullle hedde:

Sql = "SELECT Artist from Albums WHERE Artist LIKE 'A%' ORDER BY Artist"

Mvh
Peter Jensen
http://www.eurocentret.dk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-04-01 23:39

"Pelle" <mail@icedesign.dk> wrote in message
> Men tak for hjælpen, jeg fik løst problemet. SQL'en skullle hedde:
>
> Sql = "SELECT Artist from Albums WHERE Artist LIKE 'A%' ORDER BY Artist"

Hvordan undgår du gentagelser af data med denne forespørgsel?

--
Jakob Andersen

Fra : Thygesen

Dato : 23-04-01 09:46

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> skrev i en meddelelse
> "Pelle" <mail@icedesign.dk> wrote in message

> Hvordan undgår du gentagelser af data med denne forespørgsel?

Det tror jeg ikke han gør, men hvis vi nu tilføjer lidt så kan man undgå at
den samme "Artist" kommer flere gange.

While not RS.EOF
if RS("Artist") <> LastArtist then
response.write RS("Artist")
LastArtist = RS("Artist")
else
'Denne artist skal ikke skrives igen
end if
RS.MoveNext
Wend

Dette er i hvert fald en løsning der kan bruges, men det kan da sagtens være
der findes bedre løsninger.

Mvh. Christoffer Thygesen

homepage: http://cht.dk
e-mail: cht@cht.dk

Fra : Pelle

Dato : 23-04-01 18:05

> Hvordan undgår du gentagelser af data med denne forespørgsel?

Jeg bruger

<% Dim ArtistA %>
<%Do While Not RS.EOF%>
<% If ArtitstA <> RS("artist") Then %>
<%=RS("artist")%>
<% ArtitstA = RS("artist")%>
<% end if
RS.MoveNext
Loop
%>

Men det vil vel kun virke så længe min RS(Artist)
er sorteret alfabestisk i selve tabellen ?

Mvh
Peter Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-01 22:39

"Pelle" <mail@icedesign.dk> wrote
> Jeg bruger

[Snip kode...]

> Men det vil vel kun virke så længe min RS(Artist)
> er sorteret alfabestisk i selve tabellen ?

Du sorterer det jo i udtrækket så dermed er det sorteret i dit Recordset,
har du prøvet med distinct løsningen som jeg gav tidligere:

SELECT DISTINCT artist FROM albums WHERE artist LIKE 'A%'

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Pelle

Dato : 27-04-01 22:46

> Du sorterer det jo i udtrækket så dermed er det sorteret i dit Recordset,
> har du prøvet med distinct løsningen som jeg gav tidligere:
>
> SELECT DISTINCT artist FROM albums WHERE artist LIKE 'A%'

Ja tak og det virker fortrinligt - findes der en FAQ man kan granske i
og 'muligheder i SQL strengen - jeg havde f.eks. aldrig hørt om DISTINCT
muligheden før du nævnte det.

Mvh og tak for hjælpen
Peter

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-04-01 19:25

On Fri, 27 Apr 2001 23:45:56 +0200, "Pelle" <mail@icedesign.dk> wrote:

>Ja tak og det virker fortrinligt - findes der en FAQ man kan granske i
>og 'muligheder i SQL strengen - jeg havde f.eks. aldrig hørt om DISTINCT
>muligheden før du nævnte det.

En tutorial findes her:

og i PDF-format her:

Ellers er der fx:

- og glem endelig ikke MS Access Hjælp'en. Den har faktisk *mængder*
af information.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-05-01 17:10

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> wrote in message

> - og glem endelig ikke MS Access Hjælp'en. Den har faktisk *mængder*
> af information.

I access 200 er den bleven lidt "besynderlig"
Ting der var nemme at finde i Acc97 er forsvundet i søgeværktøjet etc

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-04-01 21:20

> [...]
> kommer gentagelser i mit output

SELECT DISTINCT artist FROM albums WHERE artist LIKE 'A%'

Men den optimale løsning fra et databasemæssigt syn ville nok være at
normalisere databasen så du ikke gentager artistnavnet i tabellen.

--
Jakob Andersen

Fra : Pelle

Dato : 22-04-01 23:28

Hejsa Jacob

Vores svar må ha' krydset hinnanden - men tak for svaret

Når du skriver "normalisere databasen så du ikke gentager artistnavnet i
tabellen."

mener du så at alle artister burde ha' deres egen tabel og numrene, varighed
etc. ligeså?

Jeg har ikke den store viden omkring Access - jeg har 'bare' importeret mine
CDer fra
et cder.txt exporteret i ascii format af Music Collector.

Mvh
Peter Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-04-01 23:54

>mener du så at alle artister burde ha' deres egen tabel og numrene,
varighed
> etc. ligeså?

Lad os sige du har følgende CD´er

Cd1 med artist1
Cd2 med artist1
Cd3 med artist2

istedet for at have følgende database:
ID Cd Artist
1 | Cd1 | artist1
2 | Cd2 | artist1
3 | Cd3 | artist2

Har du to tabeller som følgende

Artister:
ID Navn
1 | artist1
2 | artist2

Cd'er:
ID Navn ArtistID
1 | Cd1 | 1
2 | Cd2 | 1
3 | Cd3 | 2

Det virker måske lidt formålsløst i et så lille projekt men det giver en
øvelse når du engang skal til lidt mere avancerede ting.......

--
Jakob Andersen