Cybercity og global IP?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-01-04 11:10

Hejsa

Jeg ser at man hos Cybercity kan få en global IP (
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/global_ip/ ), men hvad har man
da hvis man ikke vælger global IP? Ja, så har man jo nok ikke en global IP
men hvad betyder det? Kan man så ikke opsætte en server (ftp, web,
mail,...), som folk kan komme på med en alm. IP? Det skal lige siges at jeg,
inden jeg læste dette på Cybercitys side, troede at, jeg godt vidste hvad
global IP var, men hvis det er hvad jeg troede, så er det da en vældig
forringelse af deres produkt, hvis man skal betale 125 kr/md for det.

Lige nu har jeg Stofa, og jeg har jævnligt en ftp-server til at køre.

mvh Frank

Fra : Cubus

Dato : 28-01-04 11:56

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev

> Jeg ser at man hos Cybercity kan få en global IP (
> http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/global_ip/ ), men hvad har man
> da hvis man ikke vælger global IP?

Så har man en router med en global IP på WAN-porten og må
bruge NAT til at lede fx indkommende FTP-forespørgelser videre
til en bagvedliggende maskine på LAN med en privat IP-adresse.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-01-04 12:22

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message
> [...]
> bruge NAT til at lede fx indkommende FTP-forespørgelser videre
> til en bagvedliggende maskine på LAN med en privat IP-adresse.

Ja, det var her jeg blev forviret, for så har man jo også en global IP på
routeren. Jvf. Jans svar, så tror jeg at, jeg har fattet det nu

mvh Frank

Fra : Jan Vejling

Dato : 28-01-04 12:04

Såvidt jeg har forstået betyder det at du med "global ip" får mulighed for
at køre med en "offentlig ip" på indersiden af din router, således at du
ikke benytter routerens nat-funktionalitet (derfor skal klienter osv. på dit
netværk opsættes til at køre nat).
Du får jo 4 ip adresser (net, broadcast og router-yderside) og den sidste
kan så puttes på f.eks. en server på "indersiden" af routeren der dermed vil
have en "global ip".

Håber jeg ved hvad jeg taler om ;)

/Jan

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 28-01-04 12:20

"Jan Vejling" <jan@(fjernes)vejling.com> wrote in message
> [...]
> kan så puttes på f.eks. en server på "indersiden" af routeren der dermed

Det lyder meget fornuftigt. Det var også sådan noget jeg tænkte på, men jeg
var ikke sikker.

mvh Frank

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 28-01-04 12:48

> [...]

> at du ikke benytter routerens nat-funktionalitet (derfor skal klienter
> osv. på dit netværk opsættes til at køre nat).

Hvordan opsætter man en klient til at køre NAT? :)

Spøg til side - når man definerer en "global ip" direkte på et ethernet-
interface, så har det interface automatisk adgang til internettet og det
kan tilgåes udefra uden nogen form for begrænsninger.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen