Hvorfor koster upstream så meget mere?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-01-04 15:23

Hvorfor koster upstream så meget mere? Downtream er efterhånden rimeligt
billigt, men hvis man gerne vil have lidt mere upstream, så skal man betale
kassen, hvorfor?

mvh Frank

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-04 15:39

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor koster upstream så meget mere? Downtream er efterhånden rimeligt
> billigt, men hvis man gerne vil have lidt mere upstream, så skal man
betale
> kassen, hvorfor?

Et gæt er at de kunder der efterspørger upstream generelt har et højere
trafikforbrug

Fra : Morten Davidsen

Dato : 28-01-04 15:50

> Et gæt er at de kunder der efterspørger upstream generelt har et højere
> trafikforbrug
Præcis ....

Det er de færreste der har en 2mbit/128kbit eller sådan som maxer deres
2mbit hele tiden ....

Men dem som gerne vil have 2mbit upstream .. har helt klart det formål at
have en server stående .. og så går det pludselig stærkt da der sidder en
masse 2mbit downstream forbindelser der gerne vil benytte din upstream.

Sagt med andre (og måske lidt mindre forvirrende ord) .. Det er de færreste
der alene bruger deres downstream hele tiden .. men hvis du sætter en server
op .. vil der være en masse brugere udefra til at benytte din upstream. Og
den kan derfor være maxet hele tiden ....

Lidt tåget .. men håber folk kan følge mig ...

/MD

Fra : Kaare

Dato : 28-01-04 23:40

"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> have en server stående .. og så går det pludselig stærkt da der sidder en
> masse 2mbit downstream forbindelser der gerne vil benytte din upstream.

Det er jo nok ganske rigtig. Men de peering aftaler der må ligge må vel
tælle i den ene eller den anden retning? Hvem betaler for hvad?

Hvis det koster at hente noget fra et andet firma... burde CC (og andre) så
ikke tjene ved at folk hostede servere på deres linie?

Jeg ved godt at det jo næppe hænger sådan sammen, ellers var det gjort. Men
hvordan hænger det i virkeligheden sammen?

Kaare

Fra : Kaare

Dato : 28-01-04 23:42

"Kaare" <nothing@nonews.spam> skrev i en meddelelse
> Hvis det koster at hente noget fra et andet firma... burde CC (og andre)

.... og her brændte min hjerne så sammen. Jeg mente jeg læste i CC's
nyhedsgruppe... ignorer venligst den del, og svar på resten. :)

Så drikker jeg mig lidt kaffe, slår hovedet engang i køkkenbordet, og tager
mig lidt sammen.

Kaare

Fra : Per

Dato : 29-01-04 13:48

> Det er de færreste der har en 2mbit/128kbit eller sådan som maxer deres
> 2mbit hele tiden ....

Wrong! Jeg har selv 2Mbit, og kender desuden flere andre der har og ingen af
os har en server stående.

Fra : Morten Davidsen

Dato : 29-01-04 22:05

"Per" <Minemailadresseer@nejvel.dk> skrev i en meddelelse
> Wrong! Jeg har selv 2Mbit, og kender desuden flere andre der har og ingen
af
> os har en server stående.
Okay? .. når vi snakker om "maxer den ud" .. hvad mener vi så egentlig helt?

/MD

Fra : Per

Dato : 02-02-04 08:54

> "Per" <Minemailadresseer@nejvel.dk> skrev i en meddelelse
> af
> Okay? .. når vi snakker om "maxer den ud" .. hvad mener vi så egentlig
helt?

Så snakker vi om at der hentes med max kapacittet.

Fra : TBC

Dato : 28-01-04 19:42

On Wed, 28 Jan 2004 15:38:50 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Et gæt er at de kunder der efterspørger upstream generelt har et højere
>trafikforbrug

Formentligt. Desværre går det ud over os der egentligt bare gerne vil
have en god linje at spille på

TBC

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-01-04 14:40

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> Formentligt. Desværre går det ud over os der egentligt bare gerne vil
> have en god linje at spille på

Ja, nemlig :-/

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-01-04 09:41

In article <bv8gk2$o71$1@sunsite.dk>, fkj@ifa.au.dk says...

> Hvorfor koster upstream så meget mere? Downtream er efterhånden rimeligt
> billigt, men hvis man gerne vil have lidt mere upstream, så skal man betale
> kassen, hvorfor?

Fordi upstream er svært at fremskaffe. Upstream stiller højere krav til
udstyret og til linierne.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-01-04 14:39

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> In article <bv8gk2$o71$1@sunsite.dk>, fkj@ifa.au.dk says...

> Fordi upstream er svært at fremskaffe. Upstream stiller højere krav til
> udstyret og til linierne.

Hvorfor? Hvis man ser bort fra at folk med meget upstream evt. bruger deres
linie mere.

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-04 17:22

In article <bvdn17$at3$1@sunsite.dk>, fkj@ifa.au.dk says...

> Hvorfor? Hvis man ser bort fra at folk med meget upstream evt. bruger deres

Fordi upstream fylder i de kritiske frekvenser (de laveste). Det er et
rent teknisk og har ikke en snus med folks brug af linien at gøre.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 02-02-04 12:32

> In article <bvdn17$at3$1@sunsite.dk>, fkj@ifa.au.dk says...

> Fordi upstream fylder i de kritiske frekvenser (de laveste). Det er et
> rent teknisk og har ikke en snus med folks brug af linien at gøre.

Ej, det var jo netop sådan noget jeg gerne ville vide. Har du ikke et link,
så jeg kan læse lidt om det?

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-04 18:42

In article <bvlcer$k5k$1@sunsite.dk>, fkj@ifa.au.dk says...

> Ej, det var jo netop sådan noget jeg gerne ville vide. Har du ikke et link,
> så jeg kan læse lidt om det?

Desværre. Men det ligger i periferien af min uddannelse